silhouette of surfer on wave

SPORTOVNÍ FOTOGRAFIE

Akční snímky vodních sportů

Surfování, jízda na kajaku a další vodní sporty představují úžasné příležitosti k fotografování. Vzrušení, vodní tříšť, skoky, otočky a rychlost vyžadují pro získání skvělých výsledků hodně úsilí a trpělivosti. Přinášíme vám několik tipů pro pořizování lepších snímků a tisk výsledných fotografií, až se vám je podaří pořídit.

  • Použití režimu Sport
  • Omezení nežádoucího rozmazání
  • Použití režimu priority závěrky (Tv)
  • Využití zóny zaostření AF
  • Využití rychlých objektivů k pořizování akčních snímků
  • Nastavení kvality snímků
  • Fotografování pohybujících se objektů
  • Vystavte své snímky v nejlepším světle
Ať už se chystáte sjet pár vln, nebo hodláte zůstat na pobřeží místního jezera či na pláži, neztrácejte nikdy přehled o svém okolí a dbejte na bezpečnost svou i lidí kolem vás. Čtěte dále a dozvíte se další informace.

Chcete-li svůj fotoaparát ochránit před vodou a pískem na pláži, použijte některé ze speciálních vodotěsných pouzder vyráběných společností Canon. Tato pevná pouzdra vám umožní fotografovat pod vodou do hloubky až 40 metrů, takže písek a cákance vody už nebudu žádný problém. Pouzdra jsou také opatřena několika utěsněnými tlačítky, takže zůstává přístupné ovládání funkcí fotoaparátu.

Vřele doporučujeme pustit se do díla s plně nabitou baterií fotoaparátu a paměťovou kartou s dostatkem volného místa, abyste pouzdro nemuseli během fotografování otevírat. Několik malých sáčků se silikagelem v pouzdře omezí výskyt vlhkosti.

Pokud se nechystáte fotografovat pod vodou, použijte sluneční clonu, která sníží množství odlesků, a ochranný filtr, abyste zabránili poškození objektivu pískem.

Použití režimu Sport k zachycení rychlého pohybu

Sporty vyznačující se rychlým pohybem lze nejlépe zachytit, je-li fotoaparát nastaven optimálně pro sledování fotografovaného objektu a zmrazení pohybu rychle se pohybujících objektů. Otočte volič režimů do polohy Sport nebo přepněte do režimu SCN a na displeji LCD vyberte režim Sport, pokud jím fotoaparát disponuje.

V režimu Sport se zkrátí rychlost závěrky, což pomáhá zmrazit pohyb. Režim Sport také zajistí přepnutí systému automatického zaostřování fotoaparátu (AF) na sledování pohybujících se objektů.

Nejlepších výsledků dosáhnete, pokud stisknete spoušť do poloviny a podržíte na ní prst, aby došlo k aktivaci zaostřování dříve, než objekt dosáhne ideální pozice pro pořízení snímku. Režim Sport také přepne fotoaparát na rychlé kontinuální snímání, které umožňuje domáčknutím spouště pořídit sérii snímků. Pokud často fotografujete akční snímky, mohou se vám hodit paměťové karty s vysokou rychlostí a velkou kapacitou umožňující maximalizovat počet snímků, které lze v rámci sekvence pořídit.

Tip: Při použití režimu Sport je často vhodnější pořídit několik snímků, pak zvednout prst ze spouště a najít nový objekt.

Omezení nežádoucího rozmazání: Stabilizátor obrazu

Objektivy se zoomem s delšími ohniskovými vzdálenostmi a stabilizátorem obrazu pomáhají omezit rozhýbání fotoaparátu, ale pokud fotoaparátem pohybujete v souladu s probíhající akcí, může být stabilizátor obrazu méně účinný. Podívejte se, jestli na objektivu po straně nenajdete přepínač režimů, a pokud je možné nastavit režim 1 / režim 2, vyberte režim 2. Některé objektivy se přepnou do režimu 2 automaticky, jakmile zjistí pohyb připomínající sledování objektu.

K pořizování snímků rychlého pohybu se často využívají velmi krátké expozice. Nastavte rychlost závěrky na 1/500 s nebo kratší. Ke zmrazení kapek vody může být třeba až 1/2000 s. V zápalu akce můžete zapomenout na měnící se světelné podmínky, a pokud použijete velmi vysokou rychlost závěrky, nemusí objektiv dostatečně rychle dosáhnout přiměřené expozice. Světelný objektiv je takový, který disponuje velkým clonovým otvorem (nízkým clonovým číslem) a umožňuje tak zachytit více dopadajícího světla pro pořízení akčního snímku s vyšší rychlostí závěrky. K dosažení ideální expozice a získání lepších výsledků můžete použít funkci automatického nastavení citlivosti ISO nebo uživatelskou funkci pro bezpečný posun pomocí citlivosti ISO.

Využití zóny zaostření AF

Fotoaparáty EOS jsou vybaveny více zaostřovacími body rozmístěnými po celé ploše snímku a fotoaparát obvykle zaostří na objekt, který je nejblíže. Chcete-li určit, do které části snímku má fotoaparát zaostřit, zkuste vybrat menší skupinu zaostřovacích bodů a dbát, aby byly neustále umístěny na fotografovaném objektu.

Tento způsob může vyžadovat určitou praxi, ale výsledky stojí za to. U rychle se pohybujících objektů může být při výběru jednoho AF bodu pořízení ostrých snímků obtížnější, protože AF bod se může snadněji dostat mimo požadovaný objekt. Volba AF bodu je k dispozici, pouze pokud je vybrán jeden z režimů kreativní zóny – P, Tv, Av nebo M.

Využití rychlých objektivů k pořizování akčních snímků

Profesionální sportovní fotografové, kteří používají techniku Canon, často berou do ruky bílé objektivy řady L, protože se vyznačují velkou světelností a umožňují zachytit vzdálené objekty na snímku ve větší velikosti.

Vaše volba objektivů závisí na vzdálenosti, ve které se od místa dění nacházíte. Větší vzdálenosti vyžadují objektivy s delší ohniskovou vzdáleností, ale i velmi širokoúhlý objektiv může představovat pozoruhodnou alternativu.

Související články
What settings are best for shooting water sports?

FOTOGRAFIE VODNÍCH SPORTŮ

Jaká nastavení jsou nejlepší při fotografování vodních sportů?

Pokud se zajímáte o fotografování sportů, ale chybí vám dostupné objekty, ze kterých by vznikaly skvělé snímky, zkuste se zaměřit na vodní sporty.

Capturing motion photography

FOTOGRAFIE POHYBU

Zachycení pohybu ve fotografii

Ať používáte jakýkoli fotoaparát, existuje řada technik pro efektivní zachycení pohybu, vyjádření kreativity a sdělení příběhu prostřednictvím fotografií.

Zoom in and capture fast action

AKČNÍ FOTOGRAFIE

Přibližte zoomem a zachyťte rychlý pohyb

Fotografování akčních scén spočívá v zachycení rozhodujících okamžiků, ale pokud se přichystáte, nebudete muset být až tak rychlí.

Zachyťte i davy

Čím větší máte k dispozici zoom, tím lépe se vám podaří zachytit vzdálené objekty na snímcích v dostatečné velikosti. Zkuste ale i opačný přístup, pořídit záběry s širší perspektivou a zachytit to prostředí a davy obklopující sportovce. Pokud se podíváte do novin, budou jen na několika snímcích detaily sportovních výkonů zblízka. Na řadě dalších budou záběry zachycující širší sportovní kontext místa konání a davů fanoušků.

Nastavení kvality snímků

Pokud budete fotografovat snímky ve formátu JPEG (a ne snímky ve formátu RAW), dokáže fotoaparát pořídit mnohem delší nepřetržitou sekvenci snímků. Daleko rychleji se také zapíší na paměťovou kartu.

Kombinujte fotografie a krátké filmové klipy

Můžete se zaměřit na pořizování statických fotografií, několik krátkých filmových klipů ale pomůže příběh oživit. Řada fotoaparátů je vybavena speciálním tlačítkem pro záznam videa, díky kterému lze jednoduše zahájit nahrávání videozáznamu jako alternativy k fotografiím. Obě formy pak můžete sdílet na svých oblíbených sociálních sítích.

Natáčení videa

Když poprvé dorazíte, pořiďte několik širokoúhlých záběrů, abyste diváky seznámili s okolím. Během pořizování záznamu je vhodné nevyužívat příliš zoomování. Často je lepší ukončit záběr, překomponovat scénu včetně výřezu a zoomu a pak pokračovat ve filmování. Některé modely videokamer LEGRIA disponují režimem 50p Full HD pro zachycení plynulého pohybu, který se hodí ke snímání sportu. Pokud je tedy vaše videokamera tímto režimem vybavena, snažte se ho používat.

Zvuk zaznamenaný během konání události může být také užitečný, ale vezměte v úvahu, že pokud budete uprostřed davu, zachytíte zřejmě zejména okolní hluk, a ne zvuky daného sportu. Experimentujte proto se změnou nastavení audio scény tak, abyste omezili na minimum hluk vydávaný davem lidí.

Je lepší pohybovat se s kamerou v souladu s děním, než umístit ji na stativ a být stále na jednom místě. To lze snadněji realizovat v případě širokoúhlých záběrů. Pokud soutěží několik závodníků za sebou, zkuste pro každého z nich použít jiné nastavení zoomu. Pamatujte, že vzdálené objekty se mohou při přibližování v záběru zvětšovat, nastavte proto zoom tak, aby se objekt vešel do snímku, i když k vám bude nejblíže.

Při stříhání filmu můžete jako zvukový doprovod vybrat rychlou, dynamickou hudbu. Přimícháním vámi zaznamenaného zvuku dosáhnete ještě větší působivosti filmu.

Vystavte své snímky v nejlepším světle

Pro ostré sportovní a akční snímky doporučujeme vysoce lesklý fotografický papír Canon Pro Platinum PT-101 v kombinaci s originálními inkousty Canon. Při jejich použití dosáhnete maximálního lesku snímků s ostrými detaily a zářivými barvami.

Chcete-li získat co nejpůsobivější výtisk, vyberte v ovladači tiskárny možnost tisku bez okrajů, pokud je touto funkcí vaše tiskárna PIXMA vybavena. Tisk bez okrajů znamená, že budete moci tisknout na papír až k okrajům. Při tisku bez okrajů zvětší tiskárna velikost snímku tak, aby vyplnil celou stránku. Pomocí náhledu na obrazovce zkontrolujte, zda nedojde k oříznutí detailů na okrajích snímku.