Za objektivem: Helen Bartlett

Jak se z vášně pro fotografování stal zdroj obživy

Fotografka rodinných portrétů, Helen Bartlett

z webu helenbartlett.co.uk

Helen Bartlett začala fotografovat děti už v pubertě, když chodívala na návštěvu ke své matce do jedné londýnské mateřinky. Na profesionální dráhu se dala v roce 2003 a od té doby se vyšvihla mezi nejuznávanější a nejoceňovanější fotografy rodinných portrétů ve Spojeném království. Specializuje se na černobílé snímky, na kterých s využitím dostupného světla zachycuje pestrou paletu emocí rodinného života. S Helen jsme si popovídali o tom, jakým výzvám čelila, když se rozhodla ze své vášně udělat povolání.

Kdy jste se poprvé začala zajímat o fotografii?

Můj táta byl nadšený fotograf, takže jsme doma měli temnou komoru. S bratry jsme si vždycky vzali klasický fotoaparát, založili černobílý film a šli fotit. Výsledky své práce jsme si potom sami vyvolali. Máma byla v té době ředitelkou mateřské školy. V pubertě jsem si ke kapesnému přivydělávala tak, že jsem u ní ve školce fotila děti a jejich fotky pak prodávala rodičům. Stát se fotografkou byl můj odvěký sen, a tak jsem do školky chodila fotit i během studií na vysoké. Vždycky jsem si ale myslela, že zůstane jen u snu a moje profesní kroky se budou ubírat jiným směrem.

Malí šéfkuchaři, Helen Bartlett

Jak se z vašeho koníčku stalo zaměstnání?

I když jsem zkusila různá povolání, nechtěla jsem se fotografie vzdát. Starší bratr mi půjčil něco do začátku a já založila dětské fotografické studio. Všechno do sebe tak nějak zapadalo. Digitální fotografie už byla relativně cenově dostupná, tak jsem si koupila Canon EOS 10D a počítač. Než jsem se mohla postavit na vlastní nohy, zůstala jsem bydlet u rodičů.

Holčička na houpačce, Helen Bartlett

Jaké překážky jste musela překonat?

Výzvy, které na vás čekají, když chcete něco rozjet, jsou dnes stejné jako tehdy. Nejtěžší je najít si klientelu. Můžete fotit ty nejlepší fotky na světě, ale když o vás lidé nebudou vědět, jen těžko si u vás klienti budou podávat dveře. Na začátku také nějakou chvíli trvá, než se s dětmi naučíte pracovat. Vzpomínám si, jak jsem jednoho deštivého dne fotila čtyři malé kluky v suterénním bytě a říkala si, že jako zakázka by to byla zajímavá a zábavná výzva. Čím déle s dětmi pracujete, tím lépe se naučíte dostat z nich to nejlepší a ještě si při tom užít kopec zábavy.

Co byste poradila fotografům, kteří se rozhodnou dát na profesionální dráhu?

Musíte mít na paměti, že fotografie je jen málokdy cestou ke zbohatnutí. Než dáte v práci výpověď, nezapomeňte, že to bude tvrdá dřina a že Řím také nepostavili za den.

Snažte se pořád vzdělávat. Skvělým zdrojem praktických tipů a technik je internet. Nejlepším učitelem však stále zůstává praxe. Focení jako takovému se nic nevyrovná. Než začnete přijímat placené zakázky, tak si vše vyzkoušejte na svých blízkých. Čím víc fotek pořídíte, tím víc fíglů se naučíte a vytvoříte si osobitý styl.

Holčička na kolotoči, Helen Bartlett

Jaké vybavení momentálně používáte?

Obvykle mám po boku dva fotoaparáty Canon EOS-1DX, protože tento model je všestranný a odolný. Děti chvíli neposedí, takže to dá práci je vyfotit. Navíc si nikdy nemůžete být jistí, co po vás hodí. V zápalu hry už na mém foťáku přistál písek, voda, plyšáci a spousta jiných věcí.

Obvykle fotím s objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností. Při práci v exteriéru většinou sáhnu po modelech Canon EF 35mm f/1.4L II USMCanon EF 85mm f/1.2L. V interiéru pak dávám přednost objektivům Canon EF 35mm f/1.4L II USMCanon EF 50mm f/1.2L USMM. A na děti mladší jednoho roku si ráda beru makroobjektiv.

Když chce někdo z mých klientů poradit, s čím fotit děti, ráda mu doporučím jeden z cenově dostupných objektivů Canon s pevnou ohniskovou vzdáleností, jako třeba EF 50mm f/1.8 STM. Jsou parádní! Skvěle se s nimi naučíte, jak pracovat s clonou a rychlostí závěrky. Současně se také vyznačují vysokou světelností, takže jsou ideální pro focení dětí v interiéru.

Jaké jsou vaše největší fotografické úspěchy?

Mé snímky otiskl prestižní čínský časopis Photo World a nedávno jsem měla přednášku v londýnském obchodě Apple Store. Mým největším úspěchem ale je, když se za mnou klienti vrací, abych vyfotila, jak jejich děti rostou.

Holčička skákající na pohovce, Helen Bartlett

Přečtěte si Heleniny tipy, jak na krásné rodinné portréty, a pokochejte se výsledky její práce na helenbartlett.co.uk.

Všechny snímky © Helen Bartlett