KRAJINÁŘSKÁ FOTOGRAFIE

Tipy pro lepší fotografie mořských scenérií

Chystáte se letos v létě na pláž nebo plánujete výlet k moři mimo sezónu? Naše tipy pro fotografování pobřežní krajiny vám pomohou pořizovat skvělé fotografie kdykoli v průběhu roku a za jakýchkoli podmínek.
HDR fotografie od Erika Colomba, na které je slunce na obzoru bouřlivého moře, které se láme o skály v popředí, s teplými večerními barvami na obloze.

Existuje důvod, proč je fotografování mořského pobřeží tak oblíbeným typem fotografování krajiny. Díky působivému kontrastu pobřeží a moře, tvarům, které vytváří světlo odrazem od vody, a často dramatickým změnám počasí jsou mořské scenérie obzvláště působivé.

Italský fotograf a učitel fotografie Erik Colombo miluje fotografování mořských scenérií. Sám sebe popisuje jako „360° fotografa“, který pracoval v každém žánru fotografování, od svateb přes luxusní módu až po komerční videa, ale jeho velkou vášní je fotografování krajinydivoké zvěře. Hodně se nacestoval, aby mohl vyfotografovat „nejdivočejší a nejikoničtější krajinu naší krásné planety, od hor po oceány, od ledovců až po sopky“. Věnuje také velký díl svého času sdílení svých dovedností a postřehů v kurzech a workshopech v terénu a fotografickým prohlídkám.

My si tady s Erikem povídáme, abychom od něj získali tipy pro úspěšné fotografování krajiny, a podělili se o některé z nejlepších fotoaparátů a objektivů Canon pro fotografování na pláži a fotografování pobřežních krajin.

Fotografie od Erika Colomba se zakřiveným prudkým útesem s jednou škeblí na kamenech v popředí a s roztrhanými mraky na večerní obloze v pozadí.

Ať už je lokalita exotická nebo dobře známá, Erik doporučuje hledat neobvyklé perspektivy. Nicméně doporučuje také používat všechny dobře zavedené techniky kompozice – zahrnout do snímku vodicí linie a zajistit, aby v popředí, ve střední části i na pozadí bylo něco, co přitáhne zrak. Kompozitní snímek z pěti snímků pořízených fotoaparátem Canon EOS R5 s objektivem Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM. © Erik Colombo

Fotografie od Erika Colomba se skalnatým výběžkem, kterým prochází přírodní oblouk. Vlny vířící přes kameny v popředí jsou rozostřené dlouhou expozicí.

I za relativně dobrého počasí může být vaše výbava vystavena spršce mořské vody. Fotoaparáty a objektivy mají různé úrovně těsnění proti povětrnostním vlivům – ale přesto Erik pravidelně používá pláště proti dešti a také radí, že „jednou z nejdůležitějších věcí je koupit si dobrý batoh, aby vaše objektivy zůstaly v suchu.“ Je dobré investovat také do sluneční clony, aby se na objektivy nedostaly kapky. Kompozice ze tří snímků pořízených fotoaparátem Canon EOS R5 s objektivem Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM. © Erik Colombo

1. Jak zachytit dramatické mořské scenérie

Kompozice je nejdůležitější věcí při fotografování, ale zejména u mořských scenérií,“ říká Erik. Před pořízením jakýchkoli fotografií doporučuje strávit nějaký čas na daném místě. „Zkoumání bez fotoaparátu vám hodně pomůže,“ říká. „Teprve když strávím 20–30 minut poznáváním místa, vyjmu fotoaparát z batohu.“

Otevřené moře může být v reálném životě fascinující, ale fotografie nezachytí jeho dynamiku. Hledejte prvky na pobřeží, které vám umožní vytvořit kompozice s klasickými prvky, jako jsou body zájmu v různých vzdálenostech, asymetrické záběryvodicí linie. „Skály jsou perfektní objekt pro vytvoření dynamické kompozice,“ říká Erik, „a květiny mohou vytvořit skvělý kontrast teplých barev květů proti chladným barvám moře.“

V mořských scenériích může vodorovný horizont rozhodnout o tom, zda bude snímek skvělý nebo nikoli. Mnoho fotoaparátů má elektronickou vodováhu, kterou lze překrýt obraz v hledáčku nebo na zadní obrazovce, abyste předešli nakloněným horizontům. Fotoaparát EOS R7 představil funkci automatické vodováhy, která využívá vestavěnou stabilizaci obrazu (IBIS) k vyrovnání mírně nakloněného horizontu a zajišťuje tak dokonalé snímky.

Ať už používáte jakýkoli fotoaparát, Erik také doporučuje zapnout funkci mřížky, abyste mohli vyrovnávat snímky. Pomůže vám i s klasickými technikami kompozice, jako je pravidlo třetin, nebo zarovnat úhlopříčné prvky snímku.

Na sloučené fotografii HDR od Erika Colomba se vlny přelévají přes skály, rozostřené dlouhou expozicí. Tmavě šedé mraky zakrývají slunce na obloze.

Kompozice na výšku může zvýraznit kontrast mezi mořem a oblohou. Nastavení fotoaparátu do režimu HDR, pokud je k dispozici, vám umožní zachytit obojí, ale pokud tento režim váš fotoaparát nenabízí, nemusíte si dělat starosti. Když má Erik fotoaparát na stativu, často pořizuje několik snímků při různých nastaveních, aby zachytil různé části scény co nejlépe, a poté použije techniku slučování, která sloučí více snímků do jednoho. Tento snímek se skládá ze tří snímků pořízených fotoaparátem Canon EOS 5D Mark IV s objektivem Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM při ohniskové vzdálenosti 16 mm, s rychlostí závěrky od 1/15 s pro popředí až do 1/125 s pro mraky, s clonou f/13 a citlivostí ISO 100. © Erik Colombo

Na fotografii Erika Colomba se na obloze třpytí polární záře a její barvy se odrážejí v ledovém moři. Pevnina je jen tmavá čára na obzoru.

Dění na obloze může být stejně úchvatné jako moře, ať už jde o podobnou polární záři nebo jen bouřkové mraky. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R5 s objektivem Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM při nastavení 15 mm, 15 s, f/11 a ISO 100. © Erik Colombo

2. Pořizování fotografií mořské scenérie na výšku

V současnosti je fotografování na výšku stejně důležité jako fotografování na šířku, a to i v případě krajin. Vytváření snímků, které dobře fungují na různých platformách sociálních médií, je klíčovou součástí pracovního postupu mnoha fotografů, ale je to také příležitost vybrat zajímavé detaily, které nemusí být v horizontálních snímcích tak zřejmé.

„Miluji kompozice na výšku,“ říká Erik. „Jsou zajímavější a méně chaotické než vodorovné kompozice. U takových snímků je hledání vhodného blízkého popředí klíčové pro zajištění zajímavé a jedinečné fotografie.“

3. Jaké je nejlepší místo pro fotografování mořských scenérií?

Stejná scéna může vypadat velmi odlišně, protože intenzita světla, směr a barva se v průběhu dne liší. Neexistuje žádná „správná doba“, ale fotografování brzy ráno a pozdě večer během „zlaté hodiny“ či „modré hodiny“ s sebou přináší zajímavější barvy než prudké polední slunce.

Pokud fotografujete brzy ráno nebo pozdě odpoledne, můžete být schopni zachytit velmi zajímavé mořské scenérie s lidmi, stromy a další rysy krajiny, nebo umělé konstrukce jako siluety. Chcete-li však dosáhnout co největšího rozsahu detailů a flexibilnějších kreativních možností, použijte stejný přístup jako u jiných fotografií za slabého osvětlení – nastavte malou clonu (nízké clonové číslo f), která vpustí co nejvíce světla, zvyšte nastavení citlivosti ISO a zvolte fotoaparát navržený pro vynikající výkon za slabého osvětlení, jako je řada systémů EOS R od společnosti Canon.

Často ale bývají náročné velmi jasné podmínky, například v oslnivé záři poledního slunce, spíše než slabé osvětlení. Za tímto účelem jsou fotoaparát EOS R50 a další fotoaparáty Canon vybaveny funkcemi, jako je například režim Scene Intelligent (Inteligentní scéna) a režim scén HDR (High Dynamic Range (s vysokým dynamickým rozsahem)), které jsou ideální pro fotografování v podmínkách s vysokým kontrastem s takovými jasnými odrazy, jaké se často objevují na pláži.

Kompozitní fotografie HDR od Erika Colomba; je na ní pohled na západ slunce skrze přírodní oblouk. V popředí šplouchá moře o skalnaté pobřeží.

Fotografování během „zlaté hodiny“ (hodina těsně po východu slunce a těsně před západem slunce) je skvělý nápad, jak fotografovat mořské krajiny, protože teplé barvy a slunce nízko nad obzorem vytvářejí některé klasicky krásné světelné podmínky. Kompozitní snímek HDR složený z pěti snímků pořízených fotoaparátem Canon EOS 5D Mark IV s objektivem Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM při ohniskové vzdálenosti 16 mm, s rychlostí závěrky od 0,3 s pro popředí až do 1/160 s pro sluneční záři, s clonou f/11 a citlivostí ISO 100. © Erik Colombo

4. Nastavení fotoaparátu pro lepší fotografování mořských scenérií

Pokud se nemůžete vyhnout fotografování v jasném světle uprostřed dne, Erik velmi doporučuje používat ND filtr (Neutral Density (s neutrální hustotou)), který snižuje množství světla dopadajícího do fotoaparátu. On sám rád používá silný filtr ND1000 v rozsahu 10 EV. „Tím se odfiltruje množství světla, abyste mohli použít fotografování s dlouhou expozicí k vytvoření pohybově rozostřeného pohybu v moři,“ říká.

Erik má tuto techniku rád, protože vytvoření dojmu pohybu může obohatit jinak průměrnou fotografii mořské scenérie. Dvěma klíčovými oblastmi, na které je třeba se zaměřit, jsou moře a obloha. Obojí se pohybuje poměrně pomalu. Zachycení dojmu pohybu (namísto jeho zmrazení) vyžaduje pomalou rychlost závěrky a stabilizátor fotoaparátu, obvykle stativ.

Při zachování nízké citlivosti ISO a malé clony (velké clonové číslo) bude možné dosáhnout delších rychlostí závěrky. Chcete-li zabránit rozhýbání fotoaparátu při stisknutí tlačítka spouště, můžete fotoaparát ovládat dálkově pomocí aplikace Canon Camera Connect. Zkuste fotografovat při dlouhé expozici 10 sekund nebo déle, aby bylo vidět, jak se pohybující se mraky a voda, které přitéká na pláž, rozostří do hedvábně jemné plochy barev. Případně můžete použít závěrku s extra velkou rychlostí k zachycení jednotlivých kapek driftových vln.

5. Hloubka ostrosti na fotografiích mořských scenérií

Erik často chce, aby určitá část scény byla ostrá a zbytek rozostřenější (malá hloubka ostrosti). V těchto situacích přepne na ruční zaostřování a užitečnou funkci bezzrcadlových fotoaparátů Canon, kterou využívá – zvýraznění obrysů při ručním zaostřování (zvýraznění obrysů MF). To se hodí zejména v případě, kdy jsou úrovně osvětlení nižší nebo jsou podmínky mlhavé, což ztěžuje zaostření.

„Přestože je automatické zaostřování velmi užitečné,“ říká, „když je počasí proměnlivé, zachrání vás funkce zvýraznění obrysů.“ Když je funkce zvýraznění obrysů při ručním zaostřování zapnutá, můžete zaostřovat ručně s jistotou, protože obrazovka nebo hledáček fotoaparátu zvýrazní přesně to, co je zaostřeno, tím, že zaostřené části scény překryje jasnou barvou a při úpravě zaostření vidíte, jak se zvýrazněné oblasti mění.

Naopak při fotografování krajiny někdy chcete, aby byla co největší část scény od popředí až po pozadí zaostřená. Skvělá technika, jak toho dosáhnout, se nazývá zaostřování na hyperfokální vzdálenost. Hyperfokální vzdálenost se liší podle použitého objektivu, clony a ohniskové vzdálenosti. Nejjednodušší způsobem, jak zjistit, kde je potřeba zaostřit, je tedy použít kalkulačku hloubky ostrosti a hyperfokální vzdálenosti v bezplatné aplikaci Canon Photo Companion. Pokud nemáte čas na výpočty, hrubým pravidlem je zaostřit přibližně v jedné třetině scény.

Fotografie od Erika Colomba s příbojem vln ve zmrazeném pohybu, s mlhavými skalními útvary na pozadí osvětleném teplými barvami západu slunce.

Na této dramatické fotografii jsou kapky vody, které jsou vyvrhovány z roztříštěných vln, zmrazeny pomocí vysoké rychlosti závěrky. Ostře zaostřené oblázky v popředí kontrastují s nápadnými skalními útvary na pozadí, které jsou nevýrazné kvůli rozptýlené mořské vodě a vzdálenému oparu. Kompozitní snímek HDR složený ze tří snímků pořízených fotoaparátem Canon EOS R 5 s objektivemCanon RF 70-200mm F2.8L IS USM při ohniskové vzdálenosti 105 mm, s rychlostí závěrky 1/250 s pro popředí a vlny až do 1/160 s pro oblohu, s clonou f/11 a citlivostí ISO 100. © Erik Colombo

6. Jaké je nejlepší počasí pro fotografování mořské scenérie?

Počasí může být pro snímek mořské scenérie opravdu zajímavým prvkem, ať už jde o jemné a řídké zlatavé obláčky, nebo zlověstné a tmavé bouřkové mraky. Naučit se vnímat zajímavé motivy počasí a umět z nich po stránce fotografií vytěžit co nejvíce je velmi cenné. „Svým studentům vždycky říkám, že neexistují špatné povětrnostní podmínky, ale jen špatní fotografové,“ říká Erik. „Krása fotografování krajiny spočívá v nepředvídatelnosti přírody.

„Na cestách po celém světě jsem vždy zjišťoval, že nejlepší povětrnostní podmínky nastaly po bouři.“

Fotografujete v nečekaném lijáku? Je to příležitost, nikoli problém. „Během mořské bouře“, navrhuje Erik, „použijte objektiv se zoomem k pořizování fotografií vln s použitím vysoké rychlosti závěrky přibližně 1/1000 s k zachycení kapek vlny, nebo případně nízkou rychlost závěrky, třeba 10 sekund, k vytvoření něčeho abstraktního.“

7. Nejlepší fotoaparáty a objektivy pro fotografování mořských scenérií

Erik často bere jen jeden fotoaparát – plnoformátový systém EOS R se širokoúhlým objektivem RF se zoomem – a minimalizuje tak hmotnost, kterou musí nosit.

Pro ultraširokoúhlé snímání, které je skvělou volbou pro mořské scenérie, představuje vítěznou kombinaci plnoformátový fotoaparát, jako je EOS R8, společně s objektivem RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM, protože umožňuje zachycení širokoúhlých záběrů v malém, cestovatelském balení. Fotoaparát EOS R8 je také schopen rychlého kontinuálního snímání rychlostí až 40 sn./s, což je ideální pro zachycení okamžiku, kdy se na skalách láme vlna.

Cenově dostupnější alternativou je 24,2MP fotoaparát EOS R50 v kombinaci s objektivem RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM nebo RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM, což vytváří ještě lehčí, snadno přenosnou, ale vysoce flexibilní výbavu, která je ideální pro den u moře.

Tyto objektivy poskytují široký a velmi univerzální rozsah ohniskových vzdáleností. Pokud chcete použít superteleobjektiv, je objektiv RF 100-400mm F5.6-8 IS USM skvělou volbou v kombinaci s plnoformátovým fotoaparátem, a poskytuje dokonce ještě větší rozsah na fotoaparátu se snímačem APS-C.

Pokud již máte objektivy EF a chcete je používat se systémovými fotoaparáty EOS R, nabízí upevňovací adaptér pro zásuvné filtry EF-EOS R další bonus: umožňuje vám nejen používat objektivy EF a EF-S bez ztráty kvality nebo funkčnosti, ale také přidává možnost používat zásuvné filtry. Je k dispozici buď s filtrem V-ND nebo s kruhovým polarizačním filtrem – oba jsou v jasném, oslnivém světle u moře neocenitelnými pomocníky.

Mořské pobřeží není jen místem pro zábavu s přáteli a rodinou, ale je plné potenciálu pro skvělé fotografování krajiny bez ohledu na počasí.


Napsaly Astrid Pitmanová a Sarah Bakklandová

Související produkty

Související články

  • KRAJINÁŘSKÁ FOTOGRAFIE

    Jak fotografovat krajinu z ruky

    Naučte se pořizovat snímky krajiny bez stativu.

  • ZÁKLADNÍ RADY PRO FOTOGRAFY

    Jak fotografovat vodu

    S těmito 5 odbornými tipy zjistíte, jak zachytit vodu v jakémkoli stavu: tekoucí, padající, stříkající nebo klidná.

  • KRAJINÁŘSKÁ FOTOGRAFIE

    Nejlepší objektivy na fotografování krajiny

    Všechny potřebné informace, které vám pomohou při výběru cenově dostupných objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností nebo objektivů se zoomem.

  • ZÁKLADY FOTOGRAFOVÁNÍ / EXTERIÉR

    Tipy pro fotografování v extrémních povětrnostních podmínkách

    Zde uvádíme naše nejlepší tipy a triky pro zvládnutí fotografování v extrémním počasí, od ochrany výbavy až po péči o sebe sama.