Your photos, our favourites: Patterns and Textures

Vaše fotografie, naše oblíbené: Rychlá akce

Od opeřenců létajících rychlostí blesku po pomíjivé letní vzpomínky – zajímaly nás vaše fotky rychlé akce. Tady je výběr ze snímků, které jste sdíleli v naší galerii.

Sergey Yevstafyev: Flight on the carousel

Sergey Yevstafyev: Flight on the carousel

„Tuhle fotku jsem pořídil při toulkách malebným parkem kazašského města Aktobe. Zrovna bylo takové to krásné letní odpoledne, kdy by byl hřích zůstat sedět doma. Všiml jsem si dvou výskajících holek na kolotoči a chtěl jsem radost toho okamžiku zachytit. V takových chvílích důvěřuji svému fotoaparátu Canon EOS 400D Digital a nově koupenému objektivu Canon EF 70-300 L IS USM.

Čekal mě nesnadný úkol – nastavit clonu, abych dosáhl větší hloubky ostrosti. Přitom jsem neměl stativ a slunce už se pomalu sklánělo nad obzor. Nastala zlatá hodinka, kdy světlo dokáže vykouzlit nádherné snímky. Není to však jen samo sebou.

Musel jsem fotoaparát přepnout na záznam ve formátu RAW, nastavit v režimu priority clony hodnotu f/10 a upravit ohniskovou vzdálenost tak, abych dosáhl lepší kompozice. Zaostřil jsem ručně a čekal, až se holky přiblíží. Využil jsem kontinuální snímání, abych nepropásl ten nejlepší záběr. A výsledek mě velice potěšil.“

David Watkins: Kingfisher diving for fish

David Watkins: Kingfisher diving for fish

„Tuhle fotku jsem pořídil blízko města Droitwich, v hrabství Worcestershire jižně od Birminghamu. Ledňáčkové se usídlili na přítoku řeky Severn, tak jsem si tam našel dobře maskovanou skrýš. Psalo se jaro 2016.

Za tímto snímkem je deset hodit trpělivého čekání, kdy jsem se bedlivě díval okolo sebe a zkoušel různé techniky focení. Než jsem navíc mohl vyrazit fotit, musel jsem si vše zjistit, naplánovat a domluvit šest měsíců dopředu. Čekání se ale vyplatilo a odměnou mi byla skvělá příležitost pozorovat ptáky, jak sedí na pahýlu, loví ryby a pak svůj úlovek hned spořádají.

Jako fotografickému nadšenci mi ledňáčci učarovali. Jejich barvy, plachost a rychlost pohybu z nich činí ideální fotografické modely. Už jsem se s nimi potkal i dřív, ale nikdy jsem nebyl dost rychlý, abych je stihl vyfotit.

Do skrýše jsem dorazil okolo osmé ranní a hned jsem uviděl spoustu samečků i samiček. Měli plné zobáky práce s krmením mladých a neustále vylétali z hnízd a zase se do nich vraceli. Při tom na sebe upozorňovali charakteristickým pískotem.

Během prvních čtyř hodin jsem měl spoustu příležitostí zachytit opeřence, jak se potápí pro ryby. Jsou tak rychlí, že bylo hodně složité pořídit dobrý snímek. Spousta fotek se mi rozmazala nebo na nich nebyla hlava či ocas, ale pořád ne a ne ideálně zaostřit celého ledňáčka.

Nejčastěji fotím na ruční režim a ani tehdy jsem neudělal výjimku. Použil jsem vysokou rychlost závěrky 1/3200 s při f/10 a ISO 2000 a fotil v sekvenčním režimu. Ptáci se během dopoledne velice činili, takže jsem měl spoustu příležitostí vyzkoušet různé techniky a nastavení, abych pořídil své vytoužené záběry.

Během focení jsem přemýšlel a začal víc plánovat. Zaměřil jsem se na místa, kdy jsem předpokládal, že se ledňáčci potopí do vody nebo z ní vyletí. Tato strategie byla riskantní, protože jsem mohl dobré snímky prošvihnout. Trvalo další tři hodiny, než se na mě konečně usmálo štěstí a povedla se mi tahle fotka. To mě tak nakoplo, že jsem dál fotil jako zběsilý, abych už o žádný hezký snímek nepřišel.

Deset hodin je pěkně dlouhá doba, když máte vydržet na jednom místě, ale přálo mi počasí. Naplnil mě pocit štěstí a užíval jsem si každou vteřinu. Je skvělé, že se můžu opřít o špičkové vybavení, včetně vynikajícího objektivu, který jsem si pořídil speciálně pro tuto příležitost. Celkově vzato to byl velice úspěšný den. Pořídil jsem fotky, které jsem si zamiloval a které mi dělají radost.“

Pieter Bezuijen: Jakes focus op de bal

Pieter Bezuijen: Jakes focus op de bal

„Pes na obrázku je border kolie Jake. V době focení mu bylo teprve osm měsíců. A právě v té době u něho bohužel zjistili epilepsii. Začal brát léky a moji přátelé Ingrid a Michiel ho chtěli zachytit, ještě než se dostaví vedlejší účinky. Chtěli mít pár památečních snímků z místa, kde by krásně vynikla jeho tříbarevná srst. Rozhodli jsme se chlupáče vzít na pláž mezi městečky Domburg a Oostkapelle.

Stejně jako všechna štěňata i Jake překypuje energií. Po krátké sérii portrétů přišla na řadu jeho oblíbená aktivita – běhání. Protože ještě nebylo tak teplo, byla pláž skoro liduprázdná a Jake mohl volně běhat sem a tam. Vytáhli jsme z tašky míček a nic jiného už ho nezajímalo. Poprosil jsem kamarády, ať míček hodí směrem ke mně a rychle uskočí ze záběru, aby nebyli na fotce vidět.

Svůj EOS 70D jsem nastavil na ruční režim a vysokou rychlost závěrky (1/2500 s), abych psa na fotce zachytil v pohybu. Využil jsem při tom maximální světelnost objektivu (f/4) a nechal Jakea vyniknout oproti rozmazanému pozadí. S ohledem na dostupné světlo jsem ISO nastavil na 400.

Dobře zaostřit štěně běžící proti mně v plné rychlosti byla velká výzva, a to i když mám fotoaparát s vynikajícím automatickým ostřením. Obvykle pořizuji i pár snímků zboku a úhlopříčně, protože se fotí snadněji. Nejsou ale tak působivé. V takovémto případě vždy využívám jeden zaostřovací bod a funkci AI Servo, což mi usnadňuje zaostřování na konkrétní místo. Tuto fotku jsem pořídil z hodně nízkého úhlu, takřka z písku. To mi velice usnadnil otočný hledáček fotoaparátu. Focení psů si o nízký úhel vysloveně říká, tak zkuste s fotoaparátem zůstat maximálně na úrovni jejich očí.“

Připojte se k fotografické výzvě tohoto měsíce

Rádi bychom se pokochali i vašimi fotkami a dozvěděli se, co vás k jejich pořízení inspirovalo. Podívejte se, jakou výzvu jsme si pro vás v naší galerii přichystali tento měsíc, popadněte fotoaparát a podělte se o své snímky.

Odeslat fotografie