FOTOGRAFOVÁNÍ MĚSTA

Tipy pro kompozici dechberoucích městských fotografií

Unikátní úhly a svěží perspektivy – fotografka Paula Stopka se podělí o své tipy, jak komponovat úchvatné záběry městské krajiny.
Panorama Chicaga během zlaté hodiny, s vodou před budovami. Celá scéna má nádech oranžové záře obzoru.

Od moderní městské architektury, která se třpytí na obzoru, až po historické, stovky let staré cihlové konstrukce: města nabízejí svět perspektiv, které stojí zato zachytit, a pohled každého fotografa je jedinečný.

Londýnský grafická designérka a fotografka Paula Stopka je samouk. Pochází z polského Krakova a často ji můžete potkat při zkoumání měst po celém světě, když s fotoaparátem v ruce (v poslední době je to Canon EOS R) hledá nové perspektivy a neobvyklé úhly.

Zde se podělíme o její inspirativní práci spolu s našimi nejlepšími tipy pro kompozici kreativních snímků městských panoramat a scenérií.

1. Prozkoumejte různé perspektivy

Snímek vyfotografovaný nahoru skrze dutý střed kruhové věžovité konstrukce. Řady balkonů tvoří soustředné kruhy až k vrcholu konstrukce, zatímco přes otevřenou oblohu letí letadlo.

Různé perspektivy mohou poskytnout zcela nový pohled na městské budovy. Nebojte se dostat nízko k zemi a mířit nahoru. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 6D Mark II s objektivem Canon EF 16-35mm f/4L IS USM při nastavení 16 mm, 1/160 s, f/8 a ISO 100. © Paula Stopka

Snímek vyfotografovaný směrem vzhůru po betonovém točitém schodišti, které tvoří vzor podobný lastuře.

Schodiště může být dokonalé prostředí, kde najdete texturu, vodicí čáry, křivky a další tvary, které pomáhají vést oko. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R s objektivem Canon EF 16-35mm f/4L IS USM adaptérem Canon EF-EOS R při nastavení 16 mm, 1/50 s, f/6,3 a ISO 320. © Paula Stopka

Neobvyklé pohledy mohou nabídnout novou podobu městských pamětihodností, když se touláte s fotoaparátem. Fotografování směrem nahoru skrze úchvatnou architekturu proti obloze a vkládání vrstev s různými vrstvami budov může přidat hloubku a vést oko. Můžete si také vyzkoušet pohled shora a získat dramatický výhled na střechy a mrakodrapy, dívat se malými průhledy nebo fotografovat krajinu přes vodu z nízkého úhlu pohledu a vytvořit odrazy, které působí jako malba. Otočná dotyková obrazovka fotoaparátu je pro takové situace ideální, zejména v kombinaci se stativem, protože umožňuje fotografovat z kreativnějších pozic.

Někdy si lze úchvatné budovy a jejich jedinečné struktury vychutnat i zevnitř. Vydejte se do horních pater a podívejte se dolů: zaměřte se zblízka na konstrukce střechy a využijte přitom světlo pro dramatický efekt. Nebo pokud máte ve městě oblíbenou budovu, navštivte ji v různých denních dobách – zlatá hodina těsně před západem slunce může nabít scénu energií a úplně ji transformovat. Zkuste budovu vyfotografovat z různých míst a najít svůj, úplně osobitý pohled.

2. Vytvořte vizuální cesty skrze obraz

Běžné městské scény mohou ožít, když fotograf vytvoří kompozici se zajímavými vizuálními cestami. Schodiště s kontrastními křivkami a rovnými liniemi se mohou při použití této techniky přeměnit v nádherné snímky podobné lastuře, replikujících kompozici pomocí zlatého řezu neboli Fibonacciho posloupnosti, kterou mohou fotografové použít k navádění oka diváka ve fotografii.

Architektonická nádhera není vždy zapotřebí, protože tento efekt můžete použít třeba s eskalátory v nočním osvětlení a vytvořit vodicí čáry, nebo dokonce stíny na straně budovy, které vedou diváka k hlavnímu zaostřovanému místu.

3. Dejte scéně prostor

Panorama New Yorku nahlížené přes vodní plochu, s řadami malých sloupů vystupujících z vody, které vytváří čáry perspektivy směrem ke středu záběru. Na snímku je rozlehlá, prázdná obloha nad budovami.

Prostor v horní části snímku může pomoci zdůraznit hlavní ohniskové body, jako je nápadně hranaté panorama. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 6D Mark II s objektivem Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM při nastavení 24 mm, 72 s, f/16 a ISO 100. © Paula Stopka

Uvnitř velké bílé budovy směřuje pohled na střechu a řady vzpěr, které ji podepírají.

Lineární architektura může ve fotoaparátu ožít, když najdete jedinečný úhel. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 500D (nyní nahrazen fotoaparátem Canon EOS 850D) s objektivem Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM při nastavení 10 mm, 1/80 s, f/7,1 a ISO 100. © Paula Stopka

Volnější prostor v horní části fotografie, zejména pokud jde o nádhernou oblohu, umožňuje pořídit snímek v jiném rozměru a eliminovat rušivé vjemy. Rozšířený prostor je také užitečný, pokud chcete fotografovat noční oblohu a zdůraznit blikající městské osvětlení při nižší rychlosti závěrky, aby obloha vypadala tmavší.

Při fotografování městských panoramat přispívá negativní prostor nad scénou k vyvážení snímku a brání vzniku neuspořádaného dojmu. Nezapomeňte také na prostor pod městskými panoramaty – odrazy ve vodě mohou být opravdu kreativní způsob, jak přidat další fascinující prvek, když hledáte novou perspektivu na často fotografovaném místě.

4. Používejte široké úhly

Všezahrnující městská panoramata jsou vhodná pro širokoúhlý objektiv. Objektivy Canon RF nabízejí vynikající kvalitu obrazu, vylepšenou stabilizaci obrazu a rychlejší motor automatického zaostřování. Objektiv Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM má široký rozsah zoomu s funkcí zaostřování zblízka a výkonnou stabilizaci obrazu – ideální pro krajiny a architekturu.

Pro úchvatné panoramatické snímky bude Panoramatický režim fotoaparátů Canon EOS R7Canon EOS R10 spojovat snímky při pohybu fotoaparátu jedním směrem a přidržení stisknuté spouště. Při používání tohoto režimu je dobré udržovat fotoaparát stabilní a vyrovnaný.

Během fotografování panoramatických záběrů udržujte horizont v rovině pomocí automatické úrovně, pokud je ve fotoaparátu k dispozici. Je také užitečné zobrazit mřížku v hledáčku, abyste si zajistili dobře vyváženou kompozici.

Širokoúhlé snímání na fotoaparátu s vysokým rozlišením vám také poskytuje volnost při oříznutí snímku: můžete odstranit okraje, vylepšit kompozici, nebo dokonce zvýraznit část budovy a dosáhnout tak jedinečných výsledků.

5. Fotografujte svisle

Roh budovy s řadami zakřivených plechů vyčnívajících z každého patra.

Čisté linie se světlem a stínem v kombinaci s úhlednými hranami mohou vytvořit působivou kompozici. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS R s objektivem Canon EF 16-35mm f/4L IS USM při nastavení 26 mm, 1/160 s, f/7,1 a ISO 100. © Paula Stopka

Řady eskalátorů osvětlených proti temnotě se odrážejí ve stropu nad nimi.

Tvorba vizuálních cest skrze snímek pomocí městských prvků, jako jsou eskalátory, může fotografiím propůjčit estetiku grafického designu. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 6D Mark II s objektivem Canon EF 16-35mm f/4L IS USM při nastavení 16 mm, 1/50 s, f/4 a ISO 800. © Paula Stopka

Stálým tématem v Pauliných městských kompozicích je orientace na výšku. „Fotografování ve svislém směru mi připadá zábavné a náročné. Jakmile natočím fotoaparát na stranu, donutí mě to vidět věci z jiné perspektivy. Vytváří to dojem hloubky v obrazech,“ říká. „Pro mě je vše o symetrii, a to je moje hlavní zaměření. Díky symetrii je vše vizuálně velmi příjemné, vyvážené a přitažlivější pro oko diváka. Do obrazu to také přináší harmonii.“

Paula využívá užitečné funkce fotoaparátu Canon EOS R pro snímky orientované na výšku. Vysvětluje: „Ve fotoaparátu Canon mám vždy zapnutou mřížku, protože mi pomáhá lépe zakomponovat snímky, a občas používám funkci elektronického horizontu.“

Všechny fotoaparáty se systémem Canon EOS R umožňují fotografům vybrat způsob zobrazení informací v hledáčku při fotografování ve svislém směru. Je možné přepnout na svislé zobrazení, aby se informace automaticky otáčely a byly snadněji čitelné.

6. Použijte světlo pro zlepšení kompozice

Noční londýnská ulice s červenou telefonní budkou v popředí a katedrálou Sv. Pavla v pozadí a dlouhé světelné stopy červené, bílé a žluté barvy, které vedou po silnici mezi nimi.

Buďte kreativní se světelnými stopami a  dlouhou expozicí za tmy. Získáte zajímavé podoby pamětihodných míst a vytvoříte vlastní vodicí čáry. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 500D s objektivem Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM a nastavením 13 mm, 15 s, f/14 a ISO 100. © Paula Stopka

Fotografování v noci může proměnit každodenní scény v mimořádné barevné scenérie. Při práci za soumraku nebo za tmy může pomoci nastavení snímku s libovolným orientačním bodem pomocí obrazovky živého náhledu, takže zřetelně uvidíte kompozici a můžete měnit expozici pomocí kompenzace expozice nebo plně manuálního režimu (M) na obrazovce.

Pomocí kabelové spouště můžete fotografovat dálkově, což je užitečné při neobvyklých úhlech a dlouhých expozicích. Aplikace Canon Camera Connect umožňuje provádět změny nastavení fotoaparátu a expozic z telefonu. Můžete dokonce sledovat živé zobrazení v zařízení.

Dlouhé expozice po dobu několika sekund jsou skvělé pro zachycení pohybu vozidel, která projíždějí kolem působivé památky – stačí před stisknutím spouště vyčkat na provoz a vytvořit kreativní světelné stopy koncových světel a čelních světlometů. Zábavné je i experimentování s kompozicí a úhlem snímání, abyste zjistili, kde se světelné stopy objeví vzhledem k památce, a zkoušení různých rychlostí závěrky.

Podívejte se na naše video o fotografování městských panoramat při západu slunce a získáte další tipy a rady.

Závěrečná myšlenka: Jak do fotografií přidat údaje GPS

Když se ohlédnete na své oblíbené městské pamětihodnosti a vzpomenete si, kde byly pořízeny, může se to opravdu hodit – zejména pokud chcete znovu navštívit určité místo a znovu prožít výlet. Některé fotoaparáty Canon mají vestavěný systém GPS, takže data o poloze budou uložena do souborů snímků. Pokud váš fotoaparát tuto funkci nemá, může aplikace Canon Camera Connect použít údaje o poloze z vašeho telefonu a přidat informace o poloze ke snímkům.


Jak říká Paula na závěr: fotografování budov a městských panoramat představuje skvělý způsob, jak se „protáhnout jako fotograf“. Využijte naše tipy a zachyťte vlastní nezapomenutelné snímky města.


Napsala Lorna Dockerillová

Související produkty

Související články