Horse-Beach-Steve-Deer.jpg

Fotograf pobřežních scenérií a akčních snímků

Steve Deer, vedoucí kreativního reklamního oddělení, využívá krajinu poloostrova Wirral v severozápadní Anglii jako svou fotografickou dílnu. Každý víkend sbalí fotoaparát a vydává se ven. Vždy zde najde nový zajímavý objekt nebo jinou perspektivu pro své snímky.
Podívejme se, jak Steve vnímá pobřežní krajinu i akční scény a jak dokáže vytvořit své úchvatné snímky.

Steve Deer líčí fotografování pobřežní krajiny a akčních snímků

Toto je nejnovější příspěvek z řady videí, ve kterém majitelé fotoaparátů Canon ukazují, jak pořídili některé ze svých oblíbených fotografií.

Během natáčení Steve mluví o tom, jak tráví víkend se svým fotoaparátem EOS.

Kůň-Pláž-Steve-Deer
Horse and Hilbre, © Steve Deer

Jak jste se dostal k fotografování?

Přibližně před dvaceti lety jsem si na výlety k pobřeží začal brát fotoaparát. Bydlíme jen kousek od moře, přibližně pět minut cesty, a téhle krajině v nadsázce říkám fotografická dílna. Vzhledem ke své práci jsem měl příležitost seznámit se s možnostmi Photoshopu ještě dávno před tím, než začaly být digitální fotoaparáty běžnou součástí života.

Začal jsem sledovat první fotografické weby a zkoušel jsem experimentovat s černobílými snímky. Myslím, že se k tomu ještě někdy vrátím.

Největší inspirací jsou pro mě Masao Yamamoto a Ragnar Axelsson – jejich snímky v sobě mají příběh.

Myslíte si, že vaše vzdělání v oblasti grafického designu váš fotografický styl ovlivňuje?

Řekl bych, že dokážu lépe vnímat prostor a mám cit pro kreativní kompozici. Tyto věci jsou pro mě při pořizování snímku důležité. Samozřejmě znám klasická „pravidla fotografování“, ale nenechám se jimi příliš svazovat. Člověk pak riskuje, že jeho snímky budou vypadat příliš tuctově.

Líbí se mi maximálně minimalistický přístup.

Čtyřkolky-Steve-Deer
Mad Max Reunion, © Steve Deer

Tak byste popsal svůj styl?

Jednoduchý, čistý, prostorový. Snažím se o přístup inspirovaný filozofií Zenu. Můžete si všimnout, že ať fotografuji krajinu nebo akci, vždy se snažím stát co nejblíže, abych získal správnou perspektivu.

A pobřeží vám to umožňuje?

Ano, hrozně rád se stále znovu vracím ke stejným scénám. Vždycky se mi podaří vidět něco nového, a učit se věci vnímat různě je pro mě velmi důležité.

Ve scéně hledám grafické linie, které komunikují s celkovým prostorem. Ptám se sám sebe: Je tady něco, co by mohlo být základem nějakého příběhu?

Určitě se často vracíte na bahnité pláně. Co čekáte, že na nich uvidíte?

I když jsou to opuštěná místa, je v nich plno příběhů. Najdete tady spoustu rezavějícího lodního vybavení… Možná hledám něco úplně jednoduchého, co by dokonale ztělesňovalo rozklad a pochmurnou náladu celého místa. A možná taky ne. Prostě jen vím, že tady na mě čeká skvělý snímek.

Loďka-Říční břeh-Steve-Deer
The Mudyard, © Steve Deer

Některé z vašich nejlepších fotografií jsou akční snímky. Co je podle vás nejtěžší při fotografování akce?

Nejtěžší je zachytit správný okamžik, tu správnou setinu vteřiny, protože všechno se odehrává velmi rychle. Zároveň je ale důležité, aby váš objekt dobře vynikl. Musíte si dobře rozmyslet clonu, rychlost závěrky a úhel záběru a oddělit to od samotné scény.

A pak musíte zachytit atmosféru dané události. Musíte věrně zaznamenat emoce.

Když vás člověk vidí při fotografování windsurferů, zdá se, že je mezi vámi něco jako tiché porozumění.

Někteří se rádi předvádějí před fotoaparátem. Naučil jsem se rozpoznávat jejich barvy a sleduji je, když se ke mně blíží. Samozřejmě se více soustředím na ty, kteří se předvádějí, je to větší zábava i pro mě.

Kite-Surfer-Steve-Deer
Rhosneigr, © Steve Deer

Jakou radu byste dal fotografům pobřežní krajiny a akčních snímků?

Především choďte často ven, a nezapomeňte přibalit fotoaparát. Skvělé snímky na vás čekají venku, ne doma na pohovce.

Zkuste si naplánovat, co chcete fotografovat. Je dobré mít plán, ale pokud se naskytne vhodná příležitost, klidně jej hoďte za hlavu. Vždycky hledám něco, co by mě mohlo rozesmát. Takže buďte také spontánní.

Pes-Krab-Steve-Deer
Feeling Lucky Punk? © Steve Deer

A také se příliš nebojte o své vybavení. Vždycky to doma zvládnete vyčistit.

Co ještě dodat?

Miluju fotografování, ale nemám zbytečně velké ambice. Fotografuji pro radost.

Ale když teď nad tím tak přemýšlím, určitě se vrátím k černobílým snímkům a zkusím fotografovat ještě jednodušší scény. Možná něco úplně abstraktního.

Pokud vás zaujala práce Steva Deera, vyhledejte si o ní víc.