BUSINESS BYTES

Mohu si vás půjčit na osm sekund?

  • Zveřejněno před 3 roky
  • 3 (min) doba potřebná k přečtení

Dávat pozor je někdy docela těžké, že? Nejde přitom o subjektivní pocit. Délka naší pozornosti se stále zkracuje. Pod vlivem moderních rozptylujících vlivů, jako jsou smartphony, tablety, chytré televizory, přenosná elektronika a další, je rozsah pozornosti průměrného spotřebitele nyní přibližně osm sekund.


Osm sekund!


Samozřejmě to neznamená, že lidé se mohou soustředit pouze osm sekund. Pokud nás něco zaujme – nebo pokud nám za to platí – dokážeme se soustředit mnohem déle. Během oněch osmi sekund však musíte svého zákazníka zaujmout. Máte na to přibližně o 20 sekund méně, než kolik trvá průměrný televizní reklamní šot. V tomto článku se nedovíte, jak do osmi sekund nacpat co nejvíce informací o značce. Dokážete však zajistit, aby těch klíčových prvních osm sekund stálo za to.


Navzdory obecně rozšířenému názoru nemusíte použít šok nebo přehnanou upoutávku, ale stačí dodržovat jednoduchou poučku: „Nyní všichni patříme k mediálním společnostem.“ Tento výrok, poprvé použitý v roce 2009 Nickem Thomasem, analytikem společnosti Forrester, se stal mottem prominentních pracovníků v marketingu. A není se co divit.


S nástupem digitálních médií jsou cílové skupiny stále fragmentovanější. Uživatelé čím dál více požadují poutavý obsah zdarma. Podniky bojují o to, aby je přes ohlušující hřmot nikdy nekončících marketingových sdělení vůbec někdo slyšel. Po marketingových týmech se neustále vyžaduje tvorba kampaní, které budou pro zákazníky skutečně přitažlivé a zajímavé, a dokonalá znalost zákazníků.


To vše je samozřejmě odpovědností marketingového ředitele. Není novinkou, že značky budí zájem uživatelů zajímavým obsahem, ale přesto existuje řada nových důležitých dovedností.


První je hbitost.


Přemýšlíte-li o charakteristických rysech společností, které si osvojily mediální přístup, nejzřetelnější je, že jsou to vlastně stroje na vytváření obsahu. Mediální společnosti chrlí obsah, který je pro jejich čtenáře zajímavý a který je stimuluje, aby jej sdíleli, a činí tak opravdu rychle. Bez byrokracie, obvykle bez schvalování právníky a bez schvalování z hlediska značky. Klíčová je rychlost.


Druhou dovedností je editování.


Klíčem k obsahu je srozumitelnost. Jde o to zajistit si prvních osm sekund pozornosti uživatele, potom třeba dalších osm. Efektivní editoři mají vždy zájem o subjekt, o němž píší, dokáží pochopit základní cíl každé části jeho obsahu a toho, jak zapadá do širších marketingových cílů. S tím, jak se obsah šíří, je tato dovednost stále žádanější.


A nakonec by se marketingoví ředitelé CMO měli naučit, jak hlavními hrdiny příběhů společnosti učinit samotné zákazníky.


Značky nemají oslavovat samy sebe, ale zákazníky. Nejlepší příběhy v sobě vždy mají lidský prvek. Je snadné pochopit proč – protože čtenáři jsou lidé. Mohou se v příbězích sami vidět a mohou se ztotožnit s hlavními hrdiny. Zákazníci se budou s vaším příběhem lépe identifikovat, pokud jim jej sdělíte na jejich úrovni. Marketingový ředitel by se měl snažit představit si, jak se produkty či služby jeho podniku dotýkají života lidí, a právě to by měl nechat zdůraznit.


Výjimečné mediální společnosti vytvářejí obsah natolik specifický, že je věrohodný a natolik univerzální, že je relevantní. Přestože se o vyprávění příběhů značek dnes mluví stále dokola, samotný koncept existuje již řadu desetiletí. V příbězích nejde o fakta, čísla a statistické údaje. Jsou podmanivé, nezapomenutelné a inspirující. Umožňují nám zapomenout na všední svět a přenášejí nás na místo, kde můžeme popustit uzdu své představivosti.


Získat a udržet si pozornost zákazníků nikdy nebylo snadné a vzhledem k dnešní digitální revoluci, technologické explozi a prudkému nárůstu obsahu je to ještě těžší. Ale není to nemožné.


Tak co: udrželi jsme vaši pozornost?