Pět tipů pro fotografování v chladných podmínkách

Sníh, mráz a led vytvářejí působivé zimní scenérie. Většina fotoaparátů má ale povolený rozsah provozních teplot až od 0 stupňů Celsia nebo 32 stupňů Fahrenheita, proto budete muset být při teplotách pod nulou opatrní. Fotografování ve sněhu a mrazu je často obtížné a hrozí při něm poškození vybavení, proto vám přinášíme praktické tipy, jak přežít chladné období.

Hranice od Jána Villím

Ján Villím, Hranice

1. Použijte stativ

Pořídit ostrý snímek nebude snadné, když se vám budou ruce třást chladem. Lehký přenosný stativ pomůže stabilizovat fotoaparát, takže budete moci fotografovat s jistotou. Pamatujte ale, že při teplotách pod nulou není dobré dotýkat se kovových částí stativu holýma rukama, protože byste si mohli „spálit“ pokožku. Pokud jste náruživým zimním fotografem, doporučuje ambasador společnosti Canon a fotograf zimních sportů Richard Walch investovat do speciálních horolezeckých rukavic. Praktické rukavice vám umožní vystrčit špičky prstů jen při pořizování snímku a po zbytek času mít ruce v teple.

Sportovní fotografie, Jure Fundak

Jure Fundak, Sportovní fotografie

2. Vezměte si náhradní baterie

V chladném počasí se baterie vybíjí rychleji než obvykle. Ponechávejte proto fotoaparát a baterie v brašně, kde je tepleji, dokud to půjde. Nezapomeňte si také zabalit dvakrát více baterií než obvykle, abyste nemuseli fotografování krásných scenérií předčasně ukončit.

3. Otáčejte kroužky ručně

Když používáte fotoaparát venku a neotáčíte zaostřovacím kroužkem ručně nebo chvilku nepoužíváte automatické zaostřování, může zaostřovací kroužek a kroužek zoomu „zamrznout“. Aby k tomu nedošlo, zabalte fotoaparát když jej nepoužíváte, a uložte do kvalitní brašny; také jej zakrývejte při fotografování ve sněžení. Anebo můžete kroužky ostření a zoomu často otáčet pomocí motoru automatického ostření, nebo ručně.

V zákulisí skijoringu v Patagonii, Richard Walch

© Richard Walch, ambasador společnosti Canon

4. Pozor na kondenzaci

Přemístění fotoaparátu z chladného do teplého prostředí způsobí kondenzaci, která jej může poškodit. Richard Walch nabízí řešení: „Až půjdete na oběd, nechejte brašnu venku anebo zůstaňte venku také. Pokud přejdete z chladu do tepla a zkusíte se podívat na snímky, je konec. Fotoaparát se orosí, objektiv se orosí, a může dojít až k poškození. Fotoaparát je potřeba udržovat v jedné teplotní zóně.“

Zde se můžete seznámit s Richardovým inspirativním příběhem o skijoringu.

Patagonské hory zachycené Richardem Walchem

© Richard Walch, ambasador společnosti Canon

5. Použijte sluneční clonu objektivu

Při sněžení, nebo když sníh rozfoukává vítr, může sluneční clona pomoci zabránit ulpívání vloček na objektivu. Richard Walch souhlasí.

„Sluneční clona objektivu je opravdu důležitá, protože chrání objektiv před poletujícím sněhem. S dobrou sluneční clonou objektivu budete mít úspěch,“ říká. Proto nechávejte sluneční clonu nasazenou na objektivu a vezměte si několik čisticích utěrek na objektivy, kterými sklo osušíte před uložením fotoaparátu do brašny.

Come and See

Při nejnovější akci Canon – skijoringu – musel kameraman Marcus Söderlund a celý štáb čelit extrémním povětrnostním podmínkám. Připojte se k našemu projektu v zákulisí a podívejte se, jak takovou výzvu překonali a zachytili rychlé akce nejextrémnějšího zimního sportu.