Rozhovor s Martinem Rakem

Martine, můžete se nám představit? Jak jste se dostal k focení?
Mým úplně prvním impulsem k focení byl můj děda, který byl amatérským fotografem a shodou okolností také fanouškem značky Canon. Od něj jsem dostal asi v šesti letech svůj první fotoaparát, na kterém mě učil zakládání filmu, základní nastavení clony a času atd. Naplno jsem se začal fotografii věnovat zhruba před deseti lety, když jsem si koupil první digitální zrcadlovku Canon 400D. Rád cestuji a  trávím čas venku v přírodě, proto fotografuji zejména krajinu, nejvíce v mém oblíbeném Českosaském Švýcarsku. Fotografování je pro mě největším koníčkem a částečně i prací.

Proč jste se zaměřil na fotografování minimalistické tematiky?
Ačkoli rád fotografuji i dramatické barevné snímky při východu nebo západu slunce, stále častěji vyhledávám jednoduché a abstraktní scény s využitím negativního prostoru. Baví mě to, protože se člověk může aspoň na chvíli oprostit od rušivých prvků okolo a soustředit se pouze na tvary a linie fotografovaných objektů. Navíc se dá minimalismus fotit klidně celý den i ve zdánlivě nezajímavé krajině. Ovšem pouze za předpokladu, že klapnou ideální podmínky.

rak.jpg
Vyžaduje takové fotografování nějaké speciální podmínky, techniku nebo přípravu?
Jelikož je při focení minimalistické tematiky potřeba negativního prostoru a celkového zjednodušení scény, je největším pomocníkem mlha. Zamlžený den na zasněžených horských pláních je naprosto ideální. Mlha skryje rušivé prvky v pozadí a sníh zase "vyčistí" nepořádek na zemi. Potom už jen stačí procházet se krajinou a hledat vhodné objekty - stromy, kameny, zajímavé struktury ve sněhu atd. Další ideální scény pro minimalismus se dají najít u vodních ploch, ideálně u moře. S použitím silných ND filtrů, které několikanásobně prodlouží expoziční čas snímku až na několik minut, čímž rozmažou vodní hladinu i mraky na obloze, se dají vytvořit velmi efektní a snové fotografie. Jako fotografované objekty se dá využit cokoliv, co se ve vlnách nepohybuje - kameny, skály, mola, loďky na břehu, vlnolamy nebo třeba jen zajímavé vlnky v písku vytvořené přílivem. Při focení dlouhých expozic je nutností pevný stativ a fotoaparát s režimem Bulb (B).

Jakou techniku používáte a proč jste si ji vybral?
Momentálně fotografuji Canonem 5DS R, který jsem si vybral zejména kvůli 50 MP fullframe snímači. Díky rozlišení, srovnatelnému se středoformátovými fotoaparáty, mohu ve svých snímcích zachytit i ty nejjemnější detaily. Nejčastěji používám objektivy Canon EF 16-35mm f/4L IS USM a Canon 70-300mm f/4-5.6L IS USM. Oba jsou utěsněny proti prachu a vlhkosti, a mohu tak fotografovat téměř v jakýchkoliv povětrnostních podmínkách. 

rak.jpg
Chystáte se svoji fotovýbavu v nejbližší době rozšířit?
Už delší dobu přemýšlím o ultraširokém objektivu Canon EF 11-24mm f/4L USM. Ohnisková vzdálenost 11mm na FF totiž nabízí naprosto unikátní perspektivu a nejširší zorný úhel. 

Jak se na plánované focení připravujete? Používáte nějaké vychytávky, které s fotografováním v první řadě nesouvisejí, ale pro vás jsou neocenitelnými pomocníky?
Protože fotografuji výhradně venku, je pro mě zásadní kvalitní outdoorové oblečení. Kvalitní boty, softshellové kalhoty, nepromokavou bundu a lehkou péřovku mám na sobě, nebo v batohu, víceméně celoročně. Jelikož téměř neustále sleduji předpověď počasí, používám několik mobilních aplikací. Nejvíc se mi osvědčila německá aplikace Weather&Radar. PhotoPills je moje oblíbená aplikace pro plánování polohy Slunce, Měsíce a hvězd.

rak.jpg
Když už jsme u těch pomůcek... Bez jakého fotografického příslušenství si nedovedete představit focení?
Nedovedu si představit focení bez stativu.

Vybavíte si nějaké focení, které vám už navždy uvízne v paměti? Nebo zapsala se vám do paměti některá z vašich minimalistických fotografií?
Pamatuji si zatím téměř všechna focení, při kterých vznikly mé oblíbené fotografie. Jedna z mých nejoblíbenějších minimalistických fotek vznikla během nepříliš pěkného lednového dne. Ráno jsem vyrazil na vyhlídku, ale ani jsem nevyndal foťák. Potom jsem se šel jen tak projít do lesa, protože byla šance, že by mohla být mlha, a našel jsem zajímavou větev se zbytky podzimního listí, které úžasně kontrastovalo se studenými tóny a siluetami stromů v pozadí. Tehdy jsem si uvědomil, že dobrá fotografie se dá pořídit téměř v jakémkoliv ročním období a počasí. Jen musíte vědět, kam jít.

rak.jpg
Jak vypadá Váš typický pracovní den?
Každý den je jiný, ale když vyrážím za focením, vstávám tak, abych byl zhruba hodinu před východem slunce na místě. Pokud jsou příznivé podmínky, dá se fotit během modré i zlaté hodinky. Po ranním focení se rád procházím krajinou a hledám nové motivy a vyhlídky. Přes poledne se snažím spíše odpočívat a odpoledne vyrážím fotografovat západ slunce. Nebývá to ale vždy pravidlem, protože, jak už jsem zmiňoval výše, pokud jsou ideální fotopodmínky, dá se zejména minimalismus fotografovat v průběhu celého dne.

Můžete dát na závěr nějaké rady začínajícím fotografům, které také fascinuje minimalistická fotografie? Na co by se měli soustředit, co je pro ně v začátcích nejdůležitější?
Začínajícím fotografům bych doporučil především co nejvíce vyrážet ven a prostě fotografovat :) Dobrá fototechnika a technické znalosti jsou samozřejmě důležité, ale vytrvalost, vůle a trpělivost jsou nejzásadnější.