Andrey-Golovanov-Sergey-Kivrin-fencing

Akční fotografie s Andreyem Golovanovem a Sergeyem Kivrinem

andrej-golovanov-sergej-kivrin-cyklistika

© Andrey Golovanov a Sergey Kivrin.

Vzhledem k nadcházejícímu Londýnskému maratónu a cyklistickému závodu Londýn-Paříž nás napadlo, že by bylo zajímavé popovídat si se dvěma z nejzkušenějších sportovních fotografů světové úrovně – s Andreyem Golovanovem a Sergeyem Kivrinem. V exkluzivním rozhovoru prozradili společnosti Canon, jaké výhody přináší týmová práce a jaký mají přístup k pořizování skvělých akčních fotografií.

Fotografování jako týmový sport

Je docela neobvyklé najít fotografický tým, který by tak úzce spolupracoval – nicméně ruští fotografové Andrey Golovanov a Sergey Kivrin by neměnili. Setkali se v roce 1986 při práci pro sovětský časopis, a od té doby k sobě neodmyslitelně patří.

Sergey popisuje, co jim neobvyklé uspořádání přináší, „Připadá mi, že taková spolupráce má jen samé výhody. Za prvé: když během fotografování spolupracujeme, vždycky máme dva pohledy na věc a dvě místa, odkud událost sledujeme. A za druhé, pokud někomu něco uniklo, může druhý sloužit jako pojistka. Také je nepravděpodobné, že bychom odmítali práci – i kdyby jeden z nás onemocněl, druhý ho může nahradit. To je zvlášť užitečné na akcích, jako jsou olympijské hry, kde musíte zachytit události, které se odehrávají současně!“

andrej-golovanov-sergej-kivrin-plavec

© Andrey Golovanov a Sergey Kivrin.

Víc než jen okamžik

Andrey a Sergey si svou reputaci prvotřídních sportovních fotografů získali starým dobrým způsobem – pilně pořizovali tisíce úžasných snímků na velkých sportovních akcích po celém světě. V průběhu let zjistili, co funguje a co ne. I když návod na sport může vypadat snadno („naprosto nejdůležitější jsou osvětlení, pozadí, emoce sportovce, krása formy, dynamika“), nejvíce záleží na tom, odkud se fotografuje a jak fotograf rozumí svému žánru.

Sergey vysvětluje: „Vždy se snažíme zvolit místo fotografování, které není rušeno reklamou, designovými stojany, sloupy osvětlení. Snažíme se, aby byly veškeré reportážní fotografie esteticky atraktivní, nesnažíme se jen ‚zachytit‘ daný okamžik.“

Nezbytnou součástí je samozřejmě příprava. „Je nutné se na každé fotografování předem připravit. Prozkoumejte vše ohledně daného sportu, navštivte místo konání a najděte všechna nejlepší výchozí místa pro fotografování. Je také nutné seznámit se s vlastnostmi a zvyky sportovců. Pak můžete předem přijít s kompozicí a být připraveni fotografovat. Hlavní věc je vědět, co chcete sdělit, a nespoléhat na štěstí.“

Jak si dovedete představit, práce s tak nepředvídatelnými akčními snímky vyžaduje tašku s vybavením, které je připravené na všechno. „Pokaždé s sebou bereme kompletní sadu objektivů Canon EF 16-35mm f/4L IS USM, EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, EF 300mm f/2.8L IS II USM and EF 400mm f/2.8L IS II USM. Obvykle používáme fotoaparáty Canon EOS-1D X Mark II.“

Olympijští veteráni

Není mnoho profesionálů, kteří mohou oprávněně prohlásit, že byli na více než dvanácti olympiádách, ale pro Andreye Golovanova a Sergeye Kivrina je to součástí každodenní práce.

Rio De Janeiro byla Andreyova 15. olympiáda a Sergeyova 12. Když se mohou pochlubit účastí na tolika olympiádách, určitě se ve své práci vyznají. Říkají však, že je to v dnešní době stále těžší. „Úspěch naší práce bohužel do značné míry závisí na organizátorech olympijských her. Doprava, místa a počty fotografů, vzdálenost mezi sportovišti, kvalitní připojení k internetu – to všechno má velký vliv na kvalitu naší práce.“

Sergey nás vrací zpátky na zem a říká, že vše není jen pozlátko slávy – „Tiskoví fotografové spí, i za ideálních okolností, maximálně čtyři hodiny denně. Takže je to těžká práce.“

Evoluce fotografování

Sergey a Andrey mají dohromady zkušenosti, které vydají za mnoho desítek let, a na vlastní oči pozorovali řadu změn v oboru fotografování. Počínaje evolucí fotografického vybavení a konče nástupem digitální technologie – přizpůsobili se a velmi se jim daří, i když jde o obor, který se bleskurychle vyvíjí.

Jelikož si první ostruhy vysloužili při fotografování na film, museli v té době věnovat mnohem větší pozornost výběru. „Když jsme fotografovali na film, byli jsme velice závislí na kvalitě fotografických materiálů. V Sovětském svazu byl tento vztah zvláště silný. S nástupem digitální technologie, která je k dispozici všem fotografům, se určitým způsobem vyrovnaly šance.“

I oni se stejně jako mnoho jiných domnívají, že nyní, kdy je fotografem každý, panují mylné představy. „Naše profese se dramaticky změnila, změnil se přístup. Nyní jsou všechny telefony vybavené fotoaparáty a za fotografa se považuje každý.“

andrej-golovanov-sergej-kivrin-tenis

© Andrey Golovanov a Sergey Kivrin.

Co má ruské duo v plánu dál?

I když nesmírně rádi pořizují sportovní fotografie, nadchne je i spousta dalších věcí. „Vždy je zajímavé pracovat pro časopis, knížku nebo výstavu. Dělat něco trochu jiného. Ve všech těchto případech nezachycujete jen šampióny, ale také atmosféru.“

Jak si umíte představit, konkurence zájemců o tuto práci je vysoká, a každý rok se trochu přiostřuje. „Bohužel jsou tyto objednávky čím dál menší,“ prozrazuje Sergey. „Tisk jde často nyní rovnou na internet. Už si necení kvality – jediné, na čem záleží, je rychlost.

Naštěstí to vypadá, že je stále poptávka po kvalitních sportovních fotografiích. „Jako další budeme pracovat na tenisovém Poháru federace v Rusku, potom pojedeme fotit do Kazachstánu pro Mezinárodní tenisovou federaci (ITF). V létě budeme pracovat na fotbalovém Poháru konfederace v Moskvě a na Islámských hrách v Baku. Takže ano,“ usměje se Sergey, „máme pořád něco na práci.“

Ceny a uznání

Během své obdivuhodné kariéry získala dvojice nesčetná fotografická ocenění na celém světě například ve Francii, Nizozemsku, Belgii, Švýcarsku, Německu, Japonsku a ve svém rodném Rusku. Zvláště jsou pyšní na své reportáže z olympijských her v Londýně v roce 2012. Dvojice se také podílela na snímcích předložených v rámci kandidatury Ruska na pořádání zimních olympijských her 2014 v Soči, a byli pověřeni proškolením ostatních sportovních fotografů na těchto hrách.

andrej-golovanov-sergej-kivrin-lyžař

© Andrey Golovanov a Sergey Kivrin.

Sergeyova a Andreyova výbava:

Fotoaparáty:

EOS-1D X

EOS-1D X Mark II

Objektivy:

EF 16-35mm f/2.8L III USM

EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x

EF 300mm f/2.8L IS II USM

EF 400mm f/2.8L IS II USM

EF 600 mm f/4L IS II USM

EF 800mm f/5.6L IS USM

Příslušenství:

Canon EF Extender 1.4x III

Dálkový ovladač s časovačem Canon TC-80N3



Autor rozhovoru: Martin Fleming