Crosby Breakers © Stephen McNally

Černobílé fotografování s dlouhou expozicí

Kadeřník a fanoušek společnosti Canon Stephen McNally se fotografování začal věnovat teprve před osmi lety. Teď má vlastní výstavu černobílých fotografií s dlouhou expoziční dobou a na někoho, kdo si osvojil umění žít pomalu, se všechno seběhlo velmi rychle.

Podívejte se na Stephena, který nám ukáže své oblíbené výjevy a poradí, jak na fotografie s dlouhou expozicí.

Stephen McNally dává tipy na pořizování dramatických černobílých fotografií s využitím dlouhých expozic.

Toto je nejnovější příspěvek z řady videí, ve kterém majitelé fotoaparátů Canon ukazují, jak pořídili některé ze svých oblíbených fotografií.

Při natáčení v blízkosti Liverpoolu nám Stephen řekl více o tom, co ho ovlivňuje a jak pracuje.

Black-White-Still-Stephen-McNally
Piano Sky, © Stephen McNally

Jak jste se dostal k fotografování? Co vás inspirovalo?

„Pořídil jsem si Canon EOS 450D a vytvořil účet Flickr, abych mohl své fotografie vystavovat. Brzy jsem si uvědomil, že na těchto stránkách je od kolegů amatérů spousta úžasných fotografií, ale to mě jen inspirovalo k hledání online. Začal jsem se například učit, co je to kompozice, nastavení clony, expozice a retušování.

„Existuje fotograf Michael Kenna, který se narodil velmi blízko od místa, kde bydlím. Jeho černobílé fotografie mám moc rád. Právě po přečtení informací o něm a shlédnutí jeho prací jsem se rozhodl, že začnu tvořit černobílé fotografie i já.“

Myslíte si, že vaše fotografování ovlivňuje to, že jste kadeřník?

„Myslím, že mi to pomohlo být sebekritický a neustále hledat cesty ke zlepšování snímků a experimentování se způsoby mé tvorby. Při přípravě na své povolání jsem také absolvoval nějaké umělecké kurzy, a i to mi pomáhá.“

Black-White-Pit-Head-Stephen-McNally
Pit Head, © Stephen McNally

Vaše fotografie mají specifický styl, hledáte tedy scenérie určitého typu?

„Při hledání zajímavých míst vyhledávám prvky, které lze v krajině izolovat – něco, co dodá scéně na zajímavosti. Například je obloha mdlá nebo výrazná? Jsou na scéně linie vedoucí pohled?

„Pokud je obloha silně zatažená, nechám při dlouhé expozici oblohu vyplnit 2/3 snímku. Vzniklé pruhy mraků na scéně při použití širokoúhlého objektivu vytvoří potřebné linie. Je-li slunečno, fotoaparát odkládám.

„Mám několik oblíbených stromů, ke kterým se během roku pravidelně vracím v různých ročních obdobích. Zjistil jsem, že se tvar stromů mění, jak při bouřkách přichází o některé své horní větve.

„Snažím se, aby toho na mých fotografiích nebylo moc, protože nechci odvádět pozornost zraku příliš mnoha detaily.

„Z míst, která jsme navštívili při natáčení na Perch Rock, je mým oblíbeným maják. Dává možnost tolika různých tvořivých úhlů pohledu, a obranné bariéry v moři se starou pevností nabízí tolik úžasných kompozic.“

Black-White-Light-House-Stephen-McNally
Light House, © Stephen McNally

Jakou radu byste dal někomu, kdo chce pořizovat černobílé snímky s dlouhou expozicí?

„Potřebujete správné vybavení, technické znalosti, tvůrčí přístup a trpělivost.

„Používejte stativ a nějaký způsob dálkového ovládání spouště, abyste dosáhli na snímku ostrosti.

„Dbejte, abyste používali co nejmenší citlivost ISO, pokud možno ISO100, jinak budou tmavé oblasti plné šumu.

„Pečlivě vybírejte, kdy a kde budete fotografovat. Černobílé snímky potřebují nosné, zajímavé prvky, a neobejdou se bez dnů pod mrakem.

„Ale nejdůležitější, co se musíte naučit, je trpělivost. Hlavně pokud fotografujete v noci. Může být potřeba nechat závěrku otevřenou 45 minut nebo i déle.

„A nejen to. Zřejmě budete muset nejdříve pořídit zkušební fotografii, podívat se na histogram, abyste dokonale doladili délku expozice, a teprve pak pořídit vlastní snímek.“

Black-White-Tower-Stephen-McNally
Times Square, © Stephen McNally

Do jaké míry vzniká snímek ve fotoaparátu a nakolik v počítači?

„Ten správný snímek musíte dostat už ve fotoaparátu, abyste ho mohli ještě vylepšit, ale já úpravami v počítači strávím jen minimum času.

„Když otevřu soubor RAW v Adobe RAW, podívám se na expozici, jestli je potřeba ji nějak upravit. Potom zvýším zřetelnost a mírně upravím nastavení saturace a živosti.

„Pak v Photoshopu jako první doladím jas a kontrast a v nové vrstvě upravím tvar křivek. Vytvořím kopii vrstvy a v ní pak snímek odbarvím do černobílé podoby. Potom na duplikátu této černobílé vrstvy dodělám podle potřeby v samostatných vrstvách místní zesvětlení a ztmavení.

„Poté doplním vrstvu s přechodovým filtrem na oblohu v režimu Násobit a pomocí posuvníku krytí nastavím sytost přechodu.

„Nakonec všechny vrstvy sloučím do jedné a uložím soubor PSD ve formátu JPEG s rozlišením 300 dpi a 72 dpi. K vrstvám se můžu kdykoli vrátit. Když se to jednou naučíte, už to pak nezabere moc času.“

Co ještě dodat?

„Michael Kenna strávil hodně času na Dálném východě, například v Japonsku. Jednou bych se tam rád vydal na fotografickou výpravu.“

Pokud vás zaujala práce Stephena McNallyho, vyhledejte si o ní víc.