Luminografie

Luminografie je fotografická technika, při které lze za použití dlouhé expozice pomocí světelného zdroje ručně „malovat“ nebo „kreslit“ světlem na fotografii. Malba světlem je u fotografů velice oblíbená. Zásluhu na tom nese fakt, že je celkem snadné dosáhnout skvělých a velmi zajímavých výsledků bez potřeby použití spousty speciálního vybavení.

Co budete potřebovat:

  • Fotoaparát s ručním řízením expozice nebo režimem dlouhé expozice, který umožňuje dosáhnout potřebné nízké rychlosti závěrky.
  • Robustní stativ nebo stabilní povrch, na který lze fotoaparát položit. Expozice se bude měřit v sekundách, takže nelze využít možnosti fotografování z ruky.
  • Světelný zdroj, kterým může být bezdrátový blesk, svítilna, zářivka LED nebo jiný zdroj vyzařující jasné světlo. Rozmanitost velikostí a barev je v tomto případě ku prospěchu.
  • Další praktické vybavení, jako je kabelová spoušť nebo náhradní baterie.
  • Tmavé místo nebo scénu, ať už venku nebo v interiéru.

Malba světlem – jednoduchý snímek

Pro začátek je vhodné zvolit jednoduchý snímek. Ten vám umožní ohlídat si správné nastavení expozice a rychlost závěrky.


Co je potřeba nastavit:

  • Vyberte si místo, kde chcete fotografovat, a umístěte fotoaparát na stativ nebo na stabilní povrch.
  • Přepněte fotoaparát do ručního režimu a citlivost ISO nastavte na hodnotu 100. Použijte vysoké clonové číslo, například f/11 nebo vyšší, a rychlost závěrky nastavte na 10 až 30 sekund.
  • Vyvážení bílé přizpůsobte světelnému zdroji. Můžete zkusit třeba nastavení pro žárovkové osvětlení.
  • Fotoaparát v tmavých podmínkách nezaostří. Proto je potřeba na oblast snímání předběžně zaostřit po přepnutí objektivu na ruční zaostřování.
  • Pokud používáte dálkovou spoušť, právě teď je na čase ji připojit. Pokud se rozhodnete pro použití tlačítka spouště, nastavte 2s nebo 10s samospoušť, která zabrání rozhýbání fotoaparátu při stisknutí tlačítka.

Malba světlem – skupinový snímek

Zkuste do svých fotografií s malbou světlem vnést rozmanitost a kreativitu. Stačí zaexperimentovat a zahrnout do snímků více lidí i světelných zdrojů.


Příprava na fotografování:

  • Sledujte, kam světlo míří. Pokud směřuje na vás nebo ostatní fotografované objekty, výsledný snímek pokazí zdvojení obrazu.
  • Snímky vždy zkontrolujte na displeji fotoaparátu a upravte clonu a rychlost závěrky, abyste dosáhli správné expozice a požadovaného efektu.
  • Zapamatujte si jednoduché pravidlo: čím je světlo k objektu blíž, tím je jeho intenzita vyšší a rozsah naopak nižší. Pokud chcete dosáhnout dokonale rovnoměrného světla, ustupte dál od objektu a světlem na objekt kreslete pomalým, plynulým a táhlým pohybem.
  • Pokud používáte svítilnu s jasným světlem, nikdy s ní nemiřte přímo do objektivu. Mohlo by totiž dojít ke vzniku odlesků. Ke kreslení čar výborně poslouží barevné diody LED s nižším výkonem, jejichž světlo je jemnější.
  • Řekněte svým přátelům, kde končí záběr. Hranice stačí vyznačit na podlaze pomocí zvýrazňovačů. Nemá totiž smysl, aby světlem kreslili mimo záběr.

Malba světlem – portrét

Je třeba zajistit, aby každý věděl, co je v záběru. Jedině tak dosáhnete dobré kompozice.


Opravdu na tom není nic složitého. Nebojte se tedy experimentovat:

  • Zkuste fotografovat maximální možné množství objektů na rozličných místech.
  • Pak zkoušejte různé kombinace. Výsledkem můžou být kreativnější kompozice.
  • Malujte na objekty. Objekty, jako jsou třeba stromy, keře nebo předměty vytvořené člověkem, mohou v kombinaci s malbou světlem vytvořit skutečně zajímavé noční snímky.

Nebude to dlouho trvat a budete se moci pochlubit celou řadou neobyčejných fotografií. Pak je nahrajte do galerie společnosti Canon, abychom se plody vašeho úsilí mohli pokochat i my.