BUSINESS BYTES

Přelomový potenciál 3D tisku

  • Zveřejněno před 2 roky
  • 3 (min) doba potřebná k přečtení

Potenciál 3D tisku proměnit maloobchod a výrobu je převratný a velmi vzrušující. Ačkoli počátky technologií se datují do raných 80. let 20. století, její komercializace a proměna z oborové na spotřebitelskou technologii proběhla teprve nedávno, a to díky digitální revoluci a Internetu věcí. Inovace se stále rozšiřují. Různé sektory, jako například zdravotnictví, hledají společnosti, které by pracovaly na tisku částí lidského těla, jež by nahradily nákladné protetické náhrady. NASA zase hledá možnosti výroby 3D tištěných potravin.

Také maloobchod je připraven na velké změny. Specializovaní online poskytovatelé započali realizaci mnoha nových nápadů v oboru maloobchodu. Někteří známí maloobchodníci se opatrně začínají pouštět do neznámých vod, včetně společnosti Amazon, která loni v USA představila obchod s 3D výtisky, kde lze koupit šperky, hračky a další dárkové předměty.

V posledních letech pociťují maloobchodníci a jejich dodavatelé ze strany zákazníků čím dál silnější tlak, aby nabízeli produkty šité na míru, a to ve velmi krátkých termínech. Přizpůsobení a rychlé zajištění však není v případě tradičních výrobních procesů, které jsou optimalizovány pro velké objemy stejných výstupů, vždy ekonomické. Díky 3D tisku – a díky digitálnímu tisku obecně – je možné čím dál pevněji propojit přizpůsobení a automatizovanou výrobu. Prodejce dodá projekt, což je rychlý a bezproblémový krok, zatímco zákazník si jej doma nebo v obchodě přizpůsobí svým potřebám.

Nastává nová éra masové výroby osobního zboží. Tento obor je však stále v plenkách a tato technologie v současné době jen zřídkakdy zvládne velké objemy. Technologie se však neustále vyvíjejí, a proto se i tyto objemy budou rychle zvětšovat. Díky tomu bude možné poskytovat výrazné slevy a úspory.

Zahrnuje tedy budoucnost maloobchodu a komerčního prostředí uvolněnější procesy návrhu a obchody s digitálními projekty? Přesune se výroba z továren do prodejen – nebo nakonec až k zákazníkům domů, pokud se miliony lidí rozhodnou využít základní návrh nebo projekt a poté si jej uzpůsobit dle vlastních potřeb a nápadů?

Rozhodně to tak vypadá. I když ke změně nedojde dnes, neustále směřujeme vpřed k jinému typu obchodu, k nové éře vzrušujících start-upů a podniků, které mohou rychle rozvíjet a inovovat návrhy dle konkrétních požadavků zákazníka.

Co to znamená pro nám důvěrně známé kamenné a online obchody, jako je například Amazon? Je pravda, že i v blízké budoucnosti bude pravděpodobně stále nezbytné navštěvovat prodejny typu IKEA nebo prodejce vozů, neboť takto velké zboží nelze jednoduše vytisknout doma. Maloobchodníci, kteří se primárně spoléhají na prodej malých potřeb do domácnosti, módního zboží nebo dalšího běžného zboží, však dostanou obrovskou příležitost. 3D tisk jim nabízí možnost znovuobjevit sebe sama a udržet se na přední pozici. I když k tomu pravděpodobně nedojde v nejbližších deseti ani dvaceti letech, je velmi pravděpodobné, že v příštím století dojde k převratu v maloobchodu, a to opravdu v obřím měřítku.