Tipy pro fotografování s rozmazaným pozadím či popředím (efekt bokeh) a nejvhodnější objektivy

Fotografové, kteří používají digitální zrcadlovky, ve svých fotografiích velmi rádi využívají neostré zobrazení oblastí mimo hloubku ostrosti. Je to jeden ze způsobů, jakým lze jejich snímky odlišit od fotografií pořízených běžnými fotoaparáty a smartphony, u kterých je těžké dosáhnout výraznějšího rozostření požadovaných oblastí. Pojem bokeh popisuje kvalitu a charakteristiku těchto rozostřených oblastí a nejvíce se projevuje na neostrých vysokých jasech.

Míra rozostření (bokehu) se zvyšuje, pokud má snímek malou hloubku ostrosti nebo je z větší části tvořen oblastí mimo hloubku ostrosti. Dosahování výraznějšího bokehu na snímcích tedy spočívá ve zvětšování rozmazaných ploch. Níže je uvedeno několik způsobů, jakými lze na snímcích dosahovat rozmazání snižováním hloubky ostrosti, aby se na snímcích projevil bokeh.

1. Používejte světelný objektiv – rozumíme tím objektivy s vysokou základní světelností (minimálním clonovým číslem), doporučujeme EF 85mm f/1.8 USM nebo EF 50mm f/1.8 STM

2. Fotografujte s hodně otevřenou clonou – nastavte na fotoaparátu režim priority clony (Av) nebo ruční režim (M) a otevřete clonu (zvolte nízké clonové číslo), aby se snížila hloubka ostrosti a výrazněji se oddělily neostré oblasti od zaostřeného objektu.

3. Zvětšením vzdálenosti objektu od pozadí dosáhnete ještě zřetelnějšího rozmazání pozadí.

4. Jděte blíž – snížením vašeho odstupu od objektu zvětšíte plochu pozadí, které bude mimo hloubku ostrosti.

5. Používejte delší ohniskové vzdálenostik získání vyššího podílu rozostřených oblastí ve fotografiích. Pokud máte objektiv se zoomem, nastavte zoom na maximální ohniskovou vzdálenost. S objektivy s ohniskovou vzdáleností 200 mm a více lze dosáhnout ještě větší míry rozostřených ploch.

6. Volte objekty s viditelnými nejvyššími jasy v rozostřených oblastech. Nejvyššími jasy na snímku rozumíme světelné zdroje. Například vánoční svíčky nebo sluneční paprsky prodírající se listím vytváří nádherné kroužky a jiné tvary rozmazaného světla, které označujeme slovem bokeh.

7. Nezapomínejte na popředí – rozostřená plocha se může nacházet i v popředí snímků. Zkuste umístit fotografovaný objekt hlouběji do snímku a zakomponovat do něj nějaký detail popředí v blízkosti objektivu fotoaparátu.

8. Můžete také vystřihnout různé tvary do kartonu a ten vložit před objektiv, čímž dosáhnete zajímavých efektů, viz toto video:

Dosahování lepší kvality bokehu namísto jeho kvantity závisí na použitém objektivu. Tvar rozmazaných skvrn, který je viditelný zejména v rozostřených nejvyšších jasech, je určován clonovým otvorem, jehož tvar závisí na tvaru lamel clony objektivu. Obecně platí, že objektivy s větším počtem lamel clony vytváří kruhovější clonový otvor a dosahují lepšího vzhledu rozostřených oblastí (bokehu).

Ukázka bokehu na portrétu ženy

V tomto zimním portrétu od Tom La jasně vidíte, jak bokeh funguje na paprscích světla pronikajících listy, které slouží jako vysoké jasy pozadí. Volbou ještě více otevřené clony by se tento efekt dal pravděpodobně ještě zvýraznit.

Ukázka bokehu na makovém poli

Dan Mihai Balanescu dosáhl na tomto snímku makového pole překrásného uplatnění bokehu. Díky malé hloubce ostrosti, rozostřenému popředí, použití delší ohniskové vzdálenosti a jasům na pozadí získaným fotografováním v době „zlaté hodiny“ vznikl snímek s nádhernou atmosférou.

Ukázka bokehu na mořském ježkovi

Silvan Meienberger pořídil tento skvělý snímek schránky živočicha na pláži. Díky použití podhledu tak, aby bylo pozadí za objektem daleko, vznikla velmi pěkná rozostřená plocha. Odraz slunečních paprsků ve vodě zajistil vysoké jasy, které dotváří bokeh k dokonalosti. Všimněte si lehce šestiúhelníkového tvaru nejvyšších jasů v rozostřené ploše, který vzniká na základě tvaru clony použitého objektivu.

Ukázka bokehu na přítelkyni

Tento snímek, který vytvořil Marco Müller, skvěle využívá přirozeného světla a jeho schopnosti vytvářet bokeh. Umístění fotografovaného objektu za květiny a před vzdálené stromy umožnilo pořídit snímek s rozostřeným popředím i pozadím. Všimněte si, jak sluneční paprsky, které v protisvětle pronikají listy, vytváří příjemně působící vysoké jasy bokehu.

Ukázka bokehu na makrosnímku

Zde je další nádherný příklad využití bokehu k vytvoření opravdu úchvatného snímku. Vypadá to, že Олег Кашаев použil makroobjektiv, aby se dostal k objektu opravdu blízko a dosáhl vysokého poměru rozmazaného pozadí. Fotografování v době „zlaté hodiny“, kdy je slunce nízko nad obzorem, zajistilo pozadí krásný teplý a sametový vzhled.

Cítíte inspiraci? Pořiďte zimní snímek s použitím bokehu a odešlete ho do naší galerie zde>