Zachyťte ohromující detaily i za slabého osvětlení

Soumrak a počátek noci jsou magické okamžiky. Jde o chvíle, kdy se dostávají do varu festivaly, atmosféra města dostává říz a všude se vynořují příležitosti k fotografování. Zachycení detailů při malém množství světla ale může být těžké – hlavně když používáte fotoaparát ve smartphonu.

Slabé osvětlení je přesně tím případem, kdy se dostávají ke slovu ruční nastavení digitální zrcadlovky, bezzrcadlovky nebo kvalitního kompaktu umožňující vám pořídit ostré snímky plné detailů, které byste jinak jen těžko získali.

Pokud zatím nejste obeznámeni s problematikou zachycování detailů za slabého osvětlení, podívejte se na naše video a pak pokračujte přečtením našeho jednoduchého průvodce clonou, nastavením ISO a rychlostí závěrky.

K získání ostřejších snímků používejte nižší clonu (malé clonové číslo f).

Máte-li fotoaparát s možností ručního nastavení, můžete určovat clonu fotoaparátu (na fotoaparátech Canon se tento režim jmenuje „Av“). Říkáte tak vlastně fotoaparátu, kolik světla má nechat dopadnout. Čím více světla se dostane do objektivu, tím vyšší můžete použít rychlost závěrky. Vyšší rychlost závěrky zvyšuje pravděpodobnost zachycení pohybu bez rozmazání. Vhodná rychlost závěrky je pro pohybující se objekty kolem 1/125 s nebo rychlejší. U statických objektů ve slabém osvětlení můžete jít až na asi 1/60 s, podle nastavení clony.

Pokud fotografujete portréty před rozbřeskem nebo chcete zachytit zvláštní atmosféru městské scenérie za soumraku, zkuste nastavit clonu na co nejvyšší světelnost.

To znamená vybrat co nejmenší clonové číslo. Minimální hodnota závisí na použitém objektivu. Řada objektivů začíná na f/3.5. Některé objektivy mohou umožňovat nastavení ještě menších clonových čísel f, například f/2.8 nebo f/1.4. Další výhodou používání nízkých clonových čísel je získání malé hloubky ostrosti, která umožňuje zvýraznit objekt na rozmazaném pozadí.

Nastavením vyšší hodnoty ISO získáte lepší citlivost na světlo

Pokud jste použili malé clonové číslo, ale přesto se vám zdá jas obrazu nedostatečný, zkuste zvýšit citlivost ISO. Touto hodnotou sdělujete fotoaparátu, jak citlivý má jeho snímač být na světlo. To je užitečné při fotografování v noci bez blesku.

Čím vyšší je hodnota ISO, tím citlivější na světlo bude. Digitální jednooké zrcadlovky, bezzrcadlové a pokročilé kompaktní fotoaparáty Canon mají velké snímače (díl, který zachycuje obraz), takže produkují lepší fotografie s vysokou citlivostí ISO než malé snímače, jaké mají třeba smartphony. Zkuste začít na ISO 800 a pak podle potřeby hodnotu zvyšujte. Ve snímku se může projevit do určité míry „šum“ nebo vyšší zrnitost, ale u mnoha moderních digitálních zrcadlovek, bezzrcadlovek a kvalitních kompaktů získáte skvělé fotografie i na ISO 1600 nebo 3200.

Šanci na krásné snímky zvýšíte použitím sekvenčního režimu

Režim kontinuálního snímání (na některých fotoaparátech se označuje jako sekvenční režim) zachytí během pár zlomků sekundy v rychlém sledu několik snímků. Hodí se k fotografování pohybujících se objektů nebo velmi rychlých akcí. Pokud jím proto váš fotoaparát disponuje, zapněte ho a vyzkoušejte – zvýší pravděpodobnost získání nádherného akčního snímku při slabém osvětlení, o jaký se snažíte.

Prohlédněte si fotografie, zda jsou ostré

Při prohlížení snímků pořízených při slabém osvětlení na displeji LCD fotoaparátu si je nezapomeňte zvětšit a zkontrolovat, zda je všechno ostré tak, jak chcete. Fotografie by měly být nerozmazané a zaostřené, bez zřetelného zrna či roztřesení. Pokud nemáte pocit, že po zvětšení nebo úpravách budou vypadat dobře, budete je muset pořídit znovu. Po návratu domů z fotografické výpravy už s tím nic nenaděláte!

Vyzkoušejte si náš interaktivní zážitek městského surfaře zde.