Richard Walch - EOS-1D X Mark II

Seznamte se s mistry akčních situací

Richard Walch

Zobrazit video

Větší kreativita s fotoaparátem EOS-1D X Mark II

Fotoaparát EOS-1D X Mark II má zdokonalenou řadu funkcí, kterými se mohl pochlubit jeho přelomový předchůdce, a přidává navíc nové technologie. Ale jak to všechno souvisí s pořizováním lepších fotografií? Své zkušenosti popisuje Richard Walch, jeden z prvních profesionálních fotografů, který s tímto fotoaparátem pracoval v reálné praxi.

V tomto okamžiku není na světě mnoho fotografů, kteří by toho o novém fotoaparátu EOS-1D X Mark II věděli tolik, jako Richard Walch. Tento německý rodák, který se specializuje na fotografování zimních a motoristických sportů, už čtyři roky spolupracuje se společností Canon jako její ambasador. Přispěl dokonce několika návrhy ke konstrukci nových fotoaparátů.

„Bylo to na fotografickém festivalu Visa pour l'Image v Perpignanu, kdy jsme zasedli se společností Canon k jednání,“ vzpomíná Richard na rok 2013. „Předváděl jsem, jak zaznamenávat jednotlivé snímky z filmů v rozlišení 4K pořízených fotoaparátem EOS-1D C, a všichni jsme se shodli, že něco takového by měl umět i nový fotoaparát řady EOS-1D X, ale jednodušeji. Říkal jsem, že bych při záznamu videa uvítal stejný typ průběžného automatického zaostřování, jaký má EOS 70D. A všechno by se mělo dát ovládat z chytrého zařízení. Všechny tyto funkce fotoaparát EOS-1D X Mark II má a samozřejmě ještě mnoho dalších.

„Je příjemné uvědomit si, jak důkladně konstruktéři společnosti Canon naslouchají přáním koncových uživatelů. S nápadem pokaždé nepřichází jen jeden člověk, ale když se o stejné věci zmiňují lidé v Evropě, Japonsku i USA, pak jim to stojí za pozornost. Chtějí vědět, kterým směrem se mají zaměřit – například na zvyšování počtu pixelů nebo na větší dynamický rozsah? Řeknou ‚podívejte se, nemůžeme dělat všechno najednou, ale kterým směrem bychom se podle vás měli vydat?‘ Je to velmi otevřený a přímočarý způsob práce, který podle mého názoru vyžaduje velkou důvěru.“

První dojmy

Richard říká, že kdo už fotografoval s modelem EOS-1D X nebo EOS-1D C, může vzít nový fotoaparát Mark II a hned s ním začít pracovat, nemusí tak však objevit celou řadu věcí. „Všechno, co už znáte, je tady pořád a prakticky na stejném místě. Ale pokud neuděláte nic víc, pak přijdete o všechny ty báječné nové funkce, které má,“ pousměje se. „Podle mě můžeme model EOS-1D X Mark II stručně popsat tak, že vám umožní fotografovat to, co dříve nešlo. Kreativně pracovat na hranici svých možností.

„Jestliže například opravdu chcete mít k dispozici to nejrychlejší automatické zaostřování a nejvyšší dostupnou rychlost kontinuálního snímání, abyste svou kreativitu dostali na novou úroveň, pak vám tento fotoaparát bude maximálně vyhovovat. Nebo pokud chcete vyzkoušet, kam až můžete zajít s citlivostí ISO a mírou expoziční pružnosti. Jde o souhrn celé řady faktorů a myslím, že všechny výkonové aspekty původního modelu EOS-1D X doznaly určitého zlepšení.

„Pro mě byl vždycky největší rozdíl mezi fotoaparáty EOS-1D X a ostatními digitálními zrcadlovkami v jejich rychlosti reakce. Když vezmete tento fotoaparát do rukou, budete mít intenzivnější pocit, že vás poslouchá, a to přesně vyhovuje způsobu mé práce. Pro mě je vlastně nástrojem pro realizaci mého způsobu uvažování. Práce s ním je velmi instinktivní.“

Práce na samé hranici

Pokud Richard hovoří o hranicích kreativity, má tím na mysli to, jak technické parametry fotoaparátu v duchu motta „rychleji, výše, lépe“ přispívají ke vzniku kreativnějších fotografií. „Tak například teď se dají snímky pořizovat velice rychle – 14 snímků za sekundu – a to je o 2 snímky za sekundu více, než dosud,“ uvádí a dodává, že to mu dává při reálném použití velkou výhodu v celé řadě situací sportovní fotografie.

„Uvedu příklad. Lyžování nebo snowboarding obvykle fotografuji mimo sjezdovky, setkávám se proto s velkým množstvím sněhové tříště. Snažím se zachytit okamžik, kdy je množství tříště největší, ale současně vidím lyže i hole, jinak by z toho vyšla jen hlava vznášející se nad sněhem. To je přesně situace, ve které může být rychlost 14 snímků za sekundu rozhodujícím faktorem. Myslím, že všude, kde akční sporty zahrnují nějaký živel, například vodu nebo sníh, najde toto vysokorychlostní snímání své uplatnění.“

Richard poznamenává, že vysoká rychlost pořizování sama o sobě nestačí, pokud s ní nedokáží držet krok i ostatní funkce fotoaparátu – zejména automatické zaostřování. „Model EOS-1D X Mark II není jen o rychlosti 14 snímků za sekundu. Jde o 14 snímků za sekundu ve spojení s vylepšeným automatickým zaostřováním, které dokáže rychleji zaostřit a přesněji sledovat zaostřený objekt. Toto spojení funkcí je důležité, protože když fotografujete rychlostí 14 snímků za sekundu, ale jen 10 z těchto 14 snímků bude ostrých, pak máte ve skutečnosti k dispozici rychlost snímání 10 snímků za sekundu. U tohoto nového fotoaparátu jsou ale ostré všechny snímky – a to je opravdu zásadní.“

Došlo i na vylepšení ukládání souborů: „Pořizujete ještě větší počet snímků, takže si říkáte, jak všechny tyto soubory dostanu na pevný disk? No a teď máme k dispozici paměťové karty CFast [2.0™], takže to můžete udělat dvakrát rychleji než dříve. Pokud máte 128GB kartu plnou snímků a ukládáte je na rychlý disk, určitě si toho všimnete – zase, je to jen malá výhoda, ale ty se dohromady sčítají.“

Dokonalé zaostření

Stejně jako ostatní fotoaparáty EOS, například EOS-1D X a EOS 7D mark II, lze systém automatického zaostřování na fotoaparátu EOS-1D X Mark II nastavit podle typu akce, kterou chcete fotografovat. A Richard upozorňuje, že pokud chcete dosáhnout těch nejlepších výsledků zaostřování, musíte to udělat. „K doladění reakcí fotoaparátu je třeba používat jednotlivé případy AF,“ říká. „Nastavení v podobě případů mění citlivost zaostřování a informují ho, zda má čekat plynulé zrychlení nebo náhlé a nevyzpytatelné pohyby.

„Fotoaparát bude přesný v rámci svých možností, protože bude předvídat, co se stane, na základě dosavadního pohybu fotografovaného objektu a vybraného případu AF. Může například vyhodnotit snímek 1, snímek 2 a snímek 3 a usoudit ‚OK, tahle věc jede rychlostí 100 km/h, takže za půl sekundy bude na tomto místě.‘ Změna, která nastala u fotoaparátu EOS-1D X Mark II, podle mého názoru spočívá právě v kvalitě tohoto předvídání.“

Richard si vzpomíná, že fotografoval snowboardisty jedním z prvních předprodukčních těl fotoaparátu EOS-1D X Mark II. „Ti čtyři kluci se prostě objevili ve vzduchu proti modré obloze odnikud. To je pro fotoaparát skutečně obtížná situace, ale povedené byly všechny snímky, i ten úplně první. Má více křížových snímačů při clonovém čísle f/8 a také výkon pro zpracování je vyšší. Prostě zaostří a víte, že výsledek bude ostrý.

„To vám dává při fotografování větší volnost a možnost kreativně riskovat. Můžete si na sjezdovce vybrat nižší pozici, aby to vypadalo, že lyžař nebo jezdec na prkně skáče ještě výše, i když to znamená, že je uvidíte později a nebudete mít tolik času na zaostření. Jednoduše si můžete dovolit ještě o trochu více, protože víte, že fotoaparát si se snímkem prostě poradí. Máte příležitost hledat nové úhly pohledu; posouvat své fotografování dál, protože tento fotoaparát vám to umožňuje.“

Pokud jde o zlepšení kvality snímků u fotoaparátu EOS-1D X Mark II, Richard vysvětluje, že se na základě diskusí s mnoha uživateli fotoaparátu EOS-1D X se bylo potřeba rozhodnout, zda bude důraz kladen na počet pixelů nebo na dynamický rozsah. „Vzpomínám si, že při jednání jsme hovořili o směru, kterým je třeba se vydat, a spolu s kolegy jsme trvali na tom, že správnou cestou je zvyšování dynamického rozsahu. Mně 20 megapixelů stačí na 90 procent fotografií a na zbytek jsou zde fotoaparáty, jako je EOS 5DS a EOS 5DS R, které používám, když potřebuji kvalitu odpovídající středoformátu,“ říká.

„Zvýšení dynamického rozsahu je patrné na první pohled. Detailnější světla i stíny přispívají k nepřehlédnutelnému nárůstu kvality snímků. Myslím si také, že z tohoto přístupu těží více fotografové využívající formát JPEG než ti, kteří pracují se snímky typu Raw. Pokud totiž fotografujete přímo ve formátu JPEG, obvykle potřebujete snímky rychle a nemáte proto čas hrát si s nastaveními světlých a tmavých míst v postprodukci. Podle mě tak budou zlepšením kvality snímků u modelu Mark II nadšení hlavně sportovní fotografové.“

Všestranné video

Richard je známý mimo jiné tím, že vytváří fotografie z videa s rozlišením 4K. Jednotlivé statické snímky extrahuje jako fotografie s rozlišením 8 megapixelů. Jde o metodu, kterou dříve používal u fotoaparátu EOS-1D C, teď má ale tuto možnost i u modelu EOS-1D X Mark II. „Dělá se to teď mnohem snáze,“ říká. „Dříve jsem importoval videozáznamy do softwaru Apple Aperture a exportoval statické fotografie odtud, teď to ale můžu všechno udělat přímo ve fotoaparátu. Stačí přehrát záznam, posouváním vzad a vpřed najít správný snímek a stisknutím tlačítka zapsat soubor ve formátu JPEG na paměťovou kartu.“

Znamená to tedy, že nyní můžeme pořizovat fotografie rychlostí 60 snímků za sekundu? „Prakticky ano, ale s určitými omezeními. Neznamená to, že když pořídíte skvělý videozáznam, můžete očekávat i dokonalé fotografie,“ vysvětluje Richard. „Při videozáznamech obvykle používáme rychlost závěrky kolem 1/90 s při snímkové frekvenci 60p, a to znamená, že všechno, co je v pohybu, bude mírně rozmazané. To je jako stvořené pro filmy, protože očím to bude dokonale vyhovovat. Když z toho ale vytáhnete snímek jako fotografii, řeknete si „Měl jsem snímat se závěrkou na 1/2 000 s.

„Samozřejmě, že pokud vám nevadí použít i video, pak ano, můžete pořizovat záznam při rychlosti závěrky 1/2 000 s a se 60 snímky za sekundu, a budete mít možnost vybrat si konkrétní snímek. Když třeba fotografujete ptáka, který se potápí do vody, jde o skvělý způsob, jak vybrat ten dokonalý okamžik.“

Ale Richard dosáhl fantastických výsledků i při tradičnějším využití funkcí videa na fotoaparátu EOS-1D X Mark II. Dostal vlastně do rukou jeden z prvních předprodukčních fotoaparátů s žádostí o natočení propagačního filmu, ve kterém by byly demonstrovány jeho schopnosti na poli videozáznamů – a on si tuto práci opravdu užíval. „Dostal jsem volnou ruku natočit, co chci, a to bylo úžasné,“ prozrazuje. „Nakonec jsem se rozhodl zajít do cirkusu!“

Richard ve svém filmu ukazuje živé vystoupení. To znamená, že pokud něco nestihl zachytit, nemohl jen tak vstoupit do děje a požádat účinkující, aby přestali a udělali něco znovu. Byla to situace, ve které našla maximální uplatnění funkce videa, kterou Richard uvádí u fotoaparátu EOS-1D X Mark II jako zásadní změnu: průběžné automatické zaostřování se sledováním.

„V takovýchto případech se obvykle využívá služeb ostřiče – člověka, jehož úkolem je jen nezávisle na kameramanovi dbát na přeostřování, aby byl objekt v pohybu neustále ostrý. Při pořizování tohoto snímku jsme ale žádného neměli, a žádného jsme ani nepotřebovali. Všechnu práci zastal fotoaparát,“ říká Richard.

„Jakmile fotoaparát zpozoruje obličej, nebo klepnete na obličej na dotykové obrazovce, začne jej sledovat – a průběžně upravovat zaostření. Pokud v záběru nejsou žádné obličeje, můžete dokonce přeostřovat klepnutím na různé objekty v záběru. A ještě působivější je, že všechno to můžete zastat z displeje svého telefonu nebo tabletu, pokud využíváte připojení Wi-Fi. Takže při natáčení filmu z cirkusu jsem mohl chodit kolem kameramana se svým iPadem – a byl jsem režisérem a ostřičem současně!“

Názorný příklad je patrný hlavně na jednom záběru: „V jednom okamžiku udržujeme zaostření na řasách dívky, která si na ně nanáší řasenku. Je to hravý záběr, který nádherně vyšel.

„A opět platí, že tato technologie fotoaparátu EOS-1D X Mark II mi dává prostor k větší kreativitě při práci. Můžu jít blíž než dřív, používat silnější teleobjektivy než dřív. Daleko víc můžu používat freestyle přístup a víc se přesouvat. Vzniká tak příležitost vyzkoušet věci, které byste si předtím nedovolili. Při produkci s nízkým rozpočtem si třeba nemůžete dovolit ostřiče, takže většinou by vás ani nenapadlo pokusit se o takovéto záběry. Ale teď tady ta možnost je. Průběžné automatické zaostřování se sledováním funguje úžasně s objektivy STM, protože jsou tiché, ale můžete ho využívat i s běžnými objektivy.“

Zvládnete více

Na základě Richardových zkušeností s fotoaparátem EOS-1D X Mark II by se novinky u tohoto přístroje daly nejspíše nejlépe shrnout větou, že s ním toho zvládnete více. „Myslím, že v minulosti o sobě mohli fotografové říkat ‚fotografuji jen sport‘ nebo ‚fotografuji jen lidi‘. S takovýmito omezeními je ale hledání práce těžší. Fotografové se snaží rozšířit své pole působnosti a poradit si s fotografováním nových oborů, pracovat novým a neotřelým způsobem. A právě proto je důležité rozšiřování funkčnosti, s jakým se setkáváme u fotoaparátu EOS-1D X Mark II.

„Máme možnost zachytit ještě rychlejší děje a posouvat hranice své kreativity ve sportovní fotografii, při reportážích i fotografování přírody. Dokážeme pořizovat kvalitnější snímky přímo ve fotoaparátu a videozáznamy v rozlišení 4K s frekvencí 60 sn./s snadněji než dosud. Otevírají se tak zcela nové příležitosti. Jestli vám můžu poradit, prostě ho vyzkoušejte. Půjčte si ho na víkend a uvidíte, co s ním dokážete. Je to komplexní přístroj a musíte se na něj takto dívat.“

Více informací o fotografovi

Zobrazit úplný profil