Abstraktní fotografie s digitální jednookou zrcadlovkou EOS

Kurz pro fotoaparáty EOS

Nezáleží na tom, jestli jste někde, kde to dobře znáte, nebo jestli objevujete nová místa. Vždy stojí za to vyzkoušet nové způsoby fotografování, díky kterým budou vaše snímky zajímavější a poutavější.

Antonio Thomás Koenigkam Oliveira – Kolotoč

Antonio Thomás Koenigkam Oliveira – Kolotoč – Údaje copyrightu: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Vyzkoušejte nové úhly

Většinu fotografií pravděpodobně pořizujete z úrovně očí, tak jako většina lidí. Pokud však ve fotoaparátu použijete funkci Živý náhled (a otočný displej LCD, pokud je jím fotoaparát vybaven), zakrátko zjistíte, že vaše možnosti se na tuto úroveň rozhodně neomezují.

Vyzkoušejte náš tip: Umístěte fotoaparát k zemi a natočte otočný displej LCD tak, abyste na něj seshora viděli. Pokud chcete pořídit snímek nad úrovní davu lidí, připevněte fotoaparát na monopod a otočný displej LCD sklopte dolů. Pak můžete držet fotoaparát nahoře, a přitom uvidíte, co se zobrazuje na displeji. Takový pohled je velmi netradiční.

Živý náhled vám umožní vzít kontrolu do vlastních rukou

V režimu živého náhledu uvidíte náhled snímku na displeji LCD fotoaparátu. S režimem živého náhledu, který vám umožní zvolit zaostřovací body, můžete vzít tvorbu snímků do vlastních rukou. A pokud váš fotoaparát disponuje dotykovou obrazovkou, je to ještě jednodušší. Stačí se jen dotknout displeje LCD v bodě, ve kterém má fotoaparát zaostřit, nastavit automatické zaostřování na možnost Živý režim a fotoaparát zaostří přesně v daném bodě.

Hiroyuki Takeda – Není cesty ven

Hiroyuki Takeda – Není cesty ven – Údaje copyrightu: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Řemen na krk v roli řemínku na zápěstí

Když fotografujete z místa ve výšce a na scénu se díváte shora, fotoaparát je třeba držet opravdu pevně. Fotoaparát lépe zajistíte, když si řemen na krk obtočíte okolo zápěstí. Fotoaparát bude ve stabilnější poloze a v bezpečí.

Zmrazení pohybujícího se objektu

Fotografie pohybujících se objektů mohou být velmi neobvyklé. Navíc často odhalují okamžiky, které lidské oko ani nepostřehne. Chcete-li objekt v záběru zmrazit, pak použijte vysokou rychlost závěrky. Přesná hodnota rychlosti závěrky závisí na několika faktorech, například na rychlosti objektu nebo jeho vzdálenosti od objektivu. Pokud chcete zmrazit pohyb lidí, vyberte ve fotoaparátu režim Sport. Nebo použijte režim priority závěrky, který je na fotoaparátu označený jako Tv a vyberte rychlost závěrky 1/250 s nebo vyšší.

Zachycení kontrastu

Při jasném světle dochází ke vzniku výrazných a tmavých stínů. Tento jev, kterému říkáme kontrast, může vašim snímkům dodat správný výraz. Pokud však fotografujete za slunečného dne, obrovský kontrast, který vidí lidské oko, fotoaparát zachytit nedokáže. Můžete ho však kompenzovat pomocí režimu Ovládání HDR podsvětlení, kterým disponují mnohé fotoaparáty EOS. Najdete jej v nastavení Speciální scéna na voliči režimů. Při použití tohoto režimu fotoaparát vyfotografuje každý snímek třikrát. Výsledný snímek, který vznikne kombinací těchto tří záběrů, pak disponuje podstatně širším rozsahem kontrastu než snímek z jediného záběru.

Zachycení kontrastu

https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Využijte naplno možnosti snímání pod úhlem

Pořizování snímků z malých úhlů vytváří dynamickou perspektivu. Pokud je však kompozice vašeho snímku z velké části tvořena oblohou, měření fotoaparátu bude zmatené a popředí bude podexponované. Když jsou hlavní objekty příliš tmavé, použijte kladnou kompenzaci expozice, která záběr zesvětlí.

Buďte připraveni na dokonalý okamžik

Když pořizujete snímky nad hlavami lidí s fotoaparátem připevněným na stativu nebo monopodu, není snadné dosáhnout na tlačítko spouště. Ve výsledku vám pak může uniknout dokonalý okamžik. K aktivaci spouště ale můžete použít kabel dálkové spouště, a to buď RS-60E3, nebo RS-80N3 (v závislosti na modelu fotoaparátu). Pokud je váš fotoaparát vybaven rozhraním Wi-Fi, fotoaparát dálkově propojte se smartphonem a spoušť aktivujte pomocí telefonu. Nepřijdete přitom ani o možnost živého náhledu.

Vždy ve správné orientaci

Všechny fotoaparáty jsou vybaveny polohovým senzorem, který rozpozná, jestli je fotoaparát v horizontální nebo vertikální poloze, a zajistí, aby byly snímky na displeji LCD a obrazovce počítače správně natočené. Když ale fotografujte přímo směrem dolů nebo nahoru, polohový systém to může zmást. Radši tedy ve (žluté) nabídce nastavení vypněte funkci automatického otáčení. Všechny vaše snímky pak budou stejně natočené.

Mia Felicita Bertelli

Mia Felicita Bertelli – Údaje copyrightu: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Černobílý svět

Při fotografování abstraktních snímků dochází ke změně klíčových prvků v záběru – o hlavní slovo se obvykle přihlásí struktury, kontrast, stíny a tvary. Barvy tak trochu ustoupí do pozadí. Nastavte ve fotoaparátu černobílý styl Picture Style, který můžete doplnit o žlutý filtr, a na displeji LCD fotoaparátu se zobrazí černobílý náhled. Tak uvidíte, jak scéna vypadá bez barev. Pokud jste fotoaparát nastavili na pořizování snímků typu RAW, barvy můžete obnovit při zpracování snímků v počítači.

Co nejlepší využití násobných expozic

Celá řada pokročilých fotoaparátů EOS nabízí možnost pořizovat násobné expozice, které umožňují vytvářet záběry s méně zřetelnými pohybujícími se objekty. Statické prvky jsou však v těchto záběrech zachyceny normálně. Zajistěte fotoaparát do stabilní polohy, třeba na stativ, a pak režim násobné expozice nastavte pro každý záběr na hodnotu Průměrný. Nastavte fotoaparát tak, aby se pořídily minimálně tři snímky a po několika sekundách se uvolnila závěrka. Až bude hotovo, fotoaparát všechny jednotlivé snímky spojí. Obsah, který se změnil, však bude méně viditelný (polotransparentní). Čím více snímků pořídíte, tím budou pohybující se objekty méně viditelné.

Vytváření úchvatných časosběrných filmů

Když budete s fotoaparátem po dobu několika hodin pořizovat sekvenci snímků, můžete z ní pak přímo ve fotoaparátu vytvořit krásný časosběrný film. U některých fotoaparátů EOS lze použít také ovladač s časovačem TC-80N3. Ten můžete připojit k fotoaparátu a nastavit jej tak, aby po dobu několika hodin pořizoval snímky v přednastaveném intervalu. V nabídce fotoaparátu EOS 7D Mark II najdete měřič intervalů, který funguje obdobně.

Chcete se dostat o úroveň výš? Po pořízení časosběrné sekvence snímků ji můžete upravit pomocí statické překryvné vrstvy. Ta vyvolá dojem, že rušné město je vlastně liduprázdné. Výbornou ukázkou této techniky je projekt „Empty America“ (Prázdná Amerika) od Rosse Chinga. Můžete se na něj podívat zde. A tady zjistíte, jak toho docílil.

Zašlete svůj snímek do naší galerie

Pokud jsme vás inspirovali k zachycení snímku z jiné perspektivy, podělte se s námi o své snímky v galerii služby You Connect. V této galerii vystavujeme a sdílíme naše oblíbené snímky odeslané členy komunity Canon.