Přímé porovnání: Fotoaparáty Canon proti fotoaparátům smartphonů

Při našem nedávném fotografování městských surfařů v Mnichově jsme požádali nadšeného amatérského fotografa, aby nám pomohl s porovnáním snímků pořízených novými fotoaparáty Canon a moderními smartphony Apple iPhone 6S a Samsung Galaxy S7. Na výsledky se můžete podívat dole.

Abychom zajistili objektivnost srovnání, byly jednotlivé fotografie pořízeny jen několik minut po sobě, za stejných světelných podmínek pomocí ručního nastavení a pomocí držáku na fotoaparát a smartphone (je vidět dole). K porovnání jsme použili několik nových fotoaparátů Canon pro běžné spotřebitele.

držák fotoaparátu a smartphonu

Přiblížení

Tady vidíte výhodu optického zoomu fotoaparátu PowerShot G3 X ve srovnání s digitálními zoomy fotoaparátů ve smartphonech. Pokud stažením prstů přiblížíte záběr na fotoaparátu s digitálním zoomem (jaký mají oba testované smartphony), jen ořezáváte scénu před sebou. Výsledkem může být absence detailů nebo rozmazání. Fotografovaný objekt nemusí být zřetelně zobrazen a scéna na fotografii nemusí být zachycena tak, jak jste chtěli.

Jak vidíte na snímku pořízeném fotoaparátem PowerShot G3 X, kvalitní objektiv s optickým zoomem nabízí ve srovnání s digitálními zoomy ve smartphonech daleko více detailů, ostrosti a kontrastu barev.

Přiblížení – Canon PowerShot G3 X

Canon PowerShot G3 X

Přiblížení – Apple iPhone 6S

Apple iPhone 6S

Přiblížení – Canon PowerShot G3 X

Canon PowerShot G3 X

Přiblížení – Samsung Galaxy S7

Samsung Galaxy S7

Fotografování za slabého osvětlení

Fotoaparáty v testovaných smartphonech měly potíže vytvořit příjemné výstupy za slabého osvětlení. Příčinou jsou jejich obrazové snímače (díl citlivý na světlo, který vytváří obraz), které si nedokáží tak dobře poradit v prostředí s nedostatkem světla, jako snímače v kvalitních kompaktech, bezzrcadlovkách a digitálních jednookých zrcadlovkách Canon. Kromě toho neumožňovaly fotoaparáty testovaných smartphonů nastavení citlivosti ISO (míra citlivosti fotoaparátu na dostupné světlo), takže snímky vycházely tmavé.

Toto přímé porovnání snímků dokládá, jak větší snímač a možnost práce s vyšší citlivostí ISO umožnilo fotoaparátu PowerShot G7 X Mark II vytvořit nádherný, daleko jasnější snímek s přirozenými barvami a ostrými detaily.

Slabé osvětlení – Canon PowerShot G7 X Mark II

Canon PowerShot G7 X Mark II

Slabé osvětlení – Apple iPhone 6S

Apple iPhone 6S

Slabé osvětlení – Canon PowerShot G7 X Mark II

Canon PowerShot G7 X Mark II

Slabé osvětlení – Samsung Galaxy S7

Samsung Galaxy S7

Zachycení rychlých akcí při slabém osvětlení

V tomto srovnání je jasně vidět, jak je na snímku pořízeném fotoaparátem PowerShot G7 X Mark II akce zmrazená a ostře zachycená, zatímco snímky z testovaných smartphonů nejsou tak ostré a barevné. Za slabého osvětlení upraví fotoaparáty Canon rychlost závěrky, citlivost ISO a další parametry tak, aby se daly pořídit prokreslené snímky plné detailů, vhodné pro tisk nebo sdílení.

Cílem této fotografie bylo zmrazit pohyb řeky a surfaře. Fotoaparáty testovaných smartphonů nedokázaly v dostupném světle nastavit dostatečně vysokou rychlost závěrky, aby vytvořily přiměřeně ostrý snímek.

Rychlá akce – Canon PowerShot G7 X Mark II

Canon PowerShot G7 X Mark II

Rychlá akce – Apple iPhone 6S

Apple iPhone 6S

Rychlá akce – Canon PowerShot G7 X Mark II

Canon PowerShot G7 X Mark II

Rychlá akce – Samsung Galaxy S7

Samsung Galaxy S7

Fotografování portrétů

Jednou z výhod používání fotoaparátu s velkým snímačem, jako je tady použitý EOS 80D, je schopnost dosažení malé hloubky ostrosti (části snímku za hlavním objektem). Zde – na snímku pořízeném fotoaparátem EOS 80D – vidíte nádherně rozmazané pozadí, takže objekt ze snímku „vystupuje“. Snímek vytvořený fotoaparátem ve smartphonu vypadá plošší a má tmavší stíny, protože smartphone si nedokáže poradit s kontrastním světlem tak dobře jako EOS 80D. Fotoaparáty ve smartphonech zaostřují celý snímek, takže pozadí je na snímcích stejně výrazné jako fotografovaná osoba. Kromě toho byl snímek z fotoaparátu EOS 80D pořízen s využitím zoomu nasazeného objektivu. Podařilo se tak dosáhnout plošší perspektivy a rysy obličeje vypadají přirozeněji. Objektivy testovaných smartphonů jsou širokoúhlejší a roztahují obličejové rysy. Použití takovýchto širokoúhlejších objektivů s sebou nese při snaze zachytit krásný portrét nutnost jít do větší blízkosti objektu. S digitální zrcadlovkou a objektivem se zoomem můžete být od objektu dále. Obě fotografie byly pořízeny bez blesku, v přirozeném světle. Snímek z digitální zrcadlovky má také sytější a přirozenější barvy.

Portrétní fotografie – Canon EOS 80D

Canon EOS 80D

Portrétní fotografie – Apple iPhone 6S

Apple iPhone 6S

Portrétní fotografie – Canon EOS 80D

Canon EOS 80D

Portrétní fotografie – Samsung Galaxy S7

Samsung Galaxy S7

Srovnání výsledků

Jak ukazují výsledky, fotoaparáty Canon ve všech případech překonaly fotoaparáty testovaných smartphonů a vytvářely za všech okolností prokreslenější, dobře exponované snímky.

Pokud máte chuť zlepšit kvalitu fotografií, které sdílíte s přáteli a příznivci, zkuste se podívat na naše nejnovější fotoaparáty a vyberte si ten pravý pro vaše potřeby.

Nástroj pro výběr fotoaparátu

Vyzkoušejte si náš interaktivní zážitek městského surfaře zde.