Jak na působivější portréty

Portréty pořídíte snadno, ale dosáhnout jejich dokonalosti je těžké. Přinášíme vám několik užitečných základních tipů, pomocí kterých uděláte z dobrých snímků skvělé – ať už fotografujete městské surfaře nebo rodinu a přátele. Podívejte se na video a přečtěte si další informace.

Fotografujte z různých úhlů pohledu

Nebojte se experimentovat s různými polohami snímání, bez ohledu na to, koho fotografujete. Klekněte si nebo se přikrčte k zemi a zkuste vyfotografovat daný objekt zespoda. Nebo se dostaňte do výšky. Opatrně si stoupněte na schody a pořiďte fotografii objektu shora. Pokud fotografovaný člověk provozuje sport – například leze po stěně nebo surfuje na řece ve městě – přitáhněte si akci zoomem a zachyťte jeho výraz. Dodá to fotografii silný osobní nádech a pocitovou působivost.

Fotografujte na nízkou clonu, abyste získali více světla

Při fotografování portrétů v exteriéru je nejvhodnější nastavit fotoaparát na co nejnižší clonu (malé clonové číslo f, přibližně f/2.8 až f/5.6). Tak se vám podaří dosáhnout malé hloubky ostrosti, takže pozadí za objektem bude nádherně rozmazané. Objekt pak bude na fotografii krásně „vystupovat“.

Pomocí vysoké rychlosti závěrky zachyťte kouzlo okamžiku

Lidé se často hodně pohybují, i když ví, že jsou fotografováni. Je proto škoda, pokud se dobrá fotografie nepovede kvůli tomu, že někdo mrkne, zamračí se nebo udělá grimasu.

Abyste tomu předešli a také zamezili vzniku nežádoucího rozmazání pohybem na fotografiích, používejte vysokou rychlost závěrky – nejméně 1/125 s nebo rychlejší.

Vyplňte objektem celý záběr

Než začnete, promyslete si, kde budete svůj objekt fotografovat. Máte namířeno na rušnou městskou ulici, usilujete o módní minimalismus nebo akcí nabitý snímek? Zoom na delším ohnisku a vyplnění záběru tváří jsou předpoklady pro působivý snímek.

Pokud objekt umístíte na jednu stranu záběru a zachytíte prostředí – například scenérii na ulici, zelené pole nebo domov – můžete také dosáhnout skvělých výsledků.

Hrajte si s pozadím

U všech portrétních snímků by v popředí zájmu měl být člověk na fotografii. Náladu na snímku ale můžete zásadně ovlivnit volbou pozadí, pomocí kterého vyjádříte osobnost daného člověka nebo prostředí, ve kterém se pohybuje. Jestliže například někoho vyfotografujete na rušném nástupišti metra, bude snímek působit úplně jinak, než když stejného člověka zachytíte na osamělé lavičce v parku. Někdy dobře působí i jen minimální pozadí, jako je holá zeď nebo závěs. Nebojte se vyzkoušet různá pozadí, abyste zjistili, které bude působit nejlépe.

Zkuste dělat portréty přirozeně – nebo je naaranžujte

Aranžované portréty mohou někdy působit uměle, proto mějte fotoaparát stále po ruce, abyste mohli zachycovat spontánní úsměvy, soustředění nebo jiné výrazy tváře.
Nebo pokud usilujete o úmyslně aranžovaný portrét, zkuste portrétovaného postavit v záběru doleva nebo doprava, bude to zajímavější. Požádejte danou osobu o pohled stranou pro vzbuzení přitažlivosti.
Rozdíl mezi dobrou a skvělou portrétní fotografií může spočívat ve výrazu obličeje. Experimentujte proto při fotografování s různými náladami a emocemi.

Vyzkoušejte si náš interaktivní zážitek městského surfaře zde.