Fotografujeme město: Pět tipů pro lepší snímky

Města jsou místa plná energie a magie. Lidé, budovy, řeky a rozličné ulice jsou zde nekonečným zdrojem fotografických příležitostí. Tak proč to nezkusit? Vezměte svůj fotoaparát a vyrazte do ulic nějakého města ve vašem okolí? Přinášíme vám pět tipů, které vám pomohou zachytit snímky, na které budete pyšní. Níže se dozvíte, jak zlepšit svoji kompozici, jak si poradit se slábnoucím světlem a jak vyprávět svůj příběh města.


1. Vyprávějte příběh města

Chef-at-market-stall-Miguel-Virkkunen-Carvalho.jpg

Šéfkuchař na tržnici – Miguel Virkkunen Carvalho

Všechna města jsou historickými a kulturními tavicími kotli s tisíci různých příběhů. Při objevování města přemýšlejte o jeho příbězích, které vás zajímají nejvíce, a pokuste se o nich zjistit trochu více. Vynechejte dobře známé památky a pokuste se najít jedinečné místo příběhu, které vaše diváky pozve do světa vaší fotografie. Může se jednat o historickou budovu Berlína, která zrovna prochází rekonstrukcí, šéfkuchaře při práci v Římě, nebo skupinku místních, která vyráží do nočního města. Cílem je vyjádřit vlastní pocity ohledně města a zachytit jeho esenci v jediném snímku. Pokuste se navodit ve svých divácích zvědavost ohledně pozorovaných snímků tak, aby měli potřebu zjistit více.


2. Fotografování města v pohybu

Blurred-commuters-london-James-Blunt.jpg

Rozmazaní chodci – James Blunt

Pohyb osob, zboží či dopravních prostředků představují „tlukot srdce“ většiny měst. Vzpomeňte na dopravní špičku koly nabitého Amsterdamu, tržiště na vodě v Bangkoku či neustávající dopravu v Dubaji. Chcete-li zachytit město v pohybu, vydejte se do ulic pěšky, a jakmile narazíte na rušnou křižovatku, zastavte a pořiďte několik snímků ze zajímavého místa. Pokud to váš fotoaparát umožňuje, nastavte rychlost závěrky. Když nastavíte pomalejší rychlost závěrky (např. 1/60 s či ještě pomalejší), držte fotoaparát nehybně a pořiďte snímek s rozmazaným pohybem osob na statickém pozadí krajiny. Nebo zkuste sledovat fotografovaný objekt – například jedoucí kolo nebo automobil. Vyžaduje to trochu cviku, ale výsledky za to stojí, a vyzkoušet to můžete s libovolným fotoaparátem.


3. Fotografování města v noci nebo za slabého osvětlení

City-in-motion-Carl-Drougge.jpg

Město v pohybu – Carl Drougge

V řadě měst nastává po příchodu noci nový život, zachycení jeho atmosféry však může být díky slábnoucímu světlu skutečnou výzvou. Při fotografování za soumraku vám může pomoci stativ. Pokud jej nemáte, opřete se o zeď a držte fotoaparát stabilně, abyste zachytili pouliční scény bez rozmazání. Panoramata města se snažte fotografovat na místech, kde jsou jasná světla – například vánoční trhy v Praze či londýnský West End. Působivé mohou být i fotografie světelných stop. Proč nezkusit najít šikovné vyvýšené místo, například na mostě nebo terase na střeše nějakého domu, a nevyfotografovat ulici pod vámi? Pokud máte jednookou digitální zrcadlovku, zkuste experimentovat nastavením času expozice na hodnotu okolo 20 sekund. Úprava nastavení citlivosti ISO fotoaparátu nebo jiného zařízení (pokud tuto volbu nabízí) může rovněž přispět k vytvoření skvělých nočních snímků. Snažte se držet fotoaparát nehybně, abyste zabránili nežádoucímu rozmazání, a vyberte citlivost ISO 1600 nebo 3200. Snímač fotoaparátu zachytí více světla – a to i v noci. Nebo si zkuste pohrát s dostupnými nastaveními fotoaparátu, abyste vytvořili jedinečný snímek města po setmění.


4. Zobrazení kontrastů města

don’t-forget-martinenaite.jpg

Nezapomeňte – Martinenaite

Některé z nejpůsobivějších snímků měst znázorňují kontrasty – mezi novým a starým, klidem a konfliktem či mezi kosmopolitními komunitami města. Pokuste se zachytit svoji vlastní interpretaci na toto téma – například někoho spatříte při meditaci v rušném parku Šanghaje, zachytíte historickou budovu v Londýně, jak se krčí pod novým mrakodrapem, nebo shon v hipsterské čtvrti New Yorku. Zkuste totéž místo navštívit v různou denní dobu, a zachytit tak různé atmosféry. Ranní klid kaváren na náměstí se po soumraku může proměnit v divokou oslavu.


5. Detaily mohou dělat skutečný rozdíl

Pavement-Tim-Cowlishaw.jpg

Dlažba – Tim Cowlishaw

Právě drobnosti vytvářejí identitu měst. Tyto fascinující prvky, které jsou běžnému pohledu často ukryté, mohou být základem neobyčejných fotografií. Pomyslete na vyzdobené viktoriánské lampy Londýna, pařížskou stanici metra v secesním stylu či rozličné vzory dlažby v Lisabonu. Hledejte malé a jedinečné drobnosti v dalším městě, které navštívíte, a přemýšlejte o tom, jak je zajímavě zachytit.


Cítíte inspiraci? Sdílení fotografií

Pokud vás naše tipy na lepší snímky města inspirovaly, abyste vzali fotoaparát a vyrazili do ulic, proč byste se o ně nepodělili v naší galerii? Kromě toho, že se svojí prací můžete pochlubit celému světu, můžete si také prohlédnout fotografie ostatních fotografů a zúčastnit se naší měsíční fotografické výzvy.


Úvodní snímek: Sutton Pace – Gregory Rinaldi