hero-header.jpg

Tipy pro fotografování městských panoramat

Po západu slunce vyzkoušejte odlišný druh fotografování městského panoramatu. Miliony světel vám poskytnou příležitost k zachycení ohromujících nočních městských panoramat.

Podívejte se, jak tento fotograf předvádí různé techniky při pořizování snímků Londýna v noci.

Fotografování za soumraku a v noci poskytuje skvělé výsledky zejména ve městě. Nicméně fotografování za slabého osvětlení vyžaduje zvláštní vybavení a trochu znalostí.

Nejdříve najděte místo s dobrým výhledem. Chcete-li získat pohled na siluetu, zkuste vystoupat nad vrcholky střech. Při fotografování města přes vodu, například přes řeku nebo přístav, lze pro změnu získat dramatické odrazy na úrovni ulice.

Nejlepší doba pro pořízení nočního snímku je často po západu slunce, ale dříve, než bude obloha zcela temná. U takových záběrů získá obloha modravý nádech a snímky jsou často příjemnější než při černé obloze nebo obloze osvětlené pouze světly města.

Městské panorama Londýna8 s, f/5,6, ISO 100, vyfotografováno s ohniskovou vzdáleností 24 mm
Použití širokoúhlého objektivu a rychlosti závěrky v řádech sekund umožňuje zachytit záři z města a velkou část oblohy.


K minimalizaci šumu a zachování vysoké kvality snímku použijte nízkou citlivost ISO a clonové číslo kolem f/5,6. To znamená, že bude použita pomalá rychlost závěrky, takže bude potřebné fotoaparát podepřít, aby se během expozice vůbec nepohnul.

Silueta Londýna4 s, f/5,6, ISO 100, vyfotografováno s ohniskovou vzdáleností 50 mm
Použití objektivu s ohniskovou vzdáleností 50 mm umožňuje zaostřit na světla města. Snížení rychlosti závěrky ztmaví oblohu a více zdůrazní siluetu Londýna.


K výběru kompozice záběru použijte obrazovku živého náhledu, neboť v temném prostředí je obraz na osvětlené obrazovce dokonale vidět. Expozici můžete upravit pomocí kompenzace expozice nebo v plně ručním režimu a výsledek můžete zkontrolovat na obrazovce.

K zaostření buď vyberte automatické zaostřování s živým náhledem, nebo přepněte objektiv na ruční zaostřování a použijte zvětšený živý náhled.

Chcete-li se vyvarovat rozhýbání fotoaparátu, použijte kabelovou spoušť nebo dálkové ovládání závěrky. K poskytnutí času fotoaparátu, aby se jeho poloha po stisknutí tlačítka spouště ustálila, než pořídí snímek, můžete také použít 2sekundový časovač. Pokud je fotoaparát vybaven vestavěným rozhraním sítě Wi-Fi, můžete k ovládání nastavení, kontrole expozice a pořizování snímků použít aplikaci Canon Connect pro smartphony. Poté můžete snímek stáhnout pro okamžité odeslání do sociálních médií nebo blogu, vše z telefonu.

Světla v nočním městském panoramatu Tento působivý snímek od pana Jackieho Trana ve velké míře využívá fotografování přes vodu k doplnění odrazů světla a přidání zajímavosti popředí do městského panoramatu.


Změna vyvážení bílé vytvoří různé efekty. K dosažení chladných modrých tónů nastavte možnost Žárovka, k dosažení teplé záře možnost Denní světlo. K zajištění nejlepší kvality snímků a flexibility fotografujte ve formátu RAW a zvolte vyvážení bílé až při postprodukci.

Modrá a žlutá v městském panoramatu Londýna Tyto dva snímky siluety Londýna mají stejnou expozici, ale byly z důvodu dosažení kreativního efektu vyfotografovány s odlišným vyvážením bílé. Pro snímek vlevo bylo použito nastavení Žárovka a pro snímek vpravo nastavení Denní světlo.


Využijte dlouhé expozice výběrem místa, v němž dochází k pohybu, jako jsou vozidla míjející výrazný bod v krajině. Nastavte expozici na základě několikasekundové rychlosti závěrky. Před stisknutím tlačítka spouště počkejte, až bude provoz plynulý. Podívejte se, jak se vozidla rozmažou do téměř neviditelné podoby, zatímco přední a zadní světla vytvoří pruhy přes záběr v kreativních vzorech. Efekt upravíte změnou rychlosti závěrky.

Světelné stopy v Amsterodamu Tento snímek od Adrieho van Bijsterveldta využívá dlouhou expozici k zachycení světelných stop člunu plujícího v amsterdamském kanálu.


Použití světel města jako pozadí může přestavovat skvělou cestu k vytvoření pozoruhodných portrétních snímků. K tomu budete potřebovat fotoaparát upevněný na stativu a aktivovaný blesk fotoaparátu nebo připevněný externí blesk. Použijte podobná nastavení expozice jako pro fotografování světelných stop města, ale možná bude třeba zvýšit citlivost ISO k omezení rychlosti závěrky na jednu nebo dvě sekundy, aby model nemusel stát nehybně tak dlouhou dobu. Pro podobné nastavení můžete také použít režim Noční portrét, pokud jej fotoaparát nabízí.

Světelné stopy na portrétu2 s, f/14, ISO 200, vyfotografováno s ohniskovou vzdáleností 35 mm
Vyvážení světla z města a světla z blesku představuje skvělou cestu k vytvoření zajímavých nočních portrétních snímků.


Město nabízí nekonečné kreativní možnosti a místa, která můžete použít kdykoliv během roku. Vyhlížejte vlhké večery poté, co ustal déšť, které poskytují nádherné odrazy, nebo fotografujte za křišťálově čistých nocí s minimálním světelným znečištěním.

Bez ohledu na podmínky vyzkoušejte při příštím pobytu ve městě svou zručnost v nočním fotografování. Nezapomeňte zaslat své nejlepší snímky pořízené za slabého osvětlení do galerie společnosti Canon.

Byl pro vás tento článek užitečný a chcete se dozvědět více o tom, jak pořizovat lepší fotografie? Přihlaste se ke Canon Communications a získejte přístup k novým tipům a kurzům.

Poznámka: V některých případech jsou hodnoty uvedené pro snímky reprezentativní, aby dokumentovaly různé způsoby pořízení snímků.