Autumn-Portrait-Woman

Využití podzimního světla

Kurz pro fotoaparáty EOS

Příchod podzimních barev vyloženě vybízí k procházkám s fotoaparátem. Nižší poloha slunce během dne dodává světlu teplý a jemný nádech, což je pro pořizování fotografií ideální. Příchod chladnějších nocí také znamená vyšší šanci na výskyt ranní mlhy, takže se vydejte do světa a pořiďte snímky města nebo krajiny v mlze, než ji slunce rozptýlí.

• Odrazte zpět teplé světlo
• Objektivy na portréty
• Režim Portrét
• Zaostřete na oči objektu
• Částečné měření pro snímky s protisvětlem
• Fotografování při zatažené obloze a slabém světle
• Pořizujte fotografie ve formátu RAW

Podzim-Žena-Portrét Yellow – Thawt Hawthje
Práva: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Využití podzimního světla

Změna ročního období přináší během posledních dní časného podzimu zvláštní kvalitu světla. Díky nižší poloze slunce na obloze mají podzimní večerní paprsky jemné a teplé tóny, takže se ideálně hodí na pořizování portrétních fotografií. Při fotografování lidí a portrétů maximálně využijte světlo. Umístěte objekt před slunce a použijte vestavěný blesk, který přisvětlí jeho obličej. Objekt stačí umístit relativně blízko před fotoaparát, obvykle do čtyř metrů, a zařízení se o vše postará.

Odrazte zpět teplé světlo

Další variantou je, že objekt umístíte tak, aby ho teplé světlo ozařovalo z jedné strany. Zkuste podržet běžný papír na opačné straně zdroje světla a odrazit tak trochu světla na stranu obličeje, která je ve stínu. Použít můžete jakýkoli papír, od fotografického papíru formátu A3 až po jídelní lístek. Je však důležité, aby měl bílou nebo neutrální barvu.

Objektivy na portréty

Portrétní fotografie vypadají nejlépe, když použijete delší objektivy. Zkuste upravit přiblížení na maximum a vzdálit se od objektu, a to i v případě, že máte pouze standardní objektiv. Tímto způsobem dosáhnete kvalitnějších výsledků.

Pokud máte delší teleobjektiv, zkuste pomocí přiblížení zkrátit vzdálenost mezi objektem a pozadím. Pravděpodobně se budete muset adekvátně vzdálit od objektu a dosáhnout tak maximálního efektu stěsnání.

V případě silného protisvětla nebo bočního světla je důležité, aby přední strana objektivu byla opravdu čistá. Otisky prstů nebo nečistoty zvyšují šanci odlesku, který změkčuje snímky a může vytvářet nepříjemná světelná pole. Praktickým řešením je využití sluneční clony, která maximálně redukuje odlesky.

Podzim-Pes-Řetěz Good friends are hard to find – Johnny Silvercloud
Práva: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Režim Portrét

Nastavte volič režimů na režimy scény a vyberte režim Portrét. Tímto způsobem dosáhnete lepší optimalizace nastavení fotoaparátu a pořídíte snímky s mělkou hloubkou ostrosti a jemnými odstíny pleti. Buďte připraveni pořídit sekvenci několika snímků, protože potřebujete zachytit správný okamžik.

Podzim-Portrét-Žena-OčiAutumn’s arrival (+4) – Martinak15
Práva: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

Zaostřete na oči objektu

Když přepnete fotoaparát do režimu kreativní zóny (např. Tv, Av, P, M), získáte přístup ke všem nastavením fotoaparátu. Vyberte možnost jednoho AF bodu a zaměřte ho na optimální místo nebo zaostřete na oko objektu. Poté upravte kompozici. Nebojte se věnovat více času bodu zaostření. Pomůže vám to přesně zaostřit na oči objektu, což je u portrétů nesmírně důležité.

Při použití objektivu Canon s ultrazvukovým motorem můžete po dokončení automatického zaostřování provést ruční nastavení zaostření. Stačí otočit zaostřovacím kroužkem na objektivu a zaostřit tak na objekt. Pokud používáte fotoaparát řady EOS M s objektivem EF-M, podobných výsledků dosáhnete pomocí funkce AF+MF.

Podzim-Portrét-Žena-SvětloPortrait in Botanic Garden – Christian Bortes
Práva: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Částečné měření pro snímky s protisvětlem

Pokud chcete pořídit fotografii objektu, který má slunce za zády, může se stát, že jeho obličej bude vypadat tmavší. Upravte režim měření na částečné měření a střed záběru namiřte nad obličej objektu. Částečné měření probíhá v malé kruhové oblasti nacházející se ve středu záběru. Jakmile změříte jas, stiskněte tlačítko * a uzamkněte tak expozici ještě před úpravou kompozice snímku.

Fotografování při zatažené obloze a slabém světle

Během časného podzimu může být zataženo, což znamená nevýrazné stíny a méně světla. Světlo může být na pořizování portrétů ideální, někdy však potřebuje trochu pomoci. Připravte si blesk Speedlite a nastavte přiblížení blesku tak, aby světlo tvořilo úzký paprsek. Paprsek poté nasměrujte na objekt, jeho obličeji tak přidáte větší hloubku a tvar. Často můžete dosáhnout ještě lepších výsledků s bleskem fotoaparátu. Použitím automatického blesku E-TTL zachováte expozice v optimální kvalitě.

Pořizujte fotografie ve formátu RAW

Fotografie ve formátu RAW (oproti JPEG) nabízejí maximální flexibilitu, co se týče následného zpracování snímků na počítači. Pokud plánujete používat formát RAW, ujistěte se, že máte dostatek místa na paměťových kartách. Snímky RAW lze zpracovat v některých fotoaparátech nebo nejčastěji na počítači. Společnost Canon dodává fotoaparáty EOS se softwarem Digital Photo Professional, ve kterém lze snímky RAW zpracovat. Díky formátu RAW můžete upravit vyvážení bílé a přidat fotografiím teplé tóny. Dále můžete experimentovat s různými styly Picture Styles, například si můžete stáhnout styl podzimních odstínů Autumn Hues z webové stránky společnosti Canon.