Model poses next to flowers

Lorenzo Agius

Rozdíl je dynamický

Lorenzo Agius
Lorenzo Agius

Ambasador


Fotoaparát EOS 5D Mark IV zvládne dobře spoustu věcí, ale v rukou portrétního fotografa Lorenza Agiuse předvedl výkon na jiné úrovni, a to zásluhou spojení rychlosti, kvality a flexibility, umožňujícího používat skutečně nové způsoby práce.

Lorenzo Agius je zaneprázdněný muž, který střídavě fotografuje módu a portréty pro významné klienty. Nicméně když se naskytla příležitost vyzkoušet jeden ze zcela prvních zkušebních fotoaparátů EOS 5D Mark IV, postaral se, aby měl čas a vešla se mu do časového plánu.

V průběhu prodlouženého víkendu zvládl dvojí fotografování, jedno ve svém studiu a druhé v terénu, přičemž důkladně fotoaparát prověřil a vyzkoušel prakticky všechny jeho nové funkce. Co ho zaujalo? „Zjistil jsem, že tento fotoaparát je téměř bezchybný,“ prohlašuje a dodává, že jeho spojení rychlosti a kvality je ideální kombinací. „Mohu fotografovat mnohem rychleji, než když používám svůj fotoaparát EOS 5DS, a to je ta výhoda. Když děláte módní práci a portréty, potřebujete někdy vyfotografovat více snímků za sekundu, abyste zachytili ten správný okamžik.“

Fotoaparát EOS 5D Mark IV pořizuje 30megapixelové snímky typu RAW špičkovou rychlostí 7 sn./s a může se vypořádat s tímto množstvím dat pouze zásluhou vývoje procesoru DIGIC 6+, jenž také přispívá k lepší kvalitě snímků. „Když jsem fotografoval v terénu, ihned jsem si všiml, že snímky mají dynamičtější rozsah. Pokud se úrovně světla nepředvídatelně změní nebo se objekt posune nepatrně ze světla, vím, že dokážu obnovit jas při následném zpracování, aniž by se jakkoliv zhoršila kvalita snímku.“

„Je to něco, co pozorujeme nyní, když retušujeme snímky z těchto fotografování a díváme se na ně podrobněji. Při fotografování v terénu jsem se často ocitl v nepředvídatelných situacích, a pokud se stane, že snímek s nejlepším výrazem na tváři fotografované osoby nemá zcela ideální nasvětlení, pak potřebuji být schopen je upravit. Expoziční pružnost je pro mou práci zásadní a tento fotoaparát má expoziční pružnost, kterou vyžaduji.“

Tento druh flexibility a schopnost „zotavit se“ z neočekávaných situací lze také nalézt v dalších aspektech specifikací fotoaparátu EOS 5D Mark IV. „Vždy jsem si myslel, že fotoaparát EOS 5D Mark III docela dobře zpracovává snímky s vysokou citlivostí ISO, a rád jsem ho používal při nastavení citlivosti ISO až do 1500 či 1800. Ale v těchto stejných citlivostech je fotoaparát EOS 5D Mark IV velmi výrazně lepší a jsem si docela jistý, že bych s ním mohl jít mnohem výše. To mi dává volnost k použití libovolné clony a rychlosti závěrky, kterou chci, ať se nacházím v jakékoliv situaci,“ říká.

„A pak je tam Dual Pixel RAW, to je něco úžasného!“ zvolá. „Zbožňuji fotografování s nízkými clonovými čísly k dosažení mělké hloubky ostrosti, ale když používám objektivy, jako je EF 85mm f/1.2L II USM, s široce otevřenou clonou, lze velmi snadno udělat chybu. Připadá mi nesmírně frustrující přijít o jinak vynikající záběr, protože jedno oko není zaostřeno nebo se objekt před pořízením snímku nepatrně pohnul. Ale pokud pořídím soubor typu Dual Pixel RAW, mohu upravit bod kritické ostrosti po pořízení snímku.

"Zcela upřímně si nedokážu představit, jak jej budou vylepšovat. Jsem docela rád, že to není můj problém.“"

„Nyní mohu takové snímky zachránit, takže mám vždy nejlepší okamžiky z fotografování, bez ohledu na jakékoliv problémy se zaostřením, expozicí nebo osvětlením. Co mám na tomto fotoaparátu rád nejvíce, je způsob, jakým mne uvolní a poskytne mi více příležitostí a větší svobodu. Mám více možností získat snímek a to je velmi důležité. Když máte k dispozici pouze několik minut s celebritou, opravdu nechcete ztratit žádné příležitosti. Společnost Canon mne zachránila před potupou mít nezaostřený nebo špatně exponovaný snímek, a já ji mám za to rád!“ říká.

Vidění věcí odlišným způsobem

Stejně jako některé jiné nedávné fotoaparáty EOS může i model EOS 5D Mark IV sledovat osoby v režimu živého náhledu, když se pohybují v záběru, a upravovat zaostření tak, aby zůstaly ostré. I když je tato technologie zjevně určena k použití tvůrci videí, Lorenzo zjistil, že ji může použít také pro fotografování.

„Fotoaparát upevněný na stativu a nastavený do režimu živého náhledu mohu pevně nastavit na tvář fotografované osoby, takže bude vždy zaostřená. Poté mohu fotografovat, aniž bych se díval přes hledáček, či dokonce byl u fotoaparátu, což mi umožňuje mnohem lépe spolupracovat s osobami, které fotografuji,“ vysvětluje. „Přestávám se zajímat o fotoaparát a konverzuji s fotografovanou osobou na velmi osobní úrovni.

Lorenzo pracoval tímto způsobem pomocí vzdáleného živého náhledu na tabletu, který byl připojen k fotoaparátu EOS 5D Mark IV přes síť Wi-Fi, pomocí aplikace Canon Camera Connect. To mu také umožnilo dálkově ovládat fotoaparát a pořizovat snímky a poskytlo zážitek, který přirovnává k fotografování s velkoformátovými fotoaparáty.

„Je to jako vrátit se zpět do doby fotografů, jako byl Richard Avedon: on se nedíval přes objektiv svého fotoaparátu 10 × 8, když jej používal, protože to nemohl. Stál vedle něj a hovořil s fotografovanou osobou, a právě to jsem udělal, když jsem používal fotoaparát EOS 5D Mark IV. Bylo to skvělé! Získám ostré výsledky a lepší výrazy. Je to, jako kdybych pořizoval fotografie a měl s sebou ještě ostřiče a hlavního osvětlovače.“

Lorenzo říká, že mu tento způsob práce připomíná pomalejší a promyšlenější způsob snímání, typický pro fotografování na film. „Digitální může být trochu automatické: stisknete tlačítko, a pokud se vám nepodaří získat co chcete, vyfotografujete to příště nebo až poté. Pokud pořídíte dostatek snímků, nakonec požadovanou fotografii získáte, což je trochu lenivé, myslím. Fotografování tímto způsobem, které je pomalejší a umožnilo mi věnovat veškerou pozornost fotografovanému objektu, mi poskytlo mnohem lepší úspěšnost. Byl jsem si více vědom pořizování snímku.

"Přestávám se zajímat o fotoaparát a konverzuji s fotografovanou osobou na velmi osobní úrovni."

Lorenzo Agius photographs with EOS 5D Mark IV

Všeuměl?

Model EOS 5D Mark IV byl popsán jako všestranný fotoaparát a Lorenzo souhlasí, ačkoliv chce upozornit na skutečnost, že univerzální přitažlivosti nebylo dosaženo prostřednictvím kompromisu. „Myslím si, bez ohledu na to, jaký typ fotografií pořizujete, že v tomto fotoaparátu je něco, co pro vás bude přínosem a umožní vám dělat nové věci,“ říká. „Pokud jste novinář a fotografujete v podmínkách se slabým osvětlením, oblíbíte si možnost používat vysoké citlivosti ISO. Jestliže fotografujete sport nebo divokou zvěř, pak máte k dispozici fotografování rychlostí 7 sn./s a podobný systém AF jako u modelu EOS-1D X Mark II. A pokud jste portrétní fotograf jako já, pak vám umožní dělat vše, co chcete, pomocí jediného fotoaparátu.“

„Zaostřování, rychlost a kvalita snímků. Moji asistenti a digitální operátoři, kteří viděli tento fotoaparát, když jsem jej používal, a soubory pocházející z něj, byli ohromeni. Spadla jim čelist.“ říká.

Lorenzo také vlastní dvojici fotoaparátů EOS 5DS. „Odhaduji, že je budu používat, když budu skutečně potřebovat mimořádné rozlišení pro snímky na billboardy nebo něco podobného, ale fotoaparát EOS 5D Mark IV je rychlejší, má širší dynamický rozsah, zaostřuje lépe a má veškerou tu flexibilitu, o které jsme se bavili – Dual Pixel RAW a podobně. Domnívám se, že může být prvním fotoaparátem, který jsem kdy použil, u nějž nebudu přemýšlet způsobem: je úžasný, ale něco mu chybí.“

„Nedošlo u mne prostě k žádné míře zklamání, ta věc je na jiné úrovni. Ať už jste profesionál nebo amatér, získáte lepší záběry a zachráníte snímky, které jste předtím zachránit nemohli. Zcela upřímně si nedokážu představit, jak jej budou vylepšovat. Jsem docela rád, že to není můj problém.“

Ambasadoři a příběhy

Canon Ambassador Lorenzio Agius uses EOS 5D Mark IV

Inspirace

Zjistěte, co dokáže fotoaparát EOS 5D Mark IV v rukou profesionálních fotografů

Zjistit více