Cuban fashion and street photography by Sarah Caron using the Canon EOS M5

Tvář kubánského beatu

Sarah Caronová je francouzská fotoreportérka z Paříže. Po ukončení vzdělání odcestovala na Kubu, kde v roce 1994 pořídila ikonické snímky, které odstartovaly její kariéru profesionální fotografky. Od té doby pracuje na volné noze pro různé časopisy včetně magazínu Time and Paris Match, fotila v Africe, Jižní Americe, Asii a na Středním východě, za svou práci a díla vystavovaná na různých místech jejího působení získala celou řadu ocenění a grantů. My jsme ji dostihli na Kubě, kde si na nás udělala čas během rušného módního focení, otestovala fotoaparát EOS M5 a prozradila nám něco o své kariéře a svém přístupu k pořizování úžasných snímků.

Začátky

Nejprve jsme se Sarah zeptali, co představovalo v jejím životě první impuls k tomu, aby se stala profesionální fotografkou a opustila svůj dětský sen věnovat se klasickému baletu.

„Už od velmi útlého věku mě přitahovaly obrázky. Moji rodiče mě brávali do muzeí, kde jsme si prohlíželi díla malířských mistrů, kteří byli podle mě ve spoustě ohledů fotoreportéry své doby. Milovala jsem ovšem taky klasický balet a v pubertě jsem uvažovala o tom, že bych se mohla stát klasickou balerínou. Bylo to v době, kdy jsem poprvé navštívila Kubu jako studentka baletní školy Alicia Alonso School of Ballet v Havaně. Moje opravdová inspirace, která mě přivedla na fotografickou dráhu, byla ovšem moje fascinace historií. Během magisterského studia v oboru literatura a civilizace Španělska a Jižní Ameriky jsem prostřednictvím knihy Espana Oculta (Tajemné Španělsko) objevila dílo její autorky, úžasné španělské fotografky Christiny Garcia Rodero. Toto seznámení mi objasnilo, že to, čemu se chci věnovat je fotografie – a nikdy jsem o výběru své profese nezapochybovala.“

Sarah Caron fotí mladou ženu s tetováním fotoaparátem EOS M5

Návraty

Vracení se na místa jejího předchozího působení – to je pro fotografie Sarah charakteristické...

„Moji kariéru profesionální fotografky odstartovaly fotky, které jsem pořídila, když jsem se v roce 1994 vrátila na Kubu – je to před více než 20 lety. A kdykoli mám k tomu příležitost, ráda znovu navštěvuju místa, kde jsem dřív pracovala. Když znáte podrobnosti o místě a lidech, kteří tam žijí, ušetří vám to spoustu času. Návraty na místa mého dřívějšího působení mi dávají jednak příležitost fotit změny, které přinesl do oblasti čas, ale také mi to umožňuje zkoumat jemné detaily dané společnosti a jejích lidí, takže moje snímky přinášejí hlubší pochopení příslušné kultury. Když dobře znáte místo, pomůže vám to taky ve spoustě dalších ohledů – třeba najít ubytování a prostě se zorientovat. Díky mým častým návštěvám Kuby se taky natolik zlepšila moje španělština, že mi mnoho Kubánců nechtělo uvěřit, že jsem Francouzka!“

První profesionálně úspěšný kubánský projekt Sarah provedený černobíle nezapře vliv černobílých fotografií Christiny Garcia Rodero. Zeptali jsme se Sarah na její kreativní proces při černobílém či barevném focení a umění zachycovat emoce...

„Rozhodnutí nafotit můj první fotodokumentární projekt – fotografie kubánských rafterů – černobíle padlo spíše z praktického důvodu, kreativní záměr za tím tolik nebyl. V té době ještě nebyly digitální fotoaparáty, takže jsem fotila na kinofilm a musela jsem si vyvolávat negativy a fotky sama a v černobílém provedení to bylo prostě jednodušší. Teď, když pracuju na vlastních projektech, volím černobílé nebo barevné provedení podle toho, co chci svými snímky sdělit. Ale není to nijak svazující – řekla bych, že je to intuitivní reakce na to, co jsem nafotila. Např. ve své práci zaměřené na imigraci, kterou se zabývám už řadu let, pokračuju černobíle. A přirozeně, pokud mám zakázku pro nějaký časopis, zeptám se jich, co chtějí, a podle toho fotím.“

„Jak postupuji při zachycování emocí – upřímně řečeno, ani nevím. Prostě trávím čas s lidmi v jejich prostředí, což mi pomáhá vytvořit potřebnou vazbu. Extrémně důležitou roli v tom hraje samozřejmě světlo – to vás nutí k velké trpělivosti, protože dočkat se správného okamžiku může trvat dost dlouho.“

Duha nad mokrou ulicí fotografovaná bezzrcadlovým fotoaparátem Canon EOS M5

„Někdy, když nemáte dobré světlo – hlavně při práci na zakázkách, třeba když pořád prší, musíte svou netrpělivost přetavit do něčeho zajímavého, a to je teprve opravdová výzva. A navíc, při práci fotoreportéra se musíte rychle přizpůsobovat velmi proměnlivým situacím a kromě světla může hrát roli spousta dalších aspektů, které musíte vzít v potaz.“

Nejnovější zakázka, na které Sarah pracuje, je módní focení na Kubě, což je oblast zdánlivě na hony vzdálená dokumentárním fotografiím, které pořídila na místech, jako je Palestina nebo Afganistán, ale pro Sarah jsou rozdíly menší, než si dokážete představit.

Sarah Caronová fotí modelku mimo přehlídkové molo fotoaparátem M5

„Módu jsem zatím fotila v Pákistánu a na Kubě, kde představuje způsob, jak vyjádřit jejich sny o změně. Návrháři na obou místech využívají svou kreativitu k vyjádření politického sdělení mezi řádky, takže z tohoto pohledu si nemyslím, že by to bylo tak moc odlišné od focení reportáží v oblastech konfliktů. V obou situacích by měla dobrá fotografie předávat informaci a dotknout se na určité úrovni emocí diváka. Toho se snažím ve své fotožurnalistice a při svém módním focení dosáhnout.“

Do ulic

Pouliční scéna v Havaně vyfotografovaná Sarah Caron fotoaparátem Canon M5

Sarah nafotila fotoaparátem EOS M5 několik krásně odhalujících záběrů dění mimo přehlídkové molo, ale také jej otestovala v ulicích Havany. Zeptali jsme se jí, jaké vlastnosti by měl mít dobrý pouliční fotograf a jaký fotoaparát by měl používat.

„Pro tento projekt jsem se chtěla vžít do role cestovatelky, a tak nalézt krásné a překvapující obrazy. Podle mě potřebujete pro tento typ pouliční fotografie být horlivými pozorovateli, abyste byli schopni zaznamenat tyto zajímavé a jedinečné pouliční scény, a musíte být pohotoví a schopní rychle promyslet kompozici a zachytit snímek. Protože obecně platí, že máte jenom jeden pokus! Také je důležité neobtěžovat lidi a nebránit jim v jejich každodenních činnostech. Takže přístroj, který potřebujete, musí být malý, diskrétní a rychlý – a to je přesně EOS M5. Přidaná hodnota tohoto fotoaparátu je také možnost fotografování do kvalitního formátu RAW, který lze použít pro profesionální účely.“

Noční snímek Havany od moře focený fotoaparátem EOS M5

„Práce s fotoaparátem EOS M5 byla příjemná. Dlouho jsem čekala, než Canon vyrobí fotoaparát jako tento – lehký, malý, rychlý a zároveň výkonný. Velmi jsem ocenila také všestrannost přístroje EOS M5. Používala jsem ho v různých situacích, např. při módním focení, pro reportáž, pouliční fotografii, focení architektury a krajiny, a v různých světelných podmínkách – výsledky jsou skvělé. Dokonce se mi podařilo použít ho pro vytvoření obrázků ve stylu impresionistických malířů při nočním fotografování moře. Když to shrnu, můžu říct, že jsem se s přístrojem EOS M5 velmi dobře sžila!“