Manga-Fashion-Quentin-Caffier

Cestovatel společnosti Canon Quentin Caffier

Quentin-Caffier

Cestovatel společnosti Canon Quentin Caffier žije v Paříži a je členem skupiny profesionálních umělců „Five Monkeys Studio“. Quentin pracuje v reklamě a módním průmyslu a ovlivnili ho takoví fotografové a filmaři, jako jsou třeba Desiree Doironová, Guy Bourdin, David Cronenberg nebo Wes Anderson. V současné době má v Paříži několik výstav (Artcurial, Galerie 13 Sévigné, Glaz’art, Salon des Miroirs). Zeptali jsme se Quentina, jak pracuje s barvami a jak při fotografování ve studiu dosahuje jedinečného uměleckého dojmu.

Co vás ovlivnilo a kde čerpáte inspiraci?

„Když jsem s focením začínal, nechtěl jsem ani tak zachytit momentky, jako spíš vytvářet své vlastní světy. Vždy mě hodně ovlivňovaly sci-fi a 3D filmy a videohry. Proto jsou mé snímky plné barev. Můžu tak popustit uzdu své kreativitě a dosáhnout vizuálně působivých výsledků, zvláště v módní fotografii. Strávil jsem taky velice inspirativní rok v Japonsku, kde se prolínají tradice, moderní kultura a mytologie. Inspiraci čerpám také ze snů. Po jedné noční můře, kdy se mé tělo obrátilo v prach, jsem vytvořil kolekci zvanou „Exploze“, ve které jsem zachytil tu chvíli jako z jiného světa.“

Jaké výhody přináší práce ve studiu?

„Doposud jsem většinu své práce prováděl ve studiu, kde mám větší kontrolu nad nezbytnými pracovními podmínkami. V nedávné době jsem ale začal víc fotit venku. Když jsem žil v Tokiu, bylo velmi těžké najít volné studio. Často byl k dispozici jen miniaturní prostor, kde šlo fotit jen z nemožných úhlů. To mě naučilo hledat dobrá místa pro práci v exteriérech.“

Jak pořizujete ty nejpůsobivější snímky?

„Nejdůležitější je mít za sebou skvělý tým, který mě poslouchá na slovo. Zvlášť důležití jsou stylisté a vizážisté. Můžete být tím nejlepším fotografem na světě, ale bez skvělého týmu ty nejlepší a nejpůsobivější snímky nevytvoříte. Skutečně zásadní je dobrá komunikace, a proto mám několik opravdu důležitých lidí, na které je vždycky spoleh.

Když se pustíte do focení, začnete brzy tušit, že se děje něco významného – že vytváříte snímky, o kterých by vás dřív ani ve snu nenapadlo, že jste jich schopni. A to je opravdu skvělý pocit. Focení se najednou stane vaší přirozenou součástí a začnete cítit, že tvoříte něco většího a lepšího, než jste vy sami.“

Jak při fotografování pracujete s barvami?

„Při výběru barev hrají roli kulturní zvyklosti. Třeba v Japonsku nesmíte zapomenout, že barvou smrti je tam bílá. Tyto nuance musíte mít neustále na paměti.

Fotografie je univerzálním jazykem, musíte však pochopit, jak ten či onen snímek číst. V některých kulturách se čte zprava doleva, tak musíte vzít v úvahu, že stejným způsobem budou lidé číst i obrázky. V různých koutech světa chápou snímky jinak.

Když to vezmu kolem a kolem, tak si rád vybírám barvy, které vytváří jasný vizuální kontrast. Dávám přednost studeným odstínům (modrým, fialovým a občas i zeleným), protože nabízejí větší kontrast. Ke zvýraznění určitých oblastí snímku využívám teplé barvy. Když chci dosáhnout velice moderních výsledků, tak sáhnu po chladných tónech, a naopak klasickým snímkům pomáhá teplejší spektrum. Takhle nějak vypadá základní barevná symbolika.“

Jaké struktury dokáží povznést fotografie na vyšší úroveň?

„Když se na fotkách snažím zachytit kůži, chci, aby působila mírně leskle – dodává to plnost a krásný odlesk. Rád také přidám jeden nebo dva matné prvky, které snímkům dodají na kontrastu. Jedná se o zajímavý způsob, jak vypíchnout určitou věc.

Při jednom reklamním focení pro Canon měla modelka na tváři pihy. Její lesknoucí se pokožka kontrastovala s velice matnou rtěnkou. Celkový obrázek působil velice jemně – něžné modré oči, světlé vlasy a jemné rysy – a do toho ostře červená matná rtěnka.

Při kompozici je taky důležité myslet na to, co se nachází v pozadí. Někdy využiji malbu, beton nebo cement. Když fotím mimo studio, tak si vybírám velice specifická místa. Nedávno jsem fotil módu ve staré pařížské tovární čtvrti. Nachodil jsem spoustu kilometrů mezi starými továrnami. Hledal jsem vhodné struktury na pozadí a pořídil velice rozmanité snímky.“

Na co jako fotograf nejraději vzpomínáte?

„Takhle z hlavy mě napadají dvě nebo tři věci.

S fotografováním jsem začal před víc než 12 lety. Prohlížel jsem si časopis a nad jednou fotkou mě napadlo: „Pane jo, dokážu někdy taky takhle fotit?“ Zdálo se to být strašně těžké. Pak mě zaujal snímek nějaké modelky a po deseti letech jsem měl tu možnost s ní opravdu pracovat!

A když bych si měl vzpomenout na něco z nedávné doby, tak to bude fotografování chlápků v dámských kostýmech a makeupu, jak se převtělují do žen. Našel jsem pár androgynních typů a vyfotil je v kimonech. Na vernisáži jsem pak slyšel, jaké atraktivní ženy se mi povedlo vyfotit. Tak jsem všem přiznal, že ve skutečnosti se jedná o chlapy. Líbila se mi následná reakce, kdy mé fotky přiměly lidi k zamyšlení. Neříkám lidem, co si mají myslet, jen je chci povzbudit k tomu, aby se na svět podívali z nového úhlu a uvědomili si, že nic není takové, jak se na první pohled zdá.“

Proč je důležité držet krok s moderními technologiemi?

„Fotografické umění je s technikou velice úzce spjato. V ideálním případě byste měli mít po ruce vždy ty nejmodernější technologie a dokonale je znát. Jako fotograf musíte prostě jít s dobou. S novými modely fotoaparátů dokážete fotit novými způsoby, a proto si udržuji přehled, co se děje a co se chystá.“

A s čím teď fotografujete?

„Za svůj život už jsem měl v ruce pestrou paletu fotoaparátů Canon. Kdysi dávno jsem pracoval s modelem EOS 50D, ale dokázal jsem s ním fotit jen při měkkém světle. Potom jsem objevil EOS 5D Mark II a jeho větší dynamický rozsah a už jsem mohl se světlem „přitvrdit“. Teď nejčastěji používám EOS-1D X, kvůli jeho širokému rozsahu ISO. Dokáže vykreslit nádherné barvy, osvědčil se mi ve studiu i v exteriérech a má spoustu dalších vynikajících vlastností.“

Fotoaparáty:

EOS-1D X

EOS 5D Mark II

Objektivy:

EF 70-200mm f/2.8L IS USM

EF 24-70mm f/2.8L USM

Fauve-Hautot-Quentin-Caffier

© Quentin Caffier – cestovatel společnosti Canon. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS-1D X s objektivem EF 70-200mm f/2.8L IS USM při expozici 1/100 s, cloně f/5,6 a ISO 100.

„V listopadu 2013 si francouzská tanečnice Fauve Hautotová poranila během televizní show koleno. V nemocnici jí řekli, že na příštích osm měsíců je s tancováním konec! Dostala dlahu, aby zákaz neporušila.

V březnu následujícího roku, zrovna když začala dělat první krůčky během rehabilitace, jsem jí navrhl, že její taneční znovuzrození zachytím pod názvem „Nezlomná!“.

Fauve nemohly od tancování odtrhnout ani obvazy a berle. Nechal jsem se tedy inspirovat charakteristickým stylem Helmuta Newtona a Romaina Slocombeho a vytvořil snímky v glamour-medicínském stylu, které odrážely celou tu patálii.“

Manga-Fashion-Quentin-Caffier

© Quentin Caffier – cestovatel společnosti Canon. Pořízeno fotoaparátem Canon 5D mk II s objektivem 70-200 f2.8L IS USM při expozici 1/125 s, cloně f/14 a ISO 160.

Ať o nic nepřijdete

Příště vás čeká: Pohled na svět bez hledáčku

Přihlaste k odběru zpravodaje