Panning ski

Tipy pro pořizování akčních snímků technikou sledování pohybujících se objektů

Někdy mohou objekty na akčních snímcích vypadat jako nehybné a postrádat dynamičnost a rychlost, kterou v době fotografování měly. Mezi jednoduché techniky, kterými můžete vrátit snímkům dramatičnost, patří „sledování“. Dobrou zprávou je, že sledování pohybujících se objektů můžete použít k pořizování dokonalejších snímků s jakýmkoli fotoaparátem.

Podívejte se na Adama Prettyho pořizujícího akční snímky na lyžařských svazích:

Při sledování pohybujících se objektů se používají pomalejší rychlosti závěrky v kombinaci s táhlým pohybem fotoaparátu stejnou rychlostí, jakou se pohybuje objekt. Dobře pořízený snímek technikou sledování zobrazí fotografovaný objekt ostře na rozmazaném pozadí.

1. Nastavte volič režimů na fotoaparátu na režim priority závěrky (Tv). To vám umožní nastavovat rychlost závěrky

2. Vyberte pomalou rychlost závěrky – začněte na 1/60 s. Potom můžete experimentovat; pokud chcete dosáhnout většího rozmazání, vyzkoušejte 1/30 s nebo pomalejší, jestliže chcete rozmazat pozadí méně, zkuste 1/125 s. Výsledky jsou závislé také na fotografovaném objektu; na závodní auto bude pravděpodobně potřeba vyšší rychlost závěrky než na cyklistu.

3. Nastavte režim snímání na hodnotu souvislé (kontinuální) snímání. Zvýšíte tak pravděpodobnost zachycení důležitého okamžiku a také minimalizujete rozhýbání fotoaparátu v důsledku stisknutí tlačítka spouště.

4. Sledujte svůj objekt – a to nejen když právě fotografujete. Sledujte ho před fotografováním, během něj i po něm plynulým pohybem.

5. Snažte se udržet fotoaparát i sebe co nejvíce v klidu – minimalizujte svislé pohyby a náklony. Pravděpodobně toho snadněji dosáhnete při použití hledáčku (pokud je jím fotoaparát vybaven) než při fotografování přes displej LCD.

6. Přemýšlejte nad kompozicí, nesnažte se jen umístit objekt doprostřed záběru. Při sledování objektů je během fotografování udržujte na stejném místě hledáčku nebo displeje.

7. Pozadí by mělo být rozmazané, tak budou mít jeho jednotlivé části na fotografii menší důležitost. Celkové zabarvení však bude tvořit důležitou součást fotografie, protože do něj bude fotografovaný objekt zasazen.

8. Pokud budete fotografovat v noci, nastavte ještě pomalejší rychlost závěrky – rozmazaná světla na pozadí pak mohou dodat snímkům opravdu dramatický nádech. Podívejte se, jak Adam Pretty využívá pomalejší rychlost závěrky k získání rozmazaného pozadí:

9. Sledování pohybujících se objektů vyžaduje cvik, nenechte se proto odradit, pokud se vaše první snímky nepodaří. Učte se pořizováním velkého množství fotografií a zjišťováním, proč některé dopadly lépe než ostatní. Podívejte se například, jestli byl problém ve špatně nastavené rychlosti závěrky, nebo je objekt rozmazaný ve svislém směru. Pak získané znalosti využijte při pořizovaní další sady fotografií.

Riskantní multitasking
Ann Luttinger

sledování motocyklu

Tento snímek pořízený technikou sledování je jiný, protože nemá vůbec rozmazané pozadí, ale tím je posílena dramatičnost snímku, na kterém si kaskadér upravuje brýle.

Mach 3
John Madden

sledování tryskáče

Letecké dny jsou výbornou příležitostí k procvičení techniky sledování pohybujících se objektů. Postavte se na správné místo a každých pár minut máte novou příležitost. Vyšší rychlost závěrky – a jak říkají fotografové, také trochu štěstí – přinesou působivý snímek.

Právě teď je vhodný okamžik na vypilování svých dovedností při fotografování technikou sledování pohybujících se objektů, na horách nebo ve městě. Pak zašlete své fotografie do naší galerie