Sébastien-Devaud-Tunnel-Bubblecar

Chytré využití zimního světla

Sébastien-Devaud

Největší vášní režiséra a producenta Sébastiena Devauda, který u filmu působí více než 16 let, je fotografování. Na konci devadesátých let natáčel postprodukční komerční materiály a hudební videa a poté se přesunul do televize. Jeho práce je pozoruhodná využitím moderních světelných efektů a hloubky ostrosti. Od počátku pevně uchopil filmový potenciál revoluční digitální zrcadlovky EOS 5D Mark II a dnes při své práci používá celou řadu fotoaparátů a objektivů Canon.

Dostihli jsme Sébastiena v jednom z nejkratších dní v roce, kdy má přirozené světlo zvláštní povahu a kdy v noci zdobí naše města a domy jasná, barevná vánoční světla. Dostali jsme od něj cenné rady, jak vytěžit to nejlepší ze zimního světla při pořizování snímků a videa a dozvěděli se trochu více o jeho profesionální cestě fotografa a filmaře.

Zachycení zimní nálady

Sébastien nám nadšeně vysvětloval, že je důležité dívat se na zimní počasí jako příležitost, nikoli nevýhodu, a vyzdvihl tři klíčové body pro zachycení atmosféry chladného zimního dne.

Sébastien-Devaud-Mountain-Snow

© Sébastien Devaud – cestovatel společnosti Canon Pořízeno fotoaparátem Canon EOS C100 s objektivem EF 400mm f5.6L USM při expozici 1/50 s, cloně f/5,6 a citlivosti ISO 850.

„Se zachycením zvláštní atmosféry zimní krajiny vám pomůže teleobjektiv, který vytváří velký kontrast mezi popředím a pozadím.“

„Nejlepší dobou pro snímání jsou zlaté nebo chcete-li magické hodiny, při východu a západu slunce, které zdůrazňují atmosféru zimního dne. Fotografování v době, kdy slunce již zapadlo, ale ještě se zcela nesetmělo, a kdy pociťujete zvláštní prchavou rovnováhu mezi světlem a stínem, je opravdu magické. Sněhová přeháňka může v takovéto chvíli přidat dramatické efekty a zesílit tak výraz vaší kompozice. A fotografování za svítání? Velkou výhodou je, že slunce vychází mezi sedmou a osmou hodinou, namísto v pět jako v létě. Takže si můžete trochu déle pospat!!!

„Vaše volba nastavení může být v zimě komplikovanější, když například fotíte sníh nebo oblačné nebe. Je lepší o trochu zvýšit expozici v porovnání s automatickým nastavením expozice, aby sníh a nebe vypadaly více bílé než šedé. Fotografování černobílých snímků je dobrým způsobem, jak zvýraznit dramatickou stránku tohoto období, přičemž mlha, opar, mrak nízko nad zemí či voda mohou přidat zimním snímkům specifickou náladu.“

Sébastien-Devaud-Birds-Beach

© Sébastien Devaud – cestovatel společnosti Canon Pořízeno fotoaparátem Canon EOS 5D Mark III s objektivem EF 70-200mm f/4L IS USM při expozici 1/125 s, cloně f/8 a citlivosti ISO 400.

„Snímek byl pořízen během zlaté hodiny, kdy odraz nebe plného barev na mokré pláži poskytl velmi výrazný rámec pro můj skutečný objekt – ptáky.”

Jasná světla…

Sébastien má několik velmi užitečných tipů, jak nejlépe zachytit světla a ohňostroje jasných barev, které jsou nedílnou součástí vánočního období.

„Hlavní těžkostí při tomto typu snímání je zachycení vysokého dynamického rozsahu mezi hlubokými tmavými oblastmi a zvýrazněnými detaily jasně barevných světel.

„Když filmuji se systémem Canon Cinema EOS, vždy používám profil gama Canon Log, abych docílil té správné expozice. To je nejlepší způsob, jak zajistit a zachytit vysoký dynamický rozsah a užít si maximální flexibilitu a detail při barevných korekcích. Pokud snímáte s digitální zrcadlovkou, použijte stativ a dálkové ovládání pro spuštění a zastavení záznamu. Tím zajistíte, že nebudou přítomny žádné vibrace. Abyste zabránili přeexponování, seřiďte nastavení ručně a použijte denní světlo pro vyvážení bílé.

„Váš výběr rychlosti závěrky bude záviset na výsledcích, kterých chcete docílit, ale buďte opatrní, jelikož málo kvalitní LED světla mohou mít mihotavý vzhled. Jak jsem již zmínil, zlatá hodina je nejlepší dobou, kdy fotit venku. Při vytváření scén uvnitř vám běžné světlo poskytne nejlepší rovnováhu mezi světly jasných barev a pozadím.“

Sébastien-Devaud-Tunnel-Bubblecar

© Sébastien Devaud – cestovatel společnosti Canon Pořízeno fotoaparátem Canon EOS C300 s objektivem EF 8-15mm f/4L Fisheye USM při expozici 1/12 s, cloně f/5,6 a citlivosti ISO 1250.

„Odraz barevných světel v zadním okně na tomto snímku zvýrazňuje pohyb auta. Snímek byl vytažen z filmu pořízeného v kvalitě HD při zpomaleném pohybu, aby se rozmazala silnice.“

...a ohňostroj

„Existují různé techniky snímání ohňostroje. Vše závisí na výsledku, kterého chcete dosáhnout. Většinou je vhodnější zvolit nastavení ruční expozice než automatický režim, aby se zabránilo přeexponování snímků. Osobně dávám přednost pomalé rychlosti závěrky 1/25 s nebo nižší, maximálnímu zaclonění pro objektiv, citlivosti ISO maximálně ISO 2500 (aby se zabránilo ruchům) a vyvážení bílé nastavené na denní světlo. Stabilizujte snímky pomocí stativu nebo objektivu s funkcí stabilizátoru obrazu.“

Sébastien-Devaud-Fireworks

© Sébastien Devaud – cestovatel společnosti Canon Pořízeno kamerou Canon XF305 při expozici 1/50 s, cloně f/4 a zisku +3db.

„Když snímáte ohňostroj, je vždy lepší zaměřit kompozici se zády diváků nebo budovami v popředí, aby se zdůraznila celková majestátnost této podívané.

„Chcete-li vytvořit zpomalený záběr, vše závisí na technických možnostech, které máte k dispozici. S tradiční digitální zrcadlovkou doporučuji filmovat při rychlosti 50 sn./s a poté po dokončení přizpůsobit na 25 sn./s. Můžete si také pohrát s rozostřeným obrazem a vytvořit pěkný efekt bokeh nebo experimentovat s odrazy ve vodě či zrcadle.

„Celkově si myslím, že filmování ohňostroje je trochu bláznivé – takže mým posledním tipem je otočit fotoaparát či kameru na diváky a zaznamenat, jak sledují ohňostroj. Nejenže zaznamenáte velké emoce, ale můžete také zachytit hvězdičky v jejich očích nebo krásná barevná světla odrážející se v jejich tvářích!“

Sébastien-Devaud-Child Face

© Disneyland Paris. Pořízeno fotoaparátem Canon EOS C300 Mark II s objektivem CN-E 30-300mm T2.95-3.7L S při expozici 1/100 s, cloně f/3,7 a citlivosti ISO 1250.

„Při ohňostroji nebo jiné podívané či události je často lepší počkat si na údiv diváků a zachytit hvězdičky v jejich očích.“

Různá zařízení – stejné techniky

Sébastien také zdůraznil, že stejné techniky platí pro zachycení záludného zimního světla bez ohledu na zařízení, které používáte.

„S novou generací produktů máte nyní k dispozici správné zařízení pro dosažení nejlepších výsledků. Já při filmování upřednostňuji kameru Cinema EOS C300 Mark II a profil Canon Log a jako fotograf volím digitální zrcadlovku a fotím stejnou scénu ve formátu RAW. Ale co se týče technik, které je nutné použít při záludných světelných situacích, nemyslím si, že je velký rozdíl mezi fotografováním a snímáním videa.“

A nabídl nám také spoustu tipů pro ty, kteří začínají snímat filmy s fotoaparátem.
„V roce 2009 jsem řekl, že je nutné věnovat pozornost zaprvé zaostření, zadruhé stabilizaci, poté ruční expozici a nakonec výběru správné komprese pro přenosovou rychlost záznamu kamery.

“Dnes je vše jednodušší. Nová generace digitálních zrcadlovek Canon zahrnuje celou řadu technických podpůrných nástrojů – takže se musíte pouze soustředit na kompozici záběru. Mým jediným dalším tipem je pořídit záznam živého zvuku na samostatný rekordér, pokud potřebujete profesionální výsledek!”

Sébastienova výbava:

Fotoaparáty
Canon EOS C300 a C300 Mark II
Canon EOS 1D C

Objektivy
EF 70-200 f/2.8L IS II USM
EF 14mm f/2.8L II USM
EF 24-70 f/2.8L II USM
EF100mm f/2.8L IS USM
TS-E 24mm f/3.5L II
a Extender EF 2x III