Pět tipů pro úchvatné portréty

Pořízení skvělých portrétů, zejména na ulici, může být náročné. Existuje mnoho faktorů, od zajištění správného osvětlení po přiblížení a schopnost být dostatečně rychlý s fotoaparátem. Decentní portréty je možné pořídit libovolným druhem fotoaparátu, ačkoli mnoho fotografů upřednostňuje použití digitální jednooké zrcadlovky, aby získali větší kontrolu a mohli vyjádřit své tvůrčí nadání. Ať už máte k dispozici jakýkoli fotoaparát, doufáme, že vám těchto pět tipů pomůže pořizovat lepší fotografie lidí – ať už se jedná o přátele, rodinné příslušníky nebo osoby, které potkáte na ulici.


1. Použijte pro portréty kompenzaci expozice

Pojem kompenzace expozice může znít složitě, ale jedná se o jednoduchý způsob, jak zesvětlit nebo ztmavit některé části fotografie. Je užitečná zejména pro zachycení světlých tónů pleti a k zajištění, že vaše objekty nebudou vypadat vybledlé, nebo pro zachycení tmavších tónů pleti, u nichž chcete dosáhnout přirozeného vzhledu. Téměř všechny digitální jednooké zrcadlovky, většina kompaktních fotoaparátů a mnohé smartphony umožňují nastavit kompenzaci expozice. Potřebné informace naleznete v příručce. Nastavením kladné korekce expozice +1 EV zesvětlíte tváře osob, zatímco nastavením hodnoty −1 EV je ztmavíte.

Dvě strany od Deveiona Ackera

Deveion Acker, Dvě strany,


2. Přibližte se

Zní to jednoduše, ale přiblížit se k fotografovanému objektu může být tou největší výzvou, zejména pokud se jedná o neznámou osobu nebo někoho, kdo má sklon se hodně přesouvat. Avšak fyzické přesunutí fotoaparátu blíže vám umožní přetvořit portrét intenzitou výrazu fotografované osoby, liniemi jejího obličeje nebo leskem v jejích očích.

Místo objektivu se zoomem použijte standardní nebo širokoúhlý objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností, což vás donutí přiblížit se a pro fotografované osoby bude menší objektiv méně děsivý. Požádejte přátele nebo rodinné příslušníky, aby pro vás pózovali blíže k objektivu. Pokud chcete fotografovat portréty neznámých osob, požádejte je o svolení. Touto žádostí jim často polichotíte a navíc získáte určitý čas pro nastavení záběru. Dokud nebudete mít pocit, že jste techniku uspokojivě zvládli, používejte automatický režim zaostřování fotoaparátu a také vyšší rychlost závěrky, budete se tak moci soustředit na svou vzdálenost od fotografovaných objektů.

od Cappugina

Cappugino,


3. Pořizujte nenaaranžované snímky

Chcete-li zachytit přirozeně vypadající nenaaranžované portréty, pořiďte několik snímků předtím, než je osoba připravena a pózuje před fotoaparátem, a několik snímků poté. Lidé se budou cítit uvolněněji a vy s mnohem větší pravděpodobností zachytíte jejich přirozený úsměv nebo rozpustilý dětský pohled stisknutím tlačítka spouště, když to od vás neočekávají. Pokud je fotoaparát vybaven režimem série snímků nebo režimem kontinuálního snímání, vyzkoušejte jej. Můžete také použít objektiv se zoomem a fotografovat z větší vzdálenosti, aby portréty vypadaly méně vynucené a přirozenější.

Dobré ráno od Vinotha Chandara

Vinoth Chandar, Dobré ráno,


4. Vyprávějte příběh osoby tím, že ji vyfotografujete v kontextu

Portrét nějaké osoby v jejím obvyklém prostředí vypráví větší část příběhu, než dokáže prostý snímek hlavy. Můžete například použít širokoúhlý objektiv k vyfotografování šéfkuchaře při práci v kuchyni nebo k zachycení zemědělce na poli plném krav. Nebo proč nevyfotografovat přítele hudebníka na rozmazaném pozadí interiéru obchodu s kytarami? Přemýšlejte o tom, co chcete mít na pozadí fotografie a proč. Cílem je pořídit snímek, který bude vizuálně silný, aby přidal významovou rovinu a povzbudil diváky, aby se chtěli dozvědět více.

Šéfkuchař od Meeny Kadriho

Meena Kadri, Šéfkuchař,


5. Experimentujte a vzepřete se konvencím

Kromě úpravy nastavení fotoaparátu existují některé jednoduché způsoby, jak zatraktivnit portrétní snímky a zajistit, aby zapůsobily. Můžete například požádat fotografovanou osobu, aby se dívala směrem od fotoaparátu na nějaký vzdálený objekt nebo na objekt v záběru, místo aby se dívala na vás. Nebo proč nezkusit fotografovat ji seshora pomocí žebříku či se sehnout a fotografovat ji z výšky pasu? Porušte pravidla pro výběr kompozice tím, že váš objekt zcela vyplní střed záběru. Nebo zkuste využít protisvětlo, stíny a nízké rychlosti závěrky k přidání atmosféry do portrétů. Cílem je experimentovat, učit se, dosáhnout výsledků, s nimiž budete spokojeni, a pořídit snímky, o které se budete chtít podělit.

Co nikdy neuvidím od See-minga Lee

See-ming Lee, Co nikdy neuvidím,


Cítíte inspiraci? Sdílejte své portréty s komunitou značky Canon

Nyní nastal čas uvést tyto tipy do praxe a vytvořit ohromující portréty, na které budete pyšní. Jakmile jich několik vytvoříte, proč je nezaslat do naší galerie? Budete se moci podělit o svá díla s dalšími milovníky fotografování, prohlédnout si a označit jako oblíbená jejich díla a zúčastnit se naší měsíční fotografické výzvy.


Snímek v záhlaví: Joe Hunt, Ashbournský festival