Přibližte zoomem a zachyťte rychlý pohyb

Kouzlo fotografování akčních scén spočívá v zachycení rozhodujících zlomků sekund. Musíte držet krok s děním, vézt se s přáteli na snowboardu nebo být připraveni zachytit městské surfaře při sjíždění vln. Ale pokud se přichystáte, nebudete se muset pohybovat zase tak rychle.

Klíčem k dobrým snímkům pořízeným teleobjektivem (nebo zoomem) je umění nastavit si fotoaparát dopředu. Potom, až vypukne akce, se nemusíte starat o změny nastavení a můžete se soustředit na dění před sebou.

Fotoaparáty ve smartphonech mají v situacích, kdy je třeba použít zoom a zachytit pohyb v detailu, nízkou kvalitu obrazu. Digitální jednooké zrcadlovky, bezzrcadlové a pokročilé kompaktní fotoaparáty vám umožní dostat se k akci blízko z větší vzdálenosti a nabídnou při akčním fotografování mnohem větší kvalitu a kontrolu díky přesnému nastavení zoomu teleobjektivu.

Pro rychlé děje je nutné používat vysoké rychlosti závěrky

Chcete-li se zabývat akční fotografií, je nejdůležitější nastavit správně rychlost závěrky. Pokud nepoužijete dost vysokou rychlost závěrky, získáte rozmazané snímky, které jsou zralé na vyhození.

Proto jestliže používáte digitální zrcadlovku, nastavte rychlost závěrky nejméně 1/125 s nebo vyšší. Řada akčních snímků je pořízena časem 1/500 s nebo rychlejším, v závislosti na rychlosti fotografovaného objektu.

Chcete-li použít vysokou rychlost závěrky a současně získat dost světla pro fotoaparát, je třeba použít nízkou clonu (malé clonové číslo, například f/2.8). Použití nízké clony a vysoké rychlosti závěrky přinese také malou hloubku ostrosti, při které objekt vynikne na krásně rozmazaném pozadí. Pokud fotoaparát umožňuje měnit nastavení citlivosti ISO, zkuste ji zvýšit, například ze 400 na 800, aby byl snímač fotoaparátu citlivější na světlo.

Fotografujte sekvenčně

Ve sportu, jako je surfování na řece ve městě, se věci odehrávají rychle. Dbejte proto, abyste vy i fotoaparát drželi krok. Využívejte režim kontinuálního snímání (říká se mu i sekvenční režim) k zachycení více snímků. Budete tak mít možnost získat skvělý snímek nabitý akcí. Tento režim najdete na většině fotoaparátů a některých smartphonech.

Používejte průběžné ostření

Pokud používáte digitální zrcadlovku, bude mít zřejmě ve výchozím nastavení standardní zaostřování. Znamená to, že namáčknutím spouště můžete zaostřování zablokovat a domáčknutím pořídit snímek. Pro akční snímky a snímky s použitím zoomu ale zkuste použít režim průběžného zaostřování nebo zaostřování se sledováním (na fotoaparátech Canon AI SERVO nebo SERVO AF). V tomto režimu dokáže fotoaparát automaticky přeostřovat a sledovat přitom pohybující se objekt, takže získáte ostré akční snímky plné detailů bez nutnosti rozsáhlých úprav.

Asistenční oblast zoomu Canon

Při přibližování, zejména při vysoké ohniskové vzdálenosti, se dostanete tak blízko, že je snadné ztratit objekt ze záběru. Společnost Canon přichází s důmyslnou novou technologií, která tento problém řeší.

Funkci asistenční oblasti zoomu najdete na některých kompaktních fotoaparátech Canon PowerShot s velkým zoomem. Pomáhá udržet objekt v záběru oddálením, jakmile se objekt přiblíží k okraji záběru. Jakmile objekt umístíte do středu záběru, opět jej přiblíží. Tak si vychutnáte praktičnost zoomu, aniž byste přišli o perspektivu nebo ztratili objekt.

Vyzkoušejte si náš interaktivní zážitek městského surfaře zde.