city skyline over water

Fotografujeme město

Města ze své podstaty překypují horečnou aktivitou. Ale i v těch největších metropolích pozdě v noci nebo brzo ráno ruch utichá. Tato denní doba si však žádá mistrné zvládnutí focení za slabého osvětlení. Přeloženo do fotografické terminologie, musíte se umět popasovat s nižší rychlostí závěrky, vyšší citlivostí ISO a stabilním umístěním fotoaparátu.

Základním pravidlem při focení za slabého osvětlení v automatickém režimu je vypnout blesk. K tomuto účelu slouží režim Bez blesku nebo Noční scéna z ruky.

  • Režim Bez blesku: Otočte volič režimů fotoaparátu do režimu Bez blesku. Fotoaparát pak využije své schopnosti, aby vypnutí blesku kompenzoval. Zvýší citlivost na světlo (ISO), sníží rychlost závěrky a víc otevře clonu.

Nežádoucí rozmazání způsobené rozhýbáním fotoaparátu

Za slabého osvětlení se fotoaparát během pořizování snímků nesmí hýbat. Rozhýbání fotoaparátu způsobí nežádoucí rozmazání a zkazí výsledné fotky. Fotoaparát tedy položte na zem, zábradlí nebo jinou stabilní položku. Pomoci může třeba i to, když se s fotoaparátem pevně opřete o zeď. A nezapomeňte využít stabilizátor obrazu.

  • Tip: Režim Bez blesku také využijete v muzeích a na jiných místech, kde se s bleskem fotit nesmí, nebo tam, kde by blesk zkazil atmosféru.

Režim Noční scéna z ruky

Tento užitečný režim pořídí rychle za sebou čtyři snímky, které poté zkombinuje do jednoho, a minimalizuje tak dopad rozhýbání fotoaparátu. Mnohá města navíc přijala vyhlášky zakazující focení se stativem, takže za slabého osvětlení je tento režim vítaným pomocníkem.

Využijte malý objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností a vynikající světelností

Skvělým společníkem i za slabého osvětlení vám bude Canon EF 50mm f/1.8 STM nebo podobný objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností a vysokou světelností. Tento malý, lehký a nenápadný objektiv se vyznačuje ostrými snímky vynikající kvality. Nabízí také vynikající možnosti práce s clonou a hloubkou ostrosti. Pokud budete chtít z objektivu vytěžit co nejvíce, využijte režim priority clony (Av) ke kontrole hloubky ostrosti nebo režim priority závěrky (Tv) k zachycení pohybu. Ve svůj prospěch můžete využít i nutnost přijít k focenému objektu blíž namísto použití zoomu. Sami uvidíte, že se před vámi najednou otevřou mnohem zajímavější úhly pohledu. K focení měst se hodí všestranné modely Canon EF 24mm f/2.8 IS USMCanon EF 35mm f/2 IS USM.

Buďte připravení fotografovat za všech okolností

Mějte fotoaparát neustále připravený na focení. Při své procházce městem neustále sledujte, jak se mění světlo. Když se začne stmívat, začněte zvyšovat citlivost ISO nebo víc otevřete clonu. A když začne světla přibývat, tak citlivost ISO snižte nebo clonu víc zavřete. Fotoaparát tak budete mít alespoň přibližně nachystaný, abyste mohli pohotově reagovat na okolní dění.

  • Tip: Pokud městu dominují výškové budovy, tak po očku sledujte, jak propouštějí světlo, abyste ho mohli na svých snímcích zužitkovat. A pokud vám světlo nehraje do karet, zkuste se na dané místo vrátit později.

Černobílá fotografie a filtry

Černobílý styl Picture Style fotoaparátu dokáže pořídit krásné černobílé snímky. Černobílá fotografie je založená na hře světel a stínů, a tak vám černobílý režim pomůže sledovat kontrast. Na displeji LCD se snímky zobrazí černobíle, ale pokud je pořídíte ve formátu RAW, budete jim moct při následném zpracování v počítači vrátit barvu.

Vaše fotky pořízené za ostrého slunce získají ještě dramatičtější kontrast, když v černobílém stylu Picture Style zvýšíte úroveň kontrastu a přidáte efekt žlutého filtru.

Věděli jste to? S připozdívajícím se dnem se prodlužují stíny a prudké slunce vykresluje nejkontrastnější stíny.

Časosběrný režim

I když jste ve městě jen na skok, zkuste jeho rychlé životní tempo zachytit na časosběrných snímcích. Některé fotoaparáty EOS jsou vybavené měřičem intervalů a dokážou tak fotit v nastaveném intervalu.

Nezapomeňte fotoaparát umístit na pevný stativ. Zajímavý portrét města od úsvitu do soumraku pořídíte jen tak z ulice nebo i z okna svého hotelového pokoje.

Pokud nastavíte kratší interval, získáte více fotek a další časosběrný snímek. Kratší interval je lepší nastavit, když máte na focení jen několik hodin, protože v případě potřeby stále můžete výsledný film během střihu zrychlit.

Změna zaostření

Ve velkých městech, kde je plno lidí, může být těžké zaostřit na vzdálené objekty. Fotoaparátu často ve výhledu překáží bližší objekty, a tak zaostří na ně. Na přelidněných místech ale často chcete přiblížit vzdálenější objekty.

Nádherné snímky dělají malé detaily

Jedinečné fotky města často dělají malé detaily. Dobrým tipem je třeba navštívit místní tržiště a vyfotit prodávaný sortiment i jeho prodejce.

Kromě toho, že vyfotíte věci, které jinde neuvidíte, můžete zachytit delikatesy, kterými je dané město proslulé, jako třeba sevillské pomeranče, pařížské bagety nebo berlínské bratwursty.

  • Tip: U menších objektů vyberte režim Makro nebo Detail stisknutím tlačítka zaostřování (označené obrázkem kytičky nebo symbolem MF) a přibližte se k danému objektu, aby vyplnil celý záběr.

V režimu Smart Auto fotoaparát přepne do režimu Makro automaticky. Asi sekundu fotoaparátem nehýbejte a v pravém horním rohu obrazovky by se měla ukázat ikona kytičky.

Fotografování stejné scény v různou denní dobu

Zkuste jednu část města vyfotit v různou denní dobu a zachyťte proměny jeho životního tempa.

Pokud máte dost času, vyberte si ve městě jedno místo, navštivte ho několikrát za sebou a zachyťte, jak se mění jeho návštěvníci a světlo. Abyste vystihli, jak se město mění, stačí často tři nebo čtyři snímky pořízené s rovnoměrným odstupem.

Fotografování pohybujících se objektů

Při focení pohybujících se objektů, jako třeba lidí jdoucích po mostě nebo náměstí, držte fotoaparát pevně a zkuste vypnout blesk. Fotoaparát nastaví nižší rychlost závěrky a zdůrazní pohyb objektu. U tohoto typu snímků se vyplatí fotoaparát umístit na pevný povrch, abyste předešli jeho rozhýbání. Pokud je váš fotoaparát vybaven režimem priority závěrky (Tv), zkuste si s touto funkcí trochu pohrát. V tomto režimu budete moct nastavit rychlost závěrky a popustíte uzdu své kreativitě.

Buďte připravení

Nezapomeňte se na celodenní focení města řádně připravit. I ten nejkrásnější snímek totiž nepořídíte bez nabité baterie a dostatku místa na paměťové kartě.

Natáčení ve městě s videokamerami LEGRIA

Představte si, že se chystáte natočit film, který by měl zachytit krásy města nebo aspekty městského života. Pokud chcete natočit ty správné záběry, které budou město co nejvěrněji odrážet, je třeba vytyčit si jasné cíle. Při natáčení zajímavého vizuálního portrétu měnící se tváře města se můžete zaměřit třeba na módu, architekturu, hudbu nebo i jednu konkrétní ulici.

Videomomentky

V režimu Videomomentka natočíte během dne krátké videoklipy vyprávějící příběh města. Pokud v některé části města uslyšíte zajímavé zvuky, natočte tam delší videoklip, abyste jeho zvukovou stopu mohli využít i v jiných částech filmu. Funkce Výběr audioscény automaticky upraví zvuková nastavení kamery, aby se ruch města zaznamenal čistě.

  • Tip: Zachyťte město v pohybu. Pokud chcete tvář města měnící se v průběhu dne zachytit dynamicky, zaměřte se na lidi nebo veřejnou dopravu.

Hlídejte si světlo

Při natáčení města je důležitým faktorem světlo. Někdy ale nebudete mít na výběr. V muzeích a jiných budovách může být světla nedostatek. Za této situace natáčejte záběry z jednoho místa. Zaujměte stabilní postoj, natočte klip, pozastavte natáčení a nachystejte si další záběr.

Při venkovním natáčení vám denní světlo pomůže zachytit detaily. Dejte ale pozor na ostré stíny způsobené přímým sluncem. Mnohem lepších výsledků často dosáhnete při zatažené obloze.

Natáčení v noci za slabého osvětlení vyžaduje trochu experimentování, než dosáhnete kýžených výsledků. Nejprve zkuste natáčet za úplňku na co nejvíc osvětleném místě a používejte stativ, kdykoli to jen bude možné.

Ukažte své snímky v nejlepším světle

Z vytisknutých snímků měst se můžou stát působivé obrazy, které vám bude obdivovat nejedna návštěva. Když už jste na nějakou fotku hrdí, byla by škoda se jí nepochlubit v celé její kráse nebo se o ní podělit se svými přáteli.

Jakmile nafotíte nějaké město, můžete si vytisknout dechberoucí kolekci těch nejkrásnějších snímků. Nebo si z vytisknutých fotek uděláte vlastního průvodce městem a jeho zajímavostmi.

Pošlete přátelům pohledy

Pokud chcete poslat pozdrav rodině a přátelům, jsou nejvhodnější výtisky malého formátu 10 × 15 cm nebo 13 × 18 cm. A s tiskárnou PIXMA si své fotky vytisknete i jako pohlednice. Nejostřejších a nejzářivějších výsledků dosáhnete s lesklým papírem Photo Paper Plus Glossy nebo Photo Paper Pro.