Tipy pro pořizování časosběrných fotografií

Nepochybně jste někdy viděli nějaké ohromující časosběrné video Mléčné dráhy stoupající na noční obloze nebo provozu řítícího se přes městskou scénu. Možná jste si říkali, jak byla tato videa vytvořena.
V tomto krátkém videu a níže uvedeném návodu se dozvíte, jak začít s pořizováním časosběrných fotografií.

Při časosběrném snímání se pořizuje série stovek nebo dokonce tisíců fotografií, které při postupném přehrávání vytvoří časově komprimované video. Váš fotoaparát Canon je pro časosběrné snímání ideální. Přečtěte si tedy níže uvedené tipy, a než se nadějete, budete vytvářet vlastní časosběrné mistrovské dílo.

  1. 1. Správné vybavení – pro časosběrné snímání jsou nepostradatelné dvě položky příslušenství: robustní stativ, který udrží fotoaparát ve stabilní poloze, a intervalometr, označovaný také jako dálkový ovladač s časovačem. Jedná se o zařízení, které umožňuje nastavit intervaly snímání. Ve filmu jsme použili model TC-80N3, který je vybaven konektory N3. Pokud máte zásuvku typu E3, budete také potřebovat přechodový kabel N3 na E3. Některé naše nejnovější fotoaparáty, včetně modelů , EOS 5DS, jsou vybaveny vestavěnou funkcí intervalového snímání, která proces ještě usnadňuje.

  2. 2. Rozhodněte se pro určitý objekt – najděte scénu, v níž se vyskytuje pohyb. Skvělými počátečními objekty pro časosběrné fotografování jsou krajina s mraky, rušné silnice nebo tekoucí vodopád.

  3. 3. Přepněte fotoaparát do režimu živého náhledu, který vám pomůže nastavit záběr podle vašich představ.

  4. 4. Zvolte typ RAW nebo JPG – typ RAW poskytuje větší prostor pro pozdější úpravy snímků, ale snímky typu JPG využívají méně místa na disku. Možná budete chtít snímat ve středním nebo malém formátu, aby se na kartu vešlo více snímků, ačkoliv snímání v nižším rozlišení může negativně ovlivnit kvalitu výsledného videa.

  5. 5. Nastavení expozice – přepněte na režim snímání Priorita clony a zvolte vhodnou citlivost ISO k dosažení požadované rychlosti závěrky. Ta by mohla mít libovolnou hodnotu od 100 do 800 ve dne a až 10000 v noci. V závislosti na scéně budete možná chtít použít pomalou rychlost závěrky, abyste objektu dodali dojem pohybu. Obecně platí, že pro dosažení plynulejšího časosběrného snímání je vhodné nastavit rychlost závěrky pod 1/100 s.

  6. 6. Poměrové měření zajistí, že fotoaparát vezme při rozhodování o expozici v úvahu celou scénu. Pro scény se stálou intenzitou světla může být také užitečné vybrat plně ruční řízení expozice. Pokud se však světlo výrazně změní, může se kvalita videa zhoršit v důsledku efektu mihotání.

  7. 7. Vypněte nastavení, jako jsou Priorita zvýraznění tónu nebo Korekce vinětace, která mohou způsobovat rozdíly mezi snímky. Vyvážení bílé a styl Picture Style je třeba nastavit ručně na pevnou hodnotu. Pokud pořizujete snímky typu RAW, můžete v případě potřeby provést úpravy později.

  8. 8. Zvolte kompozici scény – vyberte správný objektiv. Obvykle poskytne nejlepší výsledky širokoúhlý objektiv. Potom zvolte kompozici záběru a zaostřete na objekt. Pokud nechcete, aby fotoaparát pro každý snímek opakovaně zaostřoval, přepněte objektiv do režimu ručního zaostřování.

  9. 9. Nastavte intervalometr – podle objektu zvolte, jak často fotoaparát pořídí snímek. Pro rychle se pohybující objekty pořizujte snímky časově blíže k sobě, například pro mraky pohybující se za větrného dne zkuste použít interval 2 sekundy.

  10. 10. Rozhodněte se, jak dlouho chcete časosběrné snímání provádět – čím déle necháte fotoaparát snímat, tím delší bude výsledný časosběrný film. Mějte na paměti, že většina videí se přehrává rychlostí 24 snímků za sekundu. To znamená, že pro 30sekundový časosběrný film budete potřebovat 720 fotografií. Pokud nastavíte fotoaparát tak, aby pořizoval snímek každé 2 sekundy, pak bude třeba ponechat jej v chodu po dobu 24 minut. Při delších intervalech možná budete muset nechat fotoaparát snímat po dobu několika hodin.

Jakmile budete mít snímky doma, bude třeba vrhnout se do přípravy výsledného časosběrného filmu. Veškerá oříznutí nebo korekce barev snímků je nutné pro celou sadu snímků provést stejným způsobem. Jedině tak zajistíte konzistenci v celém časosběrném filmu.

Pokud jste fotografovali snímky typu RAW, bude s největší pravděpodobností nutné převést je na snímky typu JPG a přitom zvolit vhodnou velikost souboru pro video, které chcete vytvořit. Existuje široká řada bezplatných softwarových produktů pro videa od společností, jako je Apple nebo Microsoft, která zvládnou spojování snímků do konečného díla. Ve výše uvedeném videu byl však použitý software Adobe Creative Cloud.