GRAFIKA

Jak bookstagrammeři ovlivňují prodeje tištěných knih

Objevte, jak digitální knihtisk ovlivňuje nárůst výnosů pro poskytovatele tiskových služeb

STÁHNOUT PRŮVODCE

Tištěná kniha není mrtvá

Celkový objem digitálního tisku knih dosáhne do roku 2022 100 miliard stránek – přečtěte si o vzrušující nové kapitole, která nás čeká.

Stáhnout průvodce

A woman in a check shirt looks at her smartphone and a man wearing a hoodie and white earphones reads a book on a train

Co je to bookstagrammer?

Existují bloggeři píšící o módě, lifestyloví „vloggeři“ a „foodstagrammeři“. Teď jsou tu i „booktubeři“ a „bookstagrammeři“! Tito na knihy specializovaná bloggeři berou plaftormy sociálních médií útokem svojí láskou k tištěným knihám, probouzejí vášeň ke čtení a pomáhají pohánět vpřed sílící evropský knižní průmysl.

Tištěné knihy čelí tvrdé konkurenci e-knih, sociálních médií a digitální zábavy obecně. Poté, co muselo tiskařské umění bojovat o to, aby udrželo krok s rychlejšími a dostupnějšími způsoby vydávání i konzumace obsahu – zejména, pokud jde o omezení nízkonákladového knihtisku – dočkalo se nového ocenění od digitálního světa – v podobě bookstagrammerů a miliónů jejich fanoušků.

Tito společenští influenceři kombinující vydávání knih s digitálními médii propagují krásu tisku – pořizují lifestylové fotografie knih nebo formou vlogů prezentují recenze románů. A tato kombinace tisku s digitální technologií není jen povrchní záležitostí spojenou se získáváním „lajků“ nebo shlédnutí. Digitální technologie se z původní opozice proměnila v cestu vpřed, která se vydávání tištěného obsahu nabízí. S digitálním tiskem přichází pro poskytovatele platebních služeb příležitost přidat určitou hodnotu svým stávajícím službám, nabízet nové služby a přilákat celou novou vlnu potenciálních zákazníků.

Revival tisku

Společnost thebookseller.com odhaduje, že celková tržní hodnota evropského knižního vydavatelství představuje neuvěřitelných 36–38 miliard eur. Celkové výnosy z prodeje pro vydavatele v poslední době mohly ovlivnit fluktuace britské libry, ale za loňský rok vydělaly tištěné knihy pouze ve Velké Británii 1,7 miliardy liber z celkové hodnoty prodeje knih ve výši 2 miliardy liber.

Náhlý vzestup prodeje tištěných knih provází setrvalý stav popularity e-knih – které již bezpečně překonaly fázi oblíbenosti „nové hračky“. Podle agentury pro průzkum trhu Mintel bylo 54 % knih zakoupených během posledních 12 měsíců tištěných, zatímco pouze 24 % bylo digitálních. Společnost Mintel očekává, že prodej tištěných knih bude nadále stoupat, a do roku 2022 předpovídá obrovský, 25% nárůst, což by znamenalo raketový nárůst prodeje na 2,1 miliardy liber. Naproti tomu prodej e-knih, jejichž móda začíná slábnout, by měl zaznamenávat pouze „marginální“ meziroční nárůst.

Proč je tedy návrat tištěných knih tak výrazný? Jen Campbellová (@jenvcampbell) – bookstagrammerka/booktuberka, oceňovaná básnířka a autorka bestsellerů – vysvětluje, proč má tištěné knihy v takové oblibě:
„E-knihy jsou skvělé, když cestujete nebo potřebujete ušetřit místo a těm, kdo je potřebují, nabízejí fantastické funkce zvětšování textu. Ve světě, kde většinu činností provádíme online, však knihy nabízí z tohoto světa únik a jejich tištěná podoba se stává jeho hmatatelným ztělesněním.“

Lidé moc rádi předpovídají, kdy nastane „konec knih“, k tomu ale rozhodně v brzké době nedojde.

Jen Campbellová, básnířka, autorka a booktuberka
Image of a living room with a colourful bookcase across the back wall, two large table lamps on side tables and a two-seater silk sofa in the middle.

Hlasová sociální podpora

Booktubeři a bookstagrammeři využívají platformy sociálních médií, jako je YouTube a Instagram, ke sdílení svých milovaných knih. Tento typ lifestylového obsahu se u dnešního digitálního publika těší masové oblibě – většina významných vloggerů dokázala dosáhnout statusu celebrit – a může mít neuvěřitelný dopad na obory, které podporují. „Diváci sledují doporučení na kanálech booktube a zjišťují, s kým mají stejný vkus. Já v poli s popisem u svých videí uvádím odkaz na doporučované knihy, kdyby si je někdo chtěl koupit. Prostřednictvím těchto odkazů si diváci koupí přibližně 600–800 fyzických knih za měsíc. Je to jen malý zlomek z celkového počtu knih, které lidé nakoupí na základě mých doporučení, protože mnoho lidí jde do knihkupectví nebo si knihy vyhledávají sami,“ říká Jen Campbellová.

A man works at a laptop on a sofa in a living room and a woman sits on a stool surrounded by two piles of books, putting books into a bookcase.

Součástí úspěchu booktubingu/bookstagrammingu je způsob, kterým vyvažují vážně míněné recenze na knihy a skvělé snímky. Vypadat dobře je v digitálním světě, kde je online estetika vším, polovinou úspěchu. Umění a dovednost spojené s knihtiskem znamenají, že tradiční tisk může být na digitálních platformách vizuálně dokonalý a působivý.

Trendující hashtag „#shelfie“ je toho důkazem: trend sdílet fotografie knihoven přetékajících knihami je mezi bookstagrammery podstatné a tištěným knihám to dodává ohromnou fyzickou i emocionální hodnotu. Na rozdíl od digitálních knih jsou hmatatelnou věcí, kterou lze vlastnit a chlubit se jí.

Co si tedy takový booktuber/bookstagrammer myslí o budoucnosti tisku, když přijde řeč na publikování?

„Lidé moc rádi předpovídají, kdy nastane „konec knih“,“ říká Jen, „k tomu ale rozhodně v brzké době nedojde.“

Zjistěte, jak vydávání knih a speciálních materiálů způsobuje růst v oblasti digitálního knihtisku

Související řešení

Prozkoumat podrobněji


Zjistěte, jak podpořit nárůst výnosů prostřednictvím digitálního knihtisku


PORAĎTE SE S NAŠÍM TÝMEM
  • Canon
  • Firma
  • ...
  • Jak bookstagrammeři ovlivňují prodeje knih