Samo Vidic

Jízda na vlně se Samo Vidicem

„Pokud máte fotografovat něco, jako je tohle, potřebujete právě tento fotoaparát.“

Hurá na vlnu

Je téměř 2:00 ráno, šest hodin po začátku fotografování. Urostlý slovinský asistent fotografa jménem Bor běží ke zbytku týmu a říká „Samo se chystá naskočit na vlnu!“

Samo Vidic

K této události se ještě dostaneme, ale teď se vraťme zpět v čase. Jakou vlnu? Je duben, stojíme na březích řeky Eisbach v Mnichově a chystáme se napsat příběh Canon o městských surfařích. Za vším byl nápad reklamní agentury J. Walter Thompson chtěl lidem nabídnout možnost objevovat krásy v blízkosti svého bydliště. Zde Samo fotografuje tři z nejzajímavějších městských surfařů na světě, uprostřed města, na uměle vytvořené vlně novým fotoaparátem Canon EOS-1D X Mark II.

Fotografování na řece Eisbach v Mnichově

Když jsme se zeptali Sama, co si myslí o řece Eisbach, odpověděl:

„Líbí se mi to místo. Je super být uprostřed města. Na jaře a v létě tady musí být nádherně. Dá se tady surfovat, procházet nebo vzít děti do parku, udělat piknik a pozorovat surfaře.“

Od něj to zní idylicky, jako to může být v líném nedělním odpoledni. Ale v noci, při profesionálním fotografování, kdy čas běží jako zběsilý, není čas na piknik. Je to chaos. Samo je však ve svém živlu. Řeka Eisbach je nepředvídatelná. Všude se vynořují noví a noví surfaři a návštěvníci; současně probíhá také natáčení digitálního filmu pro kampaň. Získat čas na pořízení potřebných snímků vyžaduje, aby fotografoval mimo svůj naplánovaný den; je to jako handlování na trhu. Vysvětluje:

„Jsem fotograf akčních sportů, ale fotografuji i portréty a životní styl. Té akční části jsem se nijak nebál. Více mi dělaly starosti lifestylové snímky, které jsme potřebovali zachytit, protože místo nebylo vyhrazeno jen pro nás. Věděl jsem, že pokud si na 20 sekund nějaké místo zabereme, budeme během těchto 20 sekund muset snímek pořídit.“

Využívání nabízených příležitostí

V tomto okamžiku je Samo všude. V jedné chvíli pořizuje snímky ze svého seznamu a za moment zpozoruje úplně jiné příležitosti. Dá se snadno najít podle bílých holínek, pokud je nemá zabořené v ledově studené řece. Samo je pragmatik. Pokud něco funguje, tak se toho drží, když ne, zkusí něco úplně jiného. A říká:

„Rozhodl jsem se udělat dva nebo tři snímky trochu jinak…, šlo o fotografie, které nebyly v seznamu záběrů. Rád dělám věci podle sebe, a když vidím správný úhel záběru nebo pohyb, výsledek obvykle dopadne velmi dobře. Takže někdy je trochu těžké vyfotografovat to, co si kreativci vymysleli. Je potřeba si s nimi promluvit, a pokud souhlasí, mohou být v klidu. Když dostanu tuto svobodu, dokážu vytvořit výborné věci.“

A tento přístup se naprosto vyplácí, jak vysvětluje:

„Nejdříve bylo v plánu fotografovat s objektivem EF 300mm f/2.8L IS II USM z pravého břehu řeky. Potom mě ale napadlo přejít na levý a pořídit několik zkušebních snímků. Rozhodl jsem se tam zůstat, protože Tao, jeden ze surfařů, předvádí některé své skvělé skoky na levé straně.“

R6

A tady nakonec Samo skončil, když pořídil svůj snímek hrdiny. Jeho vnímavost se projevuje i ve způsobu, jakým pracuje s fotografovanými, přičemž má stále před sebou jasnou představu o kontextu příběhu, který chce zachytit:

„Na začátku fotografování jsem si promluvil se surfaři. Ukázali mi několik fotografií, které pořídili už dříve. Řekl jsem jim, že je to sice surfování s dobrým pohybem, ale my nefotografujeme pro časopis pravověrných surfařů, proto to celé pojmeme trochu jinak. Nejdůležitější pro mě bylo, aby bylo zřejmé, že se surfuje ve městě a ne uprostřed oceánu.“

Vytrvalost a postoj

Když přijde řeč na sportovce, všichni obdivují jejich vytrvalost a držení těla. Sama uchvátil hlavně Tao:

„Je prostě úžasný. Moc rád bych fotil jen sportovce, jako je on. Nic pro něho nebylo nemožné. Byl připravený na všechno. Myslím, že jsme si opravdu sedli. Po rychlém, minutovém rozhovoru přesně věděl, co chci. Je to moc fajn chlap.“
Další surfařka, Karina, také na našeho fotografa velmi zapůsobila:

„Předváděla výborný pohyb a triky. Z mostu to vypadalo tak snadno. Když jsem fotografoval a čekal na další pohyb, byl tak plynulý. Měli jste dojem, že by tak mohla jezdit celé hodiny.“

Jdeme na to

Vraťme se teď k Borovi, Samovu asistentovi, jak říká: „Samo se chystá naskočit na vlnu!“

Pocit sounáležitosti přiměl našeho fotografa nežádat od fotografovaných nic, co by si sám nevyzkoušel. Samo se smíchem říká:

„Bylo to hlavně kvůli motivaci ostatních v mém týmu. Známe se už léta a pokusil jsem se je motivovat pár dní před fotografováním. Věděl jsem, že to nebude snadná práce, protože jsme toho museli během pěti či šesti hodin hodně zvládnout. Řekl jsem proto, že pokud odvedeme opravdu dobrou práci, zasurfuji si v džínách a gumácích.“

Pokračuje ve vysvětlování: Na konci jsem cítil velkou úlevu, že se nám všechno tak povedlo. Na tváři mi vidíte, že jsem byl se vším spokojený.“

Jak uvidíte na videu, Samo měl pravdu. S úsměvem říká „Byla to zábava. Tao mi jen řekl: ‚Stoupni si sem‘ a pak mě začal tlačit. Říkal jsem mu: ‚Počkej, počkej, chlapi si musí připravit natáčení videa, dej mi minutku.‘ Ale tohle je asi nejlepší způsob, pokud chcete zkusit něco takového, prostě se do toho vrhnout po hlavě.“

Zachycení akce fotoaparátem EOS-1D X Mark II

Když však dojde na akci, není to jen o Samově skotačení na surfovacím prkně. Aby si poradil s měnícími se světelnými podmínkami od soumraku až do tmy, potřeboval Samo velmi kvalitní vybavení, které mu umožnilo pořídit potřebné snímky. A proto přišel ke slovu Canon EOS-1D X Mark II. Samo vysvětluje:

„Pokud máte fotografovat něco, jako je tohle, potřebujete právě tento fotoaparát. Dokáže pořizovat sekvence rychlostí 14 snímků za sekundu, má průběžně fungující a neuvěřitelně rychlé automatické zaostřování a výsledné soubory jsou úžasné. Osobně bych si vybral právě tento fotoaparát.“

K pořízení snímků použil Samo 35mm objektiv odcloněný na f/1.4. Při takto nízké cloně dokázal dosáhnout výrazně rozmazaného pozadí, ale dokonale zaostřeného fotografovaného objektu, takže výsledek působil skoro jako 3D snímek. V brašně s vybavením měl i objektiv 70-200mm f/2.8, který mu umožnil pořizovat řezavě ostré detailní záběry z dostatečně velké vzdálenosti od objektu. Do vybavení patřil v neposlední také osvědčený zoom 24-70mm f/2.8, který nabízí úžasnou flexibilitu v prostředích, jako je Eisbach, kdy se nedá moc předvídat.

Když jsem se ho zeptal na oblíbený snímek, nemusel dlouho přemýšlet.

„Je to Tao, pořízený objektivem EF 300mm f/2.8L IS II USM, a na pozadí jen most. Skáče, drží si prkno a kapky vody mají úplně zmrazený pohyb. Když jsem ho uviděl, věděl jsem, že je to OK.“

Vyzkoušejte si náš interaktivní zážitek městského surfaře zde.

Více informací o fotografovi

Zobrazit úplný profil