Jak využívat přirozené světlo

Ať už pořizujete portréty v exteriéru, pokoušíte se zachytit denní atmosféru města nebo pocit z nádherného letního večera, pomocí přirozeného světla se vám může podařit vytvořit úžasné snímky. Pokud budete vědět, jak využít světlo ve svůj prospěch, budou vaše fotografie nesrovnatelně působivější. A k získání těchto výsledků ani nebudete muset investovat do žádného nového vybavení.

Podívejte se na video a pak si přečtěte další informace o tom, jak se světlo mění v průběhu dne. Naučte se používat nastavení svého fotoaparátu a maximálně ho využívat – a kam je třeba umístit objekt, abyste získali hezčí snímky, bez ohledu na fotoaparát.

Využívání různé denní doby

Přirozené světlo se v průběhu dne mění, také v závislosti na počasí. Takže než se vydáte fotografovat, naučte se myslet dopředu. Koneckonců, proč vstávat časně, abyste vyfotografovali řeku ve městě za svítání, když lepší snímek získáte při západu slunce.

Za slunečného dne a při jasné obloze může být světlo po ránu dost teplé, za poledne tvrdší a v podvečer měkčí. Takže máte-li čas, vydejte se fotografovat stejnou scenérii v různou denní dobu a porovnejte na fotografiích působení světla, abyste zjistili, které je nejlepší.

U portrétů nepoužívejte přímé sluneční světlo

Přímé sluneční světlo uprostřed dne vytváří ostré stíny, které lidem na portrétech většinou nepřidávají na kráse. Za jasných dnů proto zkuste fotografovat lidi ve stínu nebo počkat do odpoledne, kdy slunce vytváří teplejší světlo. Když se například postavíte za budovu nebo pod strom, dosáhnete účinného rozptýlení tvrdého světla a líbivějších výsledků. K vyvážení účinku slunce za dne můžete použít také blesk.

Využívejte co nejvíce zlatou hodinu

Hodinu těsně před rozbřeskem a bezprostředně po západu slunce, často nazývanou kouzelnou nebo zlatou hodinou, profesionální fotografové považují za nejlepší světlo v průběhu dne. Slunce je níže nad obzorem, vodorovné světlo vytváří dlouhé stíny a utápí objekty v teplé lázni. Skvěle se hodí pro portréty v městském prostředí, zachycování krás přírody nebo odrazů na vodě.

Hlídání nastavení vyvážení bílé fotoaparátu

Někdy je světlo teplé a zlaté. Jindy působí studeně a modře. Oči se přirozeně přizpůsobují, takže barvy vypadají v různém světle stejně. Fotoaparáty se ale musí spoléhat na nastavení vyvážení bílé. To upravuje způsob, jakým fotoaparát vidí světlo a umožňuje vám určovat barevný nádech světla, se kterým pracujete. Nastavením můžete kompenzovat světlo, které působí příliš studeně nebo teple.

Na většině digitálních zrcadlovek, bezzrcadlovek a kvalitních kompaktů Canon je k dispozici sedm standardních nastavení vyvážení bílé. Ve většině nekomplikovaných světelných podmínek se jako výchozí používá automatické vyvážení bílé. Při fotografování za jasného, slunečného dne použijte režim Denní světlo, případně Zataženo, Oblačno nebo Stín. Nastavení Žárovka nebo Zářivka může pomoci vyvážení barev při snímání v interiéru.

Nejlepší je pořídit několik snímků s různým nastavením vyvážení bílé a podívat se, které působí nejlépe. Tak zajistíte, abyste nepřišli o barevné podání, kterého chcete dosáhnout.

Pomocí vlastnoruční odrazné desky přirozené světlo odrážejte

Odrazné desky jsou jednoduchým způsobem zpracování přirozeného světla a jeho nasměrování na objekt. Nemusíte si ho kupovat v obchodě s profesionální fotografickou výbavou. Často pomůže vytvořit požadovaný efekt velká bílá, stříbrná nebo zlatá deska či fólie upevněná na karton.

Nebojte se experimentovat

Experimentování s přirozeným světlem vám pomůže pochopit jeho účinky, najít světlo, které se vám nejvíce líbí a jeho působení na snímku. Naučit se vidět světlo a zachytit ho může nějakou dobu trvat – proto se tím bavte. Vypravte se fotografovat neobvyklé světelné podmínky a objekty a co nejvíce využívejte počasí, roční období a různou denní dobu.

Vyzkoušejte si náš interaktivní zážitek městského surfaře zde.