Jorg-kyas-freckles

O portrétní fotografii s Jörgem Kyasem

Jorg-kyas-draped-girl©Jörg Kyas. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5DSR s objektivem EF 35mm f/1,4L II USM při expozici 1/160 s, cloně f/9 a citlivosti ISO 200.

Je to jedna z nejběžnějších fotek, jaké děláme, a přestože se zdá docela jednoduchá, dodat portrétní fotce jedinečný šmrnc je nečekaně těžké. Mluvili jsme s Jörgem Kyasem, cestovatelem společnosti Canon a proslaveným portrétním fotografem, o jeho práci s portréty a o tom, jak se mu daří balancovat mezi osobním a pracovním fotografováním.

 

Začátky

Je spousta různých cest, jak se stát fotografem. Někdo si přesně pamatuje okamžik, kdy si uvědomil, že se tímhle chce živit, ale Jörg Kyas své vášni propadal postupně.

„Všechno to začalo, když jsem byl v pubertě. Začal jsem se zajímat o foťáky, ale spíš o techniku než o snímky. S kamarádem jsme závodili, kdo toho o foťácích ví víc, a začali jsme trávit spoustu času v lese focením dravých ptáků…byly to dost neúspěšné pokusy. Později jsem začal vyvolávat černobílé filmy v temné komoře, kterou jsem si sám postavil. Velice brzo jsem se naučil, jak může chyba, kterou člověk udělá hned na začátku, zničit konečný výsledek.“

Díky této úzké kategorii práce s filmem si Jörg začal víc všímat věcí, jako je výběr snímku a kompozice. „Začal jsem se na věci dívat exaktněji. Vycvičil jsem si tak oko a začal se víc zajímat o fotografování jako o profesi. Když jsem si pak měl vybrat, čím budu, řekl jsem si – co mě baví? V čem jsem dobrý?“ říká Jörg a se smíchem dodává: „Musel jsem si přiznat, že fotbalem si asi nevydělám…takže začalo být jasné, že se stanu fotografem.“

Jorg-kyas

Jorg-kyas-wet-haired-girl

© Jörg Kyas. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5DSR s objektivem EF 70-200mm f/2,8L IS USM při expozici 1/1600 s, cloně f/11 a citlivosti ISO 100.

Hledání vlastní cesty

A přesně to udělal. Jörgova kariérní dráha se může zdát docela tradiční. Na konci devadesátých let studoval na umělecké škole fotografii a svou kariéru začal jako asistent fotografa. Potom se vrátil ke studiím a na univerzitě v německém Dortmundu získal titul v oblasti vizuální komunikace.

Jako začínající fotograf na volné noze pracoval pro různé hudební společnosti, pro které fotografoval po celém světě zajímavé umělce a hudebníky na místech, jako je Kuba, São Paulo nebo Paříž.

Tato práce se slavnými a budoucími slavnými osobnostmi zároveň posloužila jako intenzivní kurz portrétního fotografování.

Portrétní fotografie

Portrétní fotografie je specifický formát. Řada lidí se před kamerou stydí nebo není zvyklá být v centru pozornosti. Není vždycky jednoduché někoho zachytit, když se právě cítí nejistě. Na otázku, jak zařídit, aby se objekt fotografie uvolnil, Jörg říká, že je to všechno o atmosféře.

„Zásadní je mít na place uvolněnou atmosféru. Vždycky je to o spolupráci fotografa a toho, koho fotí, a čím je lepší spolupráce, tím lepší je i výsledek. Jen zřídka zaznamenám dobrý výsledek v případech, kdy to na place ‚drhne‘.

Klíčem je hodně komunikovat a být upřímný k člověku, kterého fotíte. Řekněte mu přesně, co po něm chcete. Pokud s tím souhlasí, je potom spolupráce daleko jednodušší.“

Podle Jörga přispěl nástup digitální fotografie k tomu, že se ti, které fotí, cítí víc jako součást celého procesu. „Vždycky máte po ruce displej, na kterém jim můžete snímky ukázat a vysvětlit, co je dobře nebo špatně, a potom je společně vylepšit.“

Klíčem je komunikace

Když jsme Jörga požádali, aby nám poodhalil spletitosti portrétní fotografie, vrátil se podrobněji k důležitosti komunikace. „Pokud chcete pořídit dobrý snímek, musíte mít blízko k objektu fotografie. U portrétů to znamená být obeznámený s tím, koho fotíte. Snažte se před focením zjistit co nejvíc informací o daném člověku a pokud na to máte čas, tak si s ním před focením nebo během příprav popovídejte.“

Jörg je také pevně přesvědčený, že člověk by měl držet krok s dobou, ale zároveň zůstat věrný sám sobě. „Vlivu doby se nevyhnete. Ten se vždycky ve vaší práci nějakým způsobem promítne. Za ty roky, co fotím, jsem se ale naučil, že každý styl a každý nový trend jednou pomine, takže podle mě je dobré se snažit najít si vlastní styl a nebýt až příliš ‚trendy‘.“

Jorg-kyas-girl-in-fur-coat

©Jörg Kyas. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5DSR s objektivem EF 50mm f/1,2L USM při expozici 1/160 s, cloně f/8 a citlivosti ISO 200.

Pracovní nebo osobní?

S osobními fotografickými projekty se samozřejmě pojí jiné výzvy než s těmi pracovními, i když Jörg říká, že hlavním rozdílem je čas.

„Je velice vzácné, že by člověk při pracovní fotografické zakázce dostal úplně volnou ruku v tom, co fotí,“ vysvětlujte. „A i pokud ji dostanete, stejně musíte plánovat dopředu. Potřebujete mít jistotu, že budete mít na konci použitelné výsledky a že zbytečně neztrácíte čas. Jakmile pořídíte všechny připravené a naplánované snímky, můžete si u dalších fotek dovolit víc volnosti – to se lidem líbí.“

Na osobních projektech si Jörg užívá právě tu volnost. „Máte víc času a prostoru, což mění dynamiku mezi plánovanými snímky a volným stylem. V osobních projektech si nechávám víc času na snímky ve volném stylu, aby byla na place větší zábava.“

Čas je nepřítel

Jörgeho největším nepřítelem je čas. „Vždycky je to málo času, co vám brání nafotit všechny ty věci, které byste rádi nafotili. Pracuju ale na tom, abych měl víc času fotit pro sebe nebo na výstavu. To přání pracovat na vlastních nápadech a fotkách je koneckonců to, co mě k téhle práci na začátku přivedlo.“

Jörg nám také prozradil něco o zajímavém projektu focení pihovatých dívek. „Michael Neugebauer, velice dobrý fotograf a můj kamarád, dostal tenhle nápad už před lety a dokonce o tom už vydal i knížku. Nakladatelství ale bohužel zavřeli a tak se celý ten projekt odložil na neurčito. Loni jsme o tom mluvili a nenapadl nás žádný důvod, proč ten projekt neoživit a nepracovat na tom společně, každý svým vlastním stylem.“

Jorg-kyas-smokey-girl

©Jörg Kyas. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5DSR s objektivem EF 135mm f/2L USM při expozici 1/160 s, cloně f/7,1 a citlivosti ISO 200.

Nejnovější snímek

„Poslední pracovní snímek, který jsem pořídil, byl pro kampaň ohledně poplatků za správu účtu pro německou banku. Zní to nudně, ve skutečnosti to tak ale vůbec nebylo. Model, kterého jsme si vybrali, byl z agentury specializované na „ošklivé“ modely a modelky z každodenního života a nikdy předtím jako model nepracoval. Byl to Američan, který žije v Berlíně už dvacet let a hraje s kapelou jako bubeník. Fotit ho byla opravdu zábava, protože byl tak svůj – všechny ty historky, co vykládal, a jeho smysl pro humor. Jsem si jistý, že ta dobrá atmosféra je vidět na fotkách, které jsme pořídili.“

Jörgova výbava:

Fotoaparáty:

EOS 1D X Mark II

EOS 5DS R

EOS 5D Mark III

Objektivy:

EF 85 mm f/1.2L

EF - 50mm - f/1.2

EF 35mm 1.4 MkII

24-70mm f/ 2.8

70-200mm f/2.8

Příslušenství:

Blesk Speedlite ST-E3-RT

Blesk Speedlite 600 EX-RT

Bateriový grip BG E11



Autor rozhovoru: Martin Fleming