A portrait of a blonde woman outdoors, holding a soft blue checked fleece scarf close to her, taken with a Canon EF 85mm f/1.4L IS USM lens.

PORTRÉTY

Rozdíl při použití portrétního objektivu

Příslušenstvím většiny fotoaparátů EOS je univerzální objektiv, který lze použít pro většinu žánrů fotografování. Existuje však řada speciálních objektivů navržených pro konkrétní žánry, jako je například fotografování portrétů. Takové objektivy mohou vaše fotografie výrazně ovlivnit. U portrétních objektivů hraje nejdůležitější roli ohnisková vzdálenost a světelnost.

Výběr správné ohniskové vzdálenosti

Ohnisková vzdálenost je vzdálenost mezi objektivem a snímačem fotoaparátu, když je objekt zaostřen, a uvádí se v milimetrech. Objektivy se zoomem mají rozsah ohniskové vzdálenosti uvedený jako minimum a maximum, například 18–55 mm. Portrétní objektiv je obvykle objektivem s ohniskovou vzdáleností delší než 85 mm.

Při této klasické kompozici po ramena nabízí speciální portrétní objektiv EF 85 mm f/1,8 USM delší ohniskovou vzdálenost, čímž zajišťuje přirozený vzhled a odděluje objekt od pozadí.

Oproti tomu při kratší ohniskové vzdálenosti, například 24 mm, by došlo ke zkreslení obličeje objektu pozměněním jeho proporcí. Při kratších ohniskových vzdálenostech je zároveň pozadí obvykle výraznější.

Pomůže nižší clona

Dalším klíčovým faktorem při výběru objektivu vhodného pro fotografování portrétů je jeho světelnost. Clona představuje velikost otvoru v objektivu, kterým prochází světlo na snímač fotoaparátu.

Každý objektiv je označen clonovým číslem, například f/2,8 nebo f/5,6. Světelnost některých objektivů závisí na vybrané ohniskové vzdálenosti; takové objektivy budou mít rozsah clony například f/3,5–5,6. Čím nižší je clonové číslo, tím vyšší je světelnost objektivu. Fotografování portrétů odcloněným objektivem má své výhody.

Při větším otvoru clony se do fotoaparátu dostává přes objektiv více světla. Objektivy s vysokou světelností se tedy skvěle hodí do prostředí se slabým osvětlením, například při fotografování portrétů v interiérech. Druhou výhodou fotografování s minimálním zacloněním, poměrně známého jako fotografování na „plnou díru“, je, že při něm dochází k většímu rozostření pozadí, což fotografové portrétů mnohdy upřednostňují.

Podívejme se na pár příkladů fotografování portrétů při různém zaclonění pomocí fotoaparátu Canon EOS M5 a objektivu Canon EF-M 32mm f/1.4 STM.

Související články
A baby plays with an abacus.

FOTOGRAFOVÁNÍ DĚTÍ

12 tipů pro fotografování dětí, který můžete využít ještě dnes

Zachovejte tyto vzácné okamžiky a zachyťte vývoj svého dítěte pomocí našich chytrých způsobů, jak udělat z fotografování dětí zábavu a dosáhnout skvělých výsledků.

A girl holds a frisbee in front of her face like a picture frame.

RODINNÉ FOTOGRAFIE

Pořiďte lepší portréty: zábavné výzvy rodinného fotografování

Rodinná blogerka Katja Gaskellová vyměnila smartphone za fotoaparát Canon EOS M50 a výsledky ji ohromily – vyzkoušejte tyto techniky a nechte se také uchvátit.

A mother picks her son up to hug, both of them wearing sunglasses. Photo by Christian Anderl.

RODINNÉ FOTOGRAFIE

Jak pořídit přirozené tvůrčí rodinné fotografie

Portrétový fotograf Christian Anderl se s námi podělil o rady, jak můžete pomocí svého fotoaparátu Canon pořídit přirozené fotografie zachycující rodinnou zábavu.

A composite of three portraits of a woman outdoors, in an orange waterproof. The left has a clear subject and background, the middle is in between and the right has a clear subject and blurred background. Photo by Richard Walch, taken with a with a Canon EF-M 32mm f/1.4 STM lens.

Všechny tři snímky byly pořízeny při stejné ohniskové vzdálenosti, ale různém zaclonění – od velké clony (vysoké clonové číslo) u prvního snímku až po otevřenou clonu (nízké clonové číslo) u třetího snímku. Chcete-li se zbavit rozptylujícího pozadí u portrétů, je nezbytné použít světelný objektiv. Na třetím snímku se divák nezaměří na rozptylující pozadí, ale přímo na obličej objektu, a portrét tak zásadně nabere na efektivitě.