panning shot of bike in the air

Snímání pohybu

Jak vyjádřit pohyb ve fotografii

Akční fotografie spočívá v zachycení dramatu, pohybu a pocitu rychlosti. Fotografové se však potýkají s dilematem, jak ve svých fotografiích pohyb vyjádřit.

Ke zmrazení akce a dosažení ostrých snímků je nezbytná vysoká rychlost závěrky. Nicméně snímáním kupříkladu vozidla jedoucího rychlostí kolem 320 km/h s velmi vysokou rychlostí závěrky docílíte pouze snímku, na kterém bude dané vozidlo vypadat, jako by ve skutečnosti stálo na místě. Taková fotografie jen velmi obtížně vyjádří pocit pohybu.

Neváhejte si přečíst tento článek o sledování pohybujícího se objektu, tedy techniky, kdy snížíte rychlost závěrky a sledujete daný objekt, zatímco jej snímáte. Jedná se o skvělý způsob, jak vyjádřit pohyb. Je však vhodný pouze pro určité situace. Zároveň k dosažení dobrých výsledků vyžaduje trochu cviku.

Pomocí principů sledování pohybujícího se objektu můžete prostřednictvím rychlosti závěrky vyjádřit pohyb, aniž byste se museli s fotoaparátem zcela otočit. Zkuste zpomalit rychlost závěrky z 1/1 000 s na 1/640 s – i toto mírné snížení zapříčiní mírné rozmazání rychleji se pohybujících částí sledovaného objektu, jako jsou například točící se kola vozidla nebo špičky křídel ptáka. Také si během snímání zvykněte sledovat objekt prostřednictvím hledáčku. Dokonce i při vyšších rychlostech závěrky můžete díky této technice docílit náznaku pohybu. Při nižších rychlostech závěrky je samozřejmě nezbytností.

Kromě používání různých rychlostí závěrky existují i další techniky, kterými můžete vyjádřit pohyb. Hledejte klíčové okamžiky dění. Fotografování jednoho objektu dění je dobrý způsob, avšak dva objekty, které se pohybují najednou, dokáží zdůraznit rychlý pohyb a akci.

Kromě soutěžního dění věnujte pozornost také detailům, které se během události nabízí důsledkem rychlosti a pohybu, například kouři od pneumatik, vzedmutí vlny při vodních sportech, prachu či odlétávajícímu blátu při dostizích – to vše jsou skvělé příležitosti k zachycení pohybu.

Mimo to si můžete své fotografie záměrně rozmazat. Zaostřením na objekt, použitím krátké doby expozice a pohybem fotoaparátu v protisměru pohybu můžete docílit rozmazání barev, které vyjadřuje pohyb.

Související články
Learn to use panning for better action photos

ZÁKLADNÍ RADY PRO FOTOGRAFY

Naučte se prostřednictvím techniky sledování pohybujícího se objektu pořizovat lepší akční snímky

Ať už zamýšlíte cokoli, umět ovládat techniku sledování pohybujícího se objektu se rozhodně hodí. Naučte se pracovat se svým fotoaparátem tak, aby vaše snímky byly dokonalé.

Capturing motion photography

ZÁKLADNÍ RADY PRO FOTOGRAFY

Zachycení pohybu ve fotografii

K zachycení pohybu na fotografiích je nutné zvolit zmrazení akce NEBO umožnit kreativní rozmazání, které na fotografiích vyjádří představu pohybu. Brian Worley, lektor společnosti Canon, se podělil o své nejlepší tipy, jak zachytit pohyb.

Shoot sharper fast-moving action

SPORTOVNÍ FOTOGRAFIE

Pořizujte ostřejší snímky rychlých akcí

Pořízení skvělých akčních snímků, například městských surfařů na řece, snowboardistů nebo běžců, vyžaduje předvídavost. Především si musíte promyslet, co chcete zachytit, jak rychle se objekt pohybuje a odkud budete fotografovat.