BUSINESS BYTES

Jak může 3D tisk ovlivnit budoucnost maloobchodu?

  • Zveřejněno před 2 roky
  • 3 (min) doba potřebná k přečtení

3D tisk má obrovský potenciál proměnit zažité modely chování v maloobchodě. Oproti tradičním metodám totiž zajišťuje pružnější výrobní proces a navíc má ohromný potenciál přizpůsobit se zadaným požadavkům. To vše za neuvěřitelně konkurenceschopnou cenu.

Na grafu Hype Cycle společnosti Gartner, zobrazujícím nástup nových technologií, se technologie 3D tisku objevila v roce 2007. Z něčeho, co bylo na grafu Hype Cycle uvedeno jako „spouštěč inovací“, se velmi rychle proměnila ve vzkvétající odvětví. Společnost Gartner odhaduje, že se dodávky 3D tiskáren v roce 2015 zvýší o 98 procent a během roku 2016 se ještě zdvojnásobí.

Je obtížné předvídat, jak konkrétně 3D tisk v různých podobách změní fungování maloobchodů a tím i život jejich zákazníků. Současné trendy však ukazují, že nejdůležitější změna už probíhá – vliv zákazníků je stále větší a technologie se vyvíjí tak, aby splnila všechny jejich požadavky.

Zaprvé se zkracuje doba potřebná k uvedení produktů na trh. Částečně je to dáno rychlejším cyklem návrhu a výroby prototypu za použití 3D tisku. Jakmile tento trend získá dostatečnou sílu, padnou i další bariéry: například se zkrátí čas, který je potřeba k nastavení výroby nebo odpadne nutnost použití speciálních nástrojů, bez nichž se výroba neobejde.

Zadruhé metoda tvorby „open design“ zůstane i nadále živá. Za design produktů budou ve stále větší míře zodpovědné komunity koncových uživatelů: tato možnost bude dostupná všem, kteří mají požadované dovednosti a nástroje. Ve výsledku bude stále běžnější individualizace, což povede k tomu, že požadavky spotřebitelů budou automaticky považovány za součást výroby.

Přizpůsobení ale není jedinou výhodou, kterou zákazníci pocítí. Nákupní cyklus, optimalizovaný pro zajištění hromadně vyráběných produktů v co nejkratší době, by se díky 3D tisku mohl ještě zkrátit. Při objednávce položky, která není na skladě, někdy trvá i měsíc, než je k dispozici. S 3D tiskem se situace změní: prakticky jakoukoliv chybějící položku bude možné vytisknout téměř ihned.

V případě domácnosti 3D tisk umožní, aby si zákazníci koupili návrh výrobku on-line a vytiskli si ho doma. Proces objednání a složitého doručení tak bude možné zcela vynechat.

V současnosti začínají s 3D tiskem experimentovat některé velké maloobchodní společnosti. Například firma Amazon loni přestavila obchod specializovaný na 3D tisk, který zákazníkům nabízí šperky, hračky a jiné dárkové předměty. To je však jen začátek. S vývojem 3D tisku bude pro zákazníky mnohem jednodušší a hlavně levnější objednat si výrobek, který bude odpovídat jejich konkrétním požadavkům. A naopak firmy budou moci svým zákazníkům nabídnout mnohem širší sortiment, navíc s větší rychlostí a prostorem pro přizpůsobení se individuálnímu požadavku zákazníka.