Lorenz-Holder-Snowboarder-Mountain

Umění v akci

Lorenz-Holder

Fotograf Lorenz Holder začínal jako poloprofesionální snowboardista. Po těžkém úrazu ale musel kariéru přerušit, a tak se chopil fotoaparátu, a místo aby se sportu osobně věnoval, začal jej fotit. V exkluzivním interview se Stevem Faircloughem, který píše pro CPN, mluví o své práci, o svém přístupu k vytváření snímků a o tom, proč si ke své práci vybral digitální zrcadlovky Canon EOS a objektivy EF.

Když byl Lorenz Holder mladý, fotografování mu nic neříkalo. „První foťák jsem dostal někdy kolem přelomu tisíciletí, to mi bylo asi dvacet nebo jednadvacet,“ vzpomíná. „Předtím jsem zkoušel trochu filmovat a pak kamarád dostal foťák na kinofilm [35mm]. Měl na něm velký objektiv a já se přes něj díval a úplně mi vzalo dech, jak malá je u něj hloubka ostrosti. Byl jsem překvapený. Taky měl moc pěkný efekt bokeh, a v tu chvíli jsem si řekl, filmování je o ničem, fotografování se mi líbí mnohem víc!“

Lorenz pokračuje: „V té době jsem byl poloprofesionální snowboardista. Nebyl jsem tak dobrý jako dnešní kluci a nebral jsem za to žádné peníze, ale dostal jsem prkno a vybavení zdarma, takže jsem si to na horách užíval. Ale nikdy jsem neplánoval se tím živit.“

Lorenz Holder vyrůstal v Mnichově, nedaleko bavorských Alp, a ve dvaceti letech si budoval slibnou kariéru poloprofesionálního snowboardisty. V roce 2003 měl ale těžký úraz a musel se sportem skončit. A v té době objevil kouzlo fotografování. Využil své zkušenosti s akčními sporty a vytvořil si vlastní styl fotografování, který sportovce obvykle zobrazuje jako součást větší krajiny nebo kompozice. Nyní pracuje na vlastních projektech a také pro komerční klienty, jako jsou například Nitro Snowboards, Mini nebo Adidas. Jeho snímky získaly prestižní ocenění Red Bull Illume Image Quest Award na obou naposled konaných soutěžích (v letech 2013 a 2016).

Lorenz-Holder-Biker-Kovové-Schodiště

© Lorenz Holder – fotograf značky Canon. Biker BMX na neskutečně působícím kovovém schodišti, které slouží jako vyhlídková věž; vlastní projekt Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D Mark III s objektivem EF 24-70mm f/2.8L USM nastaveným na ohniskovou vzdálenost 24 mm; expozice 1/400 s, f/6,3, ISO 500.

„Vždycky jsem měl rád plnoformátové fotoaparáty, takže to je pro mě ze všeho nejdůležitější,“ vysvětluje. „Většinou fotím venku, takže vysoká citlivost ISO pro mě nehraje až tak velkou roli. Tenhle model [5D Mark III] je pro moje fotografování ideální. Nepotřebuju spoustu bodů automatického zaostřování, protože si vždycky zaostřím předem. Není to, jako když fotíte běh na sto metrů na olympiádě, kde potřebujete rychlé automatické ostření. Většinou přesně odhadnu, kde se můj objekt bude pohybovat, takže si zaostřím předem, aby se mi nestalo, že automatické ostření náhodou zvolí jiný bod nebo něco podobného.“

Sázka na značku Canon

Když se Lorenz rozhodl, že slibnou kariéru snowboardisty vymění za fotografování akčních sportů, vsadil na zrcadlovky Canon EOS. Vzpomíná: „Myslím, že můj první foťák byl EOS 30 na diapozitivy. A když si pak pořídíte spoustu objektivů a zvyknete si na jednu značku, už u ní obvykle zůstanete. Takže jsem začal s EOS 30. Pak jsem si pořídil digitální model 20D a pak 30D a 40D. Potom jsem přešel na 5D Mark II a 5D Mark III.“

„Vždycky jsem měl rád plnoformátové fotoaparáty, takže to je pro mě ze všeho nejdůležitější,“ vysvětluje. „Většinou fotím venku, takže vysoká citlivost ISO pro mě nehraje až tak velkou roli. Tenhle model [5D Mark III] je pro moje fotografování ideální. Nepotřebuju spoustu bodů automatického zaostřování, protože si vždycky zaostřím předem. Není to, jako když fotíte běh na sto metrů na olympiádě, kde potřebujete rychlé automatické ostření. Většinou přesně odhadnu, kde se můj objekt bude pohybovat, takže si zaostřím předem, aby se mi nestalo, že automatické ostření náhodou zvolí jiný bod nebo něco podobného.“

Lorenz vzpomíná: „Při focení s bleskem, především ve studiu, jsem se naučil, že člověk má jen jeden pokus. Nejsem ten typ, který pořád mačká spoušť; mám to spíš tak, že většinou vyfotím jeden snímek. Tenhle foťák je pro můj styl ideální.“ „Líbí se mi, že je za všech okolností spolehlivý. Funguje v dešti, ve vánici i ve velkých mrazech. A to je pro mě opravdu zásadní – musí fungovat v prostředí, kde fotím. Pokud váš foťák není spolehlivý, když trochu prší, pak asi nemáte správný foťák.“

Inspirace a nápady

Když odhlédneme od vybavení, které Lorenz používá, všimneme si na jeho snímcích pozoruhodné skutečnosti – sportovci na jeho snímcích vypadají, jako by se v záběru vyskytovali náhodou. Lorenz odkazuje na švédského fotografa a uměleckého ředitele Petera Lundstroma a říká, že je pro něj „pravděpodobně největším vzorem ve stylu fotografování i ve způsobu myšlení“.

Vysvětluje: „Klíčovou roli v mých snímcích hraje lokace. Fotografování jsem začal cestou na Island, kde jsem fotil snowboarding, a tam jsem si uvědomil, že krásné snímky pořídíte úplně snadno, protože tam bylo moc pěkné prostředí. V podstatě bylo těžké vyfotit špatný záběr. V Norsku to pak bylo to samé – nádherná krajina. A já jsem pochopil, že vhodné prostředí je opravdu důležité a že klíčem k dobrému snímku je výběr vhodné lokace. Takže vždycky hledám zajímavé prostředí, kde bych mohl fotografovat.“

A dodává: „Vždycky se snažím představit si výsledný snímek a zkouším ho dostat do foťáku. Většinou si postavím stativ, abych ještě před samotnou akcí získal přesnou perspektivu a dokonalou kompozici. Když je pak všechno připravené, jen stojím a čekám, až přijde správný okamžik.“

Lorenz-Holder-Muž-Město-Surfing

© Lorenz Holder – fotograf značky Canon. Dvojitá expozice novozélandského surfaře na berlínské ulici; vlastní projekt. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D Mark III s objektivem EF24-70mm f/2.8L USM nastaveným na ohniskovou vzdálenost 24 mm; expozice 1/640 s, f/7,1, ISO 200.

To, že se Lorenz intenzivně věnoval snowboardingu, je pro něj velkou výhodou. „Myslím, že když fotíte sport, je opravdu důležité, abyste mu aspoň trochu rozuměli. Když pak vidíte nějakou akci, dokážete si představit, jaký bude další pohyb a jak to bude vypadat o milisekundu později.“

A dodává: „Nemám žádnou [metodu] na to, jak by měl snímek vypadat; nějaký systém nebo tak něco. Řídím se jen svým instinktem. Co se týká kompozice, mám nějaké povědomí o tom, jak snímky fungují (pravidlo zlatého řezu a tak), ale většinou se na snímek dívám tak, že se mi v záběru buď líbí, nebo nelíbí, a věřím svým pocitům. Myslím, že to je dobře.“

Ocenění a komerční projekty

Je ohromné, že Lorenz získal poslední dvě ocenění Red Bull Illume Image Quest Awards (v letech 2013 a 2016), která se udělují v mezinárodní soutěži, jejímž cílem je prezentace nejlepších světových fotografií akčních a dobrodružných sportů. V roce 2016 se soutěže zúčastnilo 5 646 fotografů ze 120 zemí a v konkurenci 34 624 snímků zvítězila právě jedna z Lorenzových fotografií.

Říká: „Porota netušila, čí snímky posuzuje. Všechno bylo naslepo; vybrali fotku, která se jim líbila nejvíc. Takže možná byli nakonec sami překvapeni! Myslím, že je dobře posuzovat snímky podle toho, jaké jsou, a ne podle toho, kdo je fotil.“

Kromě oceňovaných snímků, které často pocházejí z vlastních projektů, dělá Lorenz i komerční práci. „Fotím něco například pro automobilky MINI nebo BMW a taky něco málo pro Adidas. Posledních deset let taky pracuju pro firmu Nitro Snowboards, která vyrábí snowboardy, a dosáhli jsme takové úrovně, že mojí práci věří a nechají si ode mě poradit, co by mohlo fungovat. Můžu tak dělat to, co mi vyhovuje, a to je dobře. Každý rok pro ně [fotím] nová prkna, boty, oblečení a tak.“

Lorenz-Holder-Satelit

© Lorenz Holder – fotograf značky Canon. Snowboarder ve skoku u talíře satelitu v německém Raistingu; vlastní projekt. Tento obrázek získal v roce 2013 Lorenzovi cenu Red Bull Illume Award. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D Mark II s objektivem 18mm f/3.5; expozice 4 sekundy, f/3,5, ISO 1000.

Dokonalý snímek akčního sportu

Lorenz vzpomíná: „Jednou se mě někdo zeptal: Jak by podle tebe vypadal dokonalý snímek akčního sportu? Odpověděl jsem, že podle mě by to byl snímek v krajině nebo architektonický snímek, který si lidé rádi zarámují na zeď, i kdyby na něm neměl být žádný sportovec. To je nastavení, které se mi líbí. A pokud se vám podaří do záběru dostat i toho sportovce, pak už máte blízko k dokonalému snímku akčního sportu.“

A dodává: „Někdy je ten člověk na mojí fotce hodně maličký a na některých snímcích si ho lidé na první pohled ani nevšimnou. Mám k tomu takovou vtipnou historku – na jedné výstavě v Německu jsem měl snímek, kde byl sportovec úplně v rohu obrázku. Za týden mi přišel mail od jedné dívky, která si ten obrázek koupila na plátně, že už konečně toho snowboardistu našla.“

„Pokud si lidé váš snímek pověsí na zeď, tak i kdyby [na něm] nebyl žádný sportovec, má blízko k dokonalé fotografii. A tohle je pěkný příklad – té slečně se obrázek líbil, i když tam žádného snowboardistu neviděla. Sám pro sebe tomu říkám „umělecká fotografie akčního sportu“. Já jsem ale původně neplánoval fotit řadu uměleckých fotek akčního sportu. Jen jsem v určité fázi zjistil, že fotím spíš snímky krajiny než akčního sportu, a tak jsem si řekl, ok, tohle je nejspíš můj styl, asi půjdu tímto směrem.“

Dobrá rada

Na otázku, jakou radu by dal mladým a začínajícím fotografům akčního sportu, Lorenz říká: „Když začínáte a chcete prodat první snímky a udělat si jméno, pošlete spoustu mailů na různé strany, ale většinou nedostanete žádnou odpověď. Buďte trpěliví a nevzdávejte to. Věřte sobě i svým fotkám, a pokud si myslíte, že váš snímek je dobrý, tak je nejspíš opravdu dobrý. Soustřeďte se především na sebe a ne na to, co o vašich fotkách říkají druzí.“

A pokračuje: „Cílem každého fotografa by mělo být vytvořit si vlastní styl, aby když lidé vidí fotku, která není označená jménem, tento styl poznali. A to se netýká jen sportu, ale každého stylu [fotografování], například i módy. Pokud lidé vidí snímek a řeknou si: jé, to je ten a ten, i když tam žádné jméno není, tak to je podle mě hlavní cíl, kterého můžete dosáhnout, pokud chcete, aby byl váš styl na snímcích vidět.“

Lorenzova výbava:

Fotoaparáty:

EOS 5D Mark III

Objektivy:

EF8-15mm f/4L Fisheye USM

EF24-70mm f/2.8L USM

EF70-200mm f/2.8L IS USM

Příslušenství:

2x outdoorová sada Broncolor Move

Světlo Broncolor Siros 800 L



Interview: Steve Fairclough