Tipy pro akční fotografii

Pořizování akčních fotografií

Svět je neustále v pohybu. Jak ho ale fotoaparátem zachytit na jediném snímku? Máte dvě možnosti. Buď můžete ztvárnit rozmazaný efekt pohybu, nebo můžete pohyb „zmrazit“ a zachytit ho ve zlomku vteřiny.

Akce-kůň

Pokud chcete dosáhnout krásných akčních snímků, musíte mít ovládání fotoaparátu v malíku a zkombinovat ho s technikou a praxí. V tomto kurzu se budeme zabývat těmito tématy:

  • Čas expozice
  • Role clony a citlivosti ISO
  • Sledování pohybujícího se objektu
  • Sportovní fotografie
  • Stabilizace obrazu
  • Experimentování a objevování

Čas expozice

Pokud chcete pochopit jak na akční fotografie, musíte porozumět vztahu mezi pohybem a časem expozice.

Pokud je fotografovaný objekt naprosto nehybný a fotoaparát je pevně usazený na stativu, nehraje rychlost závěrky až takovou roli. Co se týká ostrosti objektu, dosáhnete stejných výsledků při rychlosti 1 sekunda i 1/1 000 sekundy.

Teď si představte, že před objektivem běží pes, a to přibližně rychlostí 16 kilometrů za hodinu. Za sekundu tak uběhne necelých 5 metrů. Pokud čas expozice nastavíte na 1 sekundu, bude z psa na fotografii rozmazaná šmouha.

Tato technika se ale může hodit, když chcete velice efektivně a působivě zachytit pohyb. S takto dlouhým časem expozice jsme to pro názornost trochu přehnali, ale můžete třeba zkusit rychlost závěrky 1/15 sekundy (pes uběhne přibližně 30 cm). Pokud na druhou stranu chcete psa zachytit uprostřed pohybu, zkuste rychlost závěrky nastavit na 1/1 000 sekundy. Za tak krátkou dobu se pes pohne jen o 0,5 cm.

Akce-vysoký-skok

Role clony a citlivosti ISO

Pokud nastavíte nižší rychlost závěrky, dostane se na digitální snímač fotoaparátu méně světla a snímek bude podexponovaný. Abyste tento nedostatek vykompenzovali, bude třeba nižší clonové číslo, možná i v kombinaci s vyšší citlivostí ISO.

Akce-motorka

Objektivy s vyšší světelností vám umožní nastavit vysokou rychlost závěrky a dosáhnout správné expozice. K fotoaparátům Canon EOS můžete připojit pestrou paletu objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností (bez zoomu), které si díky vysoké světelnosti (f/2,8 i méně) oblíbili sportovními fotografové. Více se o objektivech Canon dozvíte na jejich nové stránce.

Pokud takový objektiv zatím nemáte, zkuste nastavit vyšší citlivost ISO a učinit snímač citlivější na světlo. Nevýhodou tohoto postupu ale bývá zvýšený výskyt šumu (barevných bodů) na výsledných snímcích. Nejmodernější kompaktní digitální fotoaparáty Canon jsou vybaveny systémem HS System, který dokáže šum snížit až o 60 %.

Sledování pohybujícího se objektu

Poměrně ostrých snímků pohybujícího se objektu můžete dosáhnout i při pomalé rychlosti závěrky. Stačí využít tzv. panning neboli švenkování. Jedná se o techniku, kdy během expozice objekt zůstává na snímači ve stejné poloze. Nejlepších výsledků dosáhnete při fotografování objektů, které se pohybují konstantní rychlostí v jednom směru, jako jsou třeba ptáci nebo závodní auta.

Akce-kolo-rozmazané

Dobrý snímek poznáte tak, že zachycuje realitu naopak – pohybující se objekt je ostrý, zatímco pozadí je rozmazané. Některé objekty pak mohou být ostré i rozmazané zároveň. Třeba tělo letícího ptáka zůstane ostré, zatímco jeho křídla pohybující se v pravém úhlu k trajektorii fotoaparátu budou rozmazaná. Když chcete použít panning, klíčem je najít správné místo k fotografování tak, aby během snímání byla mezi vámi a objektem stále stejná vzdálenost.

Zvládnutí této techniky si žádá notnou dávku praxe. Jedním z fíglů je pokračovat ve sledování i po stisknutí tlačítka spouště, aby byl celý pohyb plynulý.

Sportovní fotografie

Pokud hledáte námět pro snímky plné akce a pohybu, je dobrou volbou sport.

Akce-motorka-poušť

Atletické soutěže jsou snadno předvídatelné, protože víte, kam se budou sportovci pohybovat. Pokud si najdete místo se správným výhledem na stadion, můžete atlety sledovat fotoaparátem a ostře je zachytit, jak probíhají vaším zorným polem. Když se dostanete blízko k atletickému oválu a namíříte objektiv na závodníky, jak běží ve svých drahách směrem k vám, můžete použít i pomalejší rychlost závěrky.

Fotbal, ragby a podobné sporty se fotografují hůře, protože dění se rychle přesouvá z jednoho místa na druhé. Když si najdete místo za brankou, budou hráči v jednu chvíli přímo před vámi a za pár sekund už budou sprintovat na druhou stranu hřiště. Pro detailní snímky použijte vysokou rychlost závěrky, protože čím blíž akce je, tím rychlejší se zdá.

Dobré fotografie ale nepořídíte jen na vrcholných sportovních kláních. Zajděte si na zápasy nižších soutěží, kde to mají diváci k hřišti o dost blíž. Tato utkání dokáží být také napínavá a vy budete mít lepší výhled.

Stabilizace obrazu

Stabilizace obrazu se skvěle hodí pro fotografování s teleobjektivem, protože snižuje dopady rozhýbání fotoaparátu zvláště při delší ohniskové vzdálenosti.

Muž-nástupiště-vlak

© Manuel Teixeira

Optický stabilizátor obrazu (IS) od společnosti Canon pracuje s pohyblivým členem uvnitř objektivu. Tento systém využívá gyroskopy k rozpoznání pohybu fotoaparátu. Integrované procesory tento pohyb analyzují a následně vydávají pohyblivému členu příkazy, aby se posunul nahoru nebo dolů a doleva či doprava. Obraz tak na snímači zůstává na jednom místě i při pohybu fotoaparátu. Systém je tak rychlý, že dokáže kompenzovat i vibrace motoru při natáčení z auta nebo vrtulníku.

Experimentování a objevování

Většina fotografů se čas od času dostane k fotografování akčních snímků, ať už se jedná o hrající si děti, místní sportovní klání nebo rušné ulice turistických letovisek. Rychlost závěrky, která je potřebná ke „zmrazení“ pohybu, se dá vypočítat s pomocí odhadu rychlosti pohybu, jeho směru a vzdáleností vzhledem k fotoaparátu a ohniskové vzdálenosti objektivu. Ale to už budou ty nejlepší záběry dávno pryč.

Daleko lépe uděláte, když vyfotografujete spoustu snímků s různými expozicemi a poté si výsledky prohlédnete v počítači. Spolu s fotografiemi se zaznamená i rychlost závěrky během expozice, clona, nastavení ISO a další data. Tyto informace vám pak ukáže většina grafických programů. Tak se podívejte, jaká nastavení přinesla nejlepší výsledky, abyste už příště věděli co a jak.

Vstupte do galerie

Kolem nás se pořád něco děje a svět je plný příležitostí k pořízení krásných snímků. Vezměte si rady v tomto kurzu k srdci, pořiďte krásné snímky a pochlubte se jimi v naší galerii. Příští měsíc třeba právě vaši fotografii vybereme mezi nejlepší.