BUSINESS BYTES

Bude maloobchod virtuální?

  • Zveřejněno před 2 roky
  • 3 (min) doba potřebná k přečtení

Když už si začínáme zvykat na multikanálovou interakci se zákazníky, přichází další technologické pokroky, které umožňují realizaci nových a inovativních nápadů. Tempo přijetí nových technologií často udává právě maloobchod.

Řada velkých maloobchodníků začala experimentovat s novými a inovativními možnostmi, jak zákazníky přitáhnout do kamenných obchodů, kde si mohou jejich produkty nebo služby vyzkoušet na vlastní kůži. Jádrem těchto nových zkušeností jsou často technologie – ať se společnost snaží přiblížit integraci mezi různými kanály nebo vyzkoušet novou technologii, díky které může zákazníkům nabídnout překvapující zkušenosti a získat tak náskok před největšími konkurenty.

Příkladem z poslední doby může být kreativní použití rozšířené reality (RR) k zajištění dalšího rozměru prodejního procesu. RR nabízí potenciál pro nové a interaktivní zkušenosti zákazníků přímo v obchodě. Například společnost Lego představila řadu kiosků s podporou RR: když kupující drží krabici, kterou si chce koupit, v kiosku se zobrazí hotový model – takový, jaký by zákazník mohl sám držet v ruce poté, co jej složí.

Prodejna oblečení Uniqlo také zavedla technologii RR do svých maloobchodů a do zrcadel v obchodě integrovala LCD displeje, čímž v podstatě vytvořila rozšířenou zkušební kabinku, takže nakupující virtuálně vidí, jak by v oblečení vypadali, aniž by si je museli skutečně vyzkoušet.

Tito maloobchodníci nejenže nabízí svým zákazníkům něco jedinečného v podobě zkušenosti, jakou jinde nenajdou, ale také kupující vybízí k tomu, aby v obchodech trávili více času a vyzkoušeli jejich produkty na více úrovních.

Virtuální realita (VR) bude zřejmě dalším prvkem, který revolučním způsobem promění zkušenosti, které maloobchodníci mohou svým zákazníkům nabídnout. Toto tvrzení je podloženo řadou působivých příkladů využití virtuální reality z několika posledních let.

I když původně měla virtuální realita sloužit k vylepšení počítačových her, její potenciál je mnohem vyšší – může sloužit především k vylepšení zkušeností v maloobchodě. Dobrá zpráva je, že na trhu jsou k dispozici komerční sady pro VR a jejich ceny rapidně klesají.

Pokud si uvědomíme, že díky technologiím virtuální reality je již dnes možné zajistit úžasné herní zážitky, pak si představme, co by mohla nabídnout zákazníkům v rámci prodejní zkušenosti. Mluvíme například o možnosti skutečně zážitkové zkušenosti v maloobchodě, kde mohou zákazníci interagovat v plně virtuálním maloobchodním prostoru, nejlépe v podobě prohlídky s 360stupňovým virtuálním prostředím. Tyto možnosti mohou vést k zavedení zcela nových formátů obchodu.

VR má rovněž potenciál ovlivnit způsob návrhu produktů, neboť umožňuje přetvořit virtuální verzi výrobků, které dosud nebyly vyrobeny. Společnosti díky této virtualizaci uvidí výrobek ještě dříve, než z výrobní linky sjede první prototyp, takže tato technologie též urychlí revizi návrhů a umožní vychytat případné chyby ještě před výrobou finálního produktu. Podobně mohou maloobchodníci díky VR vyzkoušet nová rozvržení a uspořádání obchodu ještě před tiskem či výrobou.

Vyplněním mezery mezi současnými online a fyzickými obchody VR získala potenciál zvýšit zisky z elektronického prodeje a poskytnout pseudoreálné zkušenosti, které jsou jen krok od rozšířené reality (RR).

Technologie nám nabízí ohromné příležitosti a pro pracovníky v maloobchodě a v sektorech služeb pro zákazníky nastává bez přehánění nová éra. I když ještě není zcela jasné, jaký budou mít tyto nové technologie dopad nebo jaké inovace obstojí ve zkoušce času, je stále více zřejmé, že zkušenosti zákazníků v dalších letech budou velmi odlišné od těch dnešních a virtuální zkušenosti s reálným dopadem nebudou tak daleko od skutečnosti, jak byste možná čekali.