BUSINESS BYTES

Jak vyřešit problém? Hackněte svou firmu!

  • Zveřejněno před 3 roky
  • 2 (min) doba potřebná k přečtení

Slovo hackathon dříve vedoucí pracovníky děsilo. Skupiny hackerů využívaly své programátorské dovednosti k dobrým nebo nedobrým účelům podle toho, jakou měly zrovna náladu. To neznělo jako něco, co by správní rada mohla podporovat.


Teď to jde.


S hackathony bývá nejčastěji spojován Facebook, ale pomalu se z něj stává naprosto běžná obchodní činnost, i když je zatím v plenkách. Nicméně je zde několik pozoruhodných průkopníků, kteří chtějí rychle využít jeho potenciál.


Například společnost Nestlé organizuje akce, na nichž mají týmy za úkol přijít s novými marketingovými nápady a řešeními. Jejich společným cílem je zjistit, co funguje v sociálních médiích. Týmy sledují reakci na obsah a předtím, než se rozhodou, který podpoří, aby měl co největší dopad. Jejich hackathony zahrnují také týmy CMO a CIO, které hodnotí, testují a vylepšují nástroje potřebné k tomu, aby značka mohla zjistit nejen to, co funguje nejlépe, ale také obsah přesně uzpůsobit firemním potřebám.


Ze společných setkání, při kterých se pokusí rozlousknout některé společné problémy, mohou čerpat i jiná oddělení. Problém je nutné vysvětlit s náležitým zanícením, aby týmy cítily silnou touhu problém vyřešit. Může jít například o to, jak získáme shodný náhled na zákazníka nebo jak sociální data ovlivňují naše zásady pro reklamace zboží nebo třeba jak můžeme o den zkrátit naše administrativní procesy při vyřizování objednávek?


Hackathon může být skvělou zbraní, kterou lze přidat do arzenálu nástrojů vedoucích pracovníků k osvědčeným položkám, jako je brainstorming. Proč? Protože nápady nestačí jen vymyslet, ale je třeba je prezentovat v podobě použitelného programu. A proto jsou tak atraktivní – jen málo vedoucích pracovníků nepotěší, že dostanou nápad již připravený k použití, místo ideje, „kterou by bylo fajn mít“, ale na které je třeba ještě pracovat.


Intenzivní pracovní setkání jsou také osvěžující pro zaměstnance, kteří se mohou zamyslet nad rámec běžné denní rutiny a zvážit celofiremní cíle. A pro firmy jsou skvělou příležitostí jak spojit jednotlivá oddělení, hledat inovativní způsoby využití informací k řešení obchodních problémů.


Ačkoli je pořádání hackathonu mimo odvětví digitálních startupů stále relativně nové, příklady některých pokrokově uvažujících zavedených firem ukazují, že mohou být užitečné i pro velké podniky. A díky tomu se – doufejme – začnou využívat ještě častěji. Takže jaký máte problém? Zkusíte ho hacknout?