Vaše fotografie, naše oblíbené: „Moje město“

Po inspiraci naším příběhem 24 hodina na Galatském mostě jsme vás požádali o zachycení rozmanitosti města během 24 hodin a zaslání vašich příspěvků do kategorie „Moje město“ naší galerie. Z mnoha vynikajících obdržených příspěvků jsme vybrali tři snímky, které nejlépe splnily náš požadavek a pozvaly diváky ke zhlédnutí. Každá z fotografií odkazuje na hlubší příběh a všechny znázorňují rozmanitost daných měst v průběhu celého dne. Obrátili jsme se na autory těchto snímků, abychom zjistili více.


Lisabonské molo Cais das Colunas od Carly Brito

Molo Cais das Colunas v Lisabonu od Carly Brito

Líbily se nám barvy a pocit času zachycený na tomto snímku pořízeném v Lisabonu. Fotografka Carla Brito přibližuje scénu, a jak daný snímek pořídila.

„Kdysi bylo lisabonské molo Cais das Colunas místem, kam připlouvala šlechta při návštěvách na svých lodích. Mramorové schody byly jako koberec na břehu řeky Tajo a vítaly návštěvníky Královského paláce. Dnes je molo Cais das Colunas turistickou atrakcí. Každý den tímto místem prochází tisíce lidí různých kultur a vlivů, ať již místních či návštěvníků.

Z mola Cais das Colunas je nyní vidět náměstí Terreiro do Paço, čluny na řece, město Almada na jižním břehu, památník Cristo Rei a most 25 de Abril.

Na sklonku jednoho zimního dne, když jsem se procházela po městě a užívala si krásnou scenérii, jsem se rozhodla pořídit tento snímek. Slunce zapadalo a já měla potřebu ten moment zachytit na vždy.

Pořízení snímku

Při fotografování jsem využila protisvětlo a krátkou dobu expozice. Chtěla jsem zachytit siluety – sloupy a schodiště, sedící osoby a u vody racky, most a památník Cristo Rei – a zároveň řeku a západ slunce s teple zbarvenou modrou oblohou onoho chladného dne.

Nastavila jsem teplotu chromatičnosti tak, aby vypadala reálně, a expozici tak, aby nedošlo přeexponování oblohy a podexponování řeky. Dosáhla jsem, čeho jsem chtěla. Vždy když vidím výsledek, chci se na to místo znovu vrátit.“


San Francisco od Marka Sherrata

San Francisco od Marka Sherrata

Na tomto snímku San Francisca od Marka Sherrata se nám líbilo měnící se světlo a perspektiva. A zde je jeho příběh, který stojí za tímto snímkem.

„S ženou se nám podařilo strávit tři měsíce cestováním po Spojených státech. Na chvíli jsme se zastavili v San Franciscu u mého bratra a jeho dívky. Doporučili nám navštívit věž Coit Tower postavenou ve 30. letech ve stylu art deco, která nabízí krásný rozhled. Strávili jsme však příliš času s famózním jídlem v Čínské čtvrti a poté několika hippíky ve čtvrti Hait, takže jsme odešli pozdě a museli jsme zápasit s časem (a jedním z nejprudších kopců ve městě), abychom se nahoru dostali před zavírací dobou.

Stihli jsme to jen tak tak, ale když jsme se dostali až nahoru, odměnou nám byl úžasný výhled a stejně tak úžasné světlo, které zaplavovalo město při západu slunce.

Pořízení snímku

Okamžitě jsem popadl svůj fotoaparát a začal jsem pobíhat od okna k oknu ve snaze zachytit co nejlepší snímek dříve, než slunce zcela zapadne. Fotografoval jsem v režimu priority clony, přičemž jsem používal poměrně nízkou clonu, abych dosáhl velké hloubky ostrosti. Musel jsem dávat pozor, abych do objektivu vpustil ideální množství světla. Hlídal jsem si všechny tyto technické záležitosti a navíc jsem se musel protlačit mezi všemi těmi lidmi, co si nahoře chtěli vychutnat západ slunce. Když jsem se druhý den ráno díval na pořízené snímky, tento skutečně vyčníval. Představuje skvělou kombinaci několika faktorů – být na správném místě ve správný čas a se správným vybavením – jedině tak se dal pořídit vynikající snímek známého města z nového úhlu pohledu.“


Milán od Amedea Gambera

Pizzerie v Milánu od Amedea Gambera

Amedeova fotografie překrásně zachycuje pocit pohybu na rušné noční milánské ulici. A zde je příběh za jeho snímkem.

„Vydal jsem se na večeři do restaurace v oblíbené ulici Brera v historickém jádru Milána a velice mě zaujal neustálý proud lidí plynoucí po této staré ulici.

Panovala zde přívětivá živoucí atmosféra. Můj zrak však upoutal kontrast starých budov a nového pouličního LED osvětlení. Proto jsem chtěl na snímku zachytit svůj pocit daného okamžiku. Naštěstí jsem s sebou měl svůj fotoaparát Canon 650D a svůj nejsvětlejší objektiv, Canon 50mm f/1.4, a také stativ – chystal jsem se totiž pořídit několik snímků po večeři.

Nejdřív jsem se pokusil fotografovat ve stoje se stativem na malém náměstí podél této ulice, ale bylo to příliš náročné kvůli spoustě lidí všude okolo. Hodně lidí se na mě dívalo, jako bych byl nějaký vetřelec! Tak jsem si našel malý temný koutek, který byl pro můj snímek prostě ideální. Odsud jsem mohl vyfotografovat dlouhou řadu světel představující úběžník, která diváka zaujmou a zdůrazní perspektivu. Úběžník zároveň představoval protnutí světel a davu. Díky své pozici jsme do snímku mohl začlenit také nápis „Ristorante Pizzeria“ na stanu – neodmyslitelný symbol každého italského města.

Pořízení snímku

Abych přenesl neustálý pohyb osob, pokusil jsem se o delší expozici. Musela být dostatečně dlouhá, aby lidé vypadali jako „pohybující se duchové“, ale zároveň nesměla být příliš dlouhá, aby moji duchové nezmizeli úplně. Po několika pokusech jsem dospěl k závěru, že přijatelný čas expozice je 3,2 sekundy. Upřednostňuji černobílé snímky, které zvýrazňují stíny a světla.

Pro tento snímek je příznačné, že nelze rozpoznat ničí obličej, protože jsou osoby zachyceny buď zezadu, nebo se během této 3,2sekundové expozice dané osoby pohnuly.

Doufám, že se mi tímto snímkem podařilo odhalit tajemnou duši Milána, frenetického města, kde se staletí historie mísí s pokrokem. Je to živoucí město, kde je během teplých letních nocí neustále rušno a pohyb.


Sdílení fotografií

Děkujeme všem, kdo se podělili o své snímky zachycující města během 24 hodin.
Příležitost máte každý měsíc, takže vezměte svůj fotoaparát – je jedno, jaký máte – a buďte tvůrčí. Pošlete nám svůj snímek a podělte se o něj se všemi. Podívejte se na naši novou výzvu a podělte se o své jedinečné pohledy zde.