Three cyclists ride around a velodrome; the cyclists are in sharp focus, with everything else blurred.

ZÁKLADNÍ RADY PRO FOTOGRAFY

Naučte se prostřednictvím techniky sledování pohybujícího se objektu pořizovat lepší akční snímky

Sledování pohybujícího se objektu je technika, která se běžně používá při pořizování akčních snímků. Jejím cílem je zprostředkovat dojem pohybu. Obnáší použití nízké rychlosti závěrky a pohyb fotoaparátu ve směru, kterým sledovaný objekt míří. Při správném provedení zůstane objekt ostrý, zatímco pozadí a všechny statické objekty v záběru budou jemně pruhovitě rozostřené.

Technikou sledování pohybujícího se objektu lze ve snímcích vytvořit dojem pohybu, obohatit je o kreativitu a vyhladit v nich pozadí a sledovaný objekt tak ještě více zdůraznit.

Ať už zamýšlíte cokoli, umět ovládat techniku sledování pohybujícího se objektu se rozhodně hodí. Tajemstvím k pořízení dokonalého snímku za pomoci této techniky je... cvičení. Sledování pohybujícího se objektu vyžaduje dobrou práci s fotoaparátem, takže je nutné disponovat nenahraditelnými zkušenostmi. Skvělou příležitostí ke cvičení techniky sledování pohybujícího se objektu jsou sporty, které se odehrávají na běžeckém oválu. Umožňují vám zdokonalit své dovednosti každým kolem, kdy se k vám sledovaný objekt opět přiblíží.

Příprava fotoaparátu

Nastavte režim Priorita závěrky nebo plně ruční režim a vyberte rychlost závěrky. Ta závisí na řadě faktorů: jak rychle se sledovaný objekt pohybuje, jaká je mezi ním a vámi vzdálenost, jaký objektiv používáte a jak velkého efektu rozostření chcete dosáhnout.

Začněte s rychlostí závěrky například 1/60 s a postupně ji s narůstající jistotou snižujte. Nezapomeňte vypnout stabilizátor v objektivu (pokud nefotografujete pomocí objektivu s funkcí Režim 2 – pokud ano, použijte jej).

Sledování pohybujícího se objektu je skvělý způsob, jak obohatit akční snímky se zataženou oblohou. Pokud použijete objektiv s širším úhlem a zároveň se postavíte blíže dráze, budete moci pořídit takový snímek, který dokáže vtáhnout do akce.

Zaostřete předem

Zaostřete svůj objektiv předem, aby nedošlo k opětovnému zaostření fotoaparátu během sledování pohybujícího se objektu. Rozhodněte se, kde chcete objekt zachytit, zaostřete svůj fotoaparát a poté přepněte objektiv na ruční zaostřování.

Jakmile se objekt přiblíží, pečlivě sledujte jeho pohyb prostřednictvím hledáčku, zaměřte jej tak, aby se nacházel ve čtverečku automatického zaostřování, a sledujte jej, zatímco bude před vámi. Plynulým pohybem otáčejte fotoaparátem ve směru, kterým míří, přičemž se snažte vyvarovat svislým pohybům. Při kontinuálním snímání stiskněte tlačítko spouště dlouho předtím, než objekt dosáhne předem zaostřené pozice, a pořiďte sérii snímků, dokud objekt nebude až za zamýšleným místem snímání.

Podívejte se na snímek na displeji. Pokud je objekt dokonale zaostřený a pozadí je hedvábně jemně rozmazané, můžete být spokojeni. Je však možné, že si to budete chtít zopakovat!

Související články
A river flowing through a landscape of mossy rocks.

ZÁKLADNÍ RADY PRO FOTOGRAFY

Naučte se správně používat expozici

Zjistěte, jak upravit množství světla ve svých snímcích a dodejte tak fotografiím nový vzhled.

A windmill against a green countryside background on a cloudy day.

ZÁKLADNÍ RADY PRO FOTOGRAFY

Vylepšete své snímky s HDR fotografiemi

Naučte se kombinovat různé snímky stejné scény, abyste zachytili detaily těch nejsvětlejších i nejtmavších prvků fotografie.