Oregon-Autumn-Ian-Sane

Fotografování měst: 10 tipů pro pořizování podzimních fotografií

Podzimní barvy obohatí fotografie a dodají jim krásu, i když je pořizujete v městském prostředí místo na venkově. Městská světla, architektura a lidé přidají další rozměr k padajícímu listí v přírodě. Zde je uvedeno 10 tipů pro zachycení sezónních odstínů oranžové, červené a zlaté proti odstínům šedé vaší oblíbené betonové džungle. Doufáme, že bez ohledu na používaný fotoaparát, pocítíte inspiraci a vyrazíte ven zkoumat a zachytit to nejlepší z tohoto evokujícího období roku.


1. Zachyťte kontrastní barvy

Kontrastní barvy ve stejném snímku zesílí působení, takže zkuste zachytit výběr různých odstínů ve stejném záběru. Navštivte centrální městský park nebo prozkoumejte cesty lemované stromy na předměstí, abyste zachytili kaleidoskopické červené a žluté listy na stromech proti budovám obloženým hnědým pískovcem a jasně modré obloze. Nicméně zajistěte, aby vás krása podzimu nerozptylovala, a nezapomněli jste tak na fotografovaný objekt a kompozici fotografie. Pokuste se zachytit architekturu, lidi nebo urbanistické detaily společně s podzimními barvami, abyste vyprávěli příběh a udrželi zájem osob, které si budou fotografie prohlížet.

Podzim v Londýně od Davida D'Amica

Davide D'Amico, Podzim v Londýně


2. Zachyťte podzimní atmosféru

Podzimní počasí se neustále mění, takže během jediného odpoledne je možné zachytit mnoho atmosfér města. Obloha může být v jednom okamžiku jasná a ostrá a poté během dalšího okamžiku zatažená a bouřlivá, takže z toho vytěžte co nejvíce a získejte celou řadu snímků. Pokuste se vyfotografovat stíny stromů a budov za jasných a větrných dní nebo najděte most a vyfotografujte zatemňující se podzimní oblohu nad řekou protékající městem. Možná zjistíte, že vám použití stativu a nízké rychlosti závěrky (pokud vám to fotoaparát dovolí) pomůže zabránit rozmazání a zachytit více z podzimní atmosféry.

Shadwellská přístavní zátoka od Davida D'Amica

Davide D'Amico, Shadwellská přístavní zátoka


3. Využijte co nejlépe podzimní světlo

Jedním z ideálních časů pro fotografování podzimních městských panoramat je „magická“ neboli zlatá hodina. Obecně se jedná o první půlhodinu těsně po východu slunce ráno a poslední půlhodinu těsně před západem slunce na konci dne, takže plánujte dopředu. Podzimní sluneční světlo vám v této době může pomoci zachytit zvýrazněné textury a tvary, což je ideální pro přiblížení a fotografování spadlého listí proti chodníku v ostré sluneční záři. Nejasné světlo v časně ranních hodinách může poskytnout skvělé příležitosti pro dramatické snímky, jako jsou prázdné městské ulice.

Mlha nad řekou, jako je Temže nebo Seina, může vypadat atmosférická, ale může být náročné ji zachytit. Pokud fotoaparát umožňuje upravit nastavení expozice, zkuste použít stativ a dlouhou expozici, protože za mlhavých dní proniká do fotoaparátu méně světla.

Přes rybník od Garryho Knighta

Garry Knight, Přes rybník


4. Zachyťte podzimní detaily

Jídlo na podzimní ulici, hromady listí na chodnících, oslavy předvečeru Všech svatých a ohňostroje, to vše poskytuje skvělé příležitosti k vyprávění příběhů podzimního města. Pokud je fotoaparát vybaven funkcí zoomu, použijte ji k vyplnění záběru malými detaily, jako jsou oranžová přední strana vyřezávané dýně, syté odstíny červené podzimního listí nebo sezónní ovoce na městském farmářském trhu. Popředí záběru můžete vyplnit jediným velkým listem zanechávajícím pouze náznak rušné městské třídy v pozadí.

Skvělou cestou ke zkoumání barev a textur podzimu je makrofotografování, které také používá jedinečný zorný úhel. Experimentujte s režimem Makro nebo Detail vašeho fotoaparátu a hledejte detaily, jako jsou dešťové kapky na otáčejících se listech nebo žilky spadlého listí na městském chodníku.

Podzimní listí od Vladimíra Agafonkina

Vladimír Agafonkin, Podzimní listí

Podzimní listí od Vladimíra Agafonkina


5. Zkuste použít filtry

Při fotografování změny ročního období ve vašem městě můžete změnit vzhled fotografií pomocí filtrů. Pokud používáte digitální jednookou zrcadlovku, můžete použitím fyzického polarizačního filtru s preferovaným objektivem vylepšit barvy, prohloubit jasné modré nebe a dosti výrazně změnit vzhled snímků. Jedná se o efekt, který nelze snadno zopakovat pomocí softwaru. Pokud fotografujete kompaktním fotoaparátem, experimentujte s různými kreativními filtry nebo vyzkoušejte nastavení scén. Ty vám pomohou změkčit sluneční záři a zlepšit kontrast nebo barvy snímků.


6. Podívejte se nahoru nebo dolů

Fotografování města s cílem ukázat jeho podzimní krásu je zábavné a náročné. Užitečným tipem je dívat se nahoru a spatřit, co se děje nad vámi. Fotografování z tohoto úhlu umožní osobám, které si budou fotografie prohlížet, ocenit podzimní barvy města z odlišné perspektivy. Zahrnutí téměř holých větví proti obloze vyjádří podzimní atmosféru a umožní osobě, která si bude fotografie prohlížet, ocenit krásu a křehkost přírody v kontrastu s vysoko čnícími budovami nebo jeřáby na obzoru. Po pohledu nahoru se zkuste podívat dolů. Zachyťte své vlastní boty stojící na šustivém listí pod vámi nebo otočte fotoaparát a použijte nastavení samospouště k pořízení podzimního autoportrétu ze země.

Velký podzimní list na zemi


7. Vydejte se na podzimní toulku městem

Pokud potřebujete inspiraci, proč si jednoho podzimního dne prostě nevyrazit na několikahodinovou procházku městem a nevyhledat příležitosti k pořízení nádherných fotografií. Vyhledejte klidná místa mimo cesty pro pěší a dopravu, kde si můžete vychutnat městskou říši divů. Je nějaké zvláštní místo, které jste navštívili na jaře nebo v létě? Zkuste se vrátit na stejné místo a zdokumentujte, jak se v jednotlivých ročních obdobích mění. Jedním z nejlepších období pro procházku městem je pozdní odpoledne. Obloha je nejdramatičtější mezi 15. a 17. hodinou, kdy se slunce nachází ve svém nejnižším bodě na obloze. Zamiřte k řece nebo na náměstí a vyhlížejte podzimní městské scény s výraznými stíny a siluetami. Věnujte pozornost vzorům a prázdným prostorům, které umožní podzimním barvám vyplnit záběr, a přemýšlejte o tom, jak byste mohli vytvořit sekvenci fotografií s tvary nebo liniemi, které spojí jednotlivé snímky.

Les Tuileries od Ryana Blytha

Ryan Blyth, Les Tuileries


8. Fotografujte stromy, řeky a listy

Podzim je jedním z těch vzácných období roku, kdy pouhý strom umožňuje vytvořit zajímavou fotografii. Je něco zvláštního na stromu, který se postupně zbarvuje řadou zářivých barev. Proč opakovaně nenavštěvovat stejný strom po dobu několika dní a nepořídit sekvenci snímků, která ukazuje, jak se jeho barvy mění? Poté si ji vytiskněte a vystavte doma jako podzimní fotografickou koláž. Odrazy podzimních barev města v řece nebo jezeře mohou také vypadat úchvatně.

Jezero Saranac ve státě New York od Heipeie

Heipei, Jezero Saranac, NY


9. Fotografujte do večera

Městské ulice se na podzim mění neuvěřitelně rychle, když den slábne a rozsvítí se světla. Co by mohlo být nevýraznou scénou v denním světle, může se rychle stát nádherným snímkem za slabého osvětlení plným osobitého rázu a atmosféry. Zkuste fotografovat v období soumraku mezi dnem a nocí, kdy je stále ještě světlo na obloze, ale kdy můžete také zachytit dopad městských světel. Umístěte fotoaparát na stativ nebo nějaký pevný podklad a experimentujte s dlouhými expozicemi. Zkuste zachytit stopy světla z projíždějících vozidel nebo stromy zkrášlené slavnostním osvětlením proti hvězdné městské obloze. Podzimní světlo je jedinečné, takže je využijte co nejvíce, než se vlády ujme zima a dny budou ještě kratší.

Univerzita a radnice od Miloše Miloševiče

Miloš Miloševič, Univerzita a radnice


10. Odložte fotoaparát

Zatímco jste venku a zkoumáte podzimní městskou říši divů, nezapomeňte se zastavit, odložit svůj fotoaparát a vnímat kouzlo, půvab a krásu podzimu. Ale nenechejte jej ležet příliš dlouho! Podzim trvá několik týdnů, ale období vrcholných barev a nejlepších příležitostí pro fotografování může trvat pouze několik dnů, takže buďte připraveni.  Poslední říjnový a první listopadový víkend jsou často považovány za nejpestrobarevnější. Bedlivě sledujte změny v místním parku, a než se vydáte s fotoaparátem ven, nezapomeňte zkontrolovat předpověď počasí.

Cítíte inspiraci? Sdílení fotografií

Pokud vás naše tipy pro pořizování lepších podzimních fotografií města inspirovaly, abyste vzali fotoaparát a vyrazili do ulic, proč byste své fotografie nezaslali do naší galerie? Kromě toho, že se svými díly můžete pochlubit celému světu, můžete si také prohlédnout fotografie od dalších milovníků fotografování a označit je jako oblíbené a také si vyzkoušet naši měsíční fotografickou výzvu.


Snímek v záhlaví: Ian Sane, Oregonský podzim