Zdokonalte kompozici svých fotografií

Tipy pro kompaktní fotoaparáty

Mezi věci, které jsou na fotografování krásné, patří míra kreativní svobody a možnosti vyjádření emocí, které nabízí. Diskuse nad pravidly kompozice se proto může jevit jako poněkud omezující – především pokud si právě užíváte svou letní dovolenou. Znalost jednoduchých kompozičních pravidel však může přispět ke vzniku snímků, které budou příjemnější na pohled. Zde si povíme, jak můžete pomocí kompozice uspořádat objekty na svých snímcích a jak vám může dodržování těchto pravidel pomoci dostat je pod kontrolu.

• Vytvořte obrazové plány
• Pořiďte snímky objektů v různých pozicích
• Vyzkoušejte odlišnou perspektivu
• Používejte přirozené orámování scény
• Spirály
• Trojúhelníky

Rocks-Coastline-Sea
Enys Dodnan, Armed Knight and Longships – Shirolazan
Práva: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Vytvořte obrazové plány

Kompaktní fotoaparáty se výborně hodí pro snímky rozsáhlých scenérií, protože dokáží ostře zachytit detaily těsně před fotoaparátem i velmi vzdálené objekty.

Využijte tuto vlastnost a vytvořte kompozici, která bude mít tři související oblasti zájmu: jednu v popředí, jednu uprostřed a jednu v pozadí. Tyto tři objekty vytvoří na snímku vizuální vodítko.

Zkuste pořídit snímky objektů v různých pozicích

Fotoaparáty obvykle mají značku nebo rámeček automatického zaostřování uprostřed, ale pokud fotografované objekty umístíte při komponování přesně doprostřed, bude to dobře působit jen na některých snímcích.

U jednoduchých objektů, například jasně zbarvené květiny v moři zeleného listí, bude středová kompozice působit dobře. Centrální část fotografie musí být natolik působivá, aby udržela pozornost diváka. Proto bude příjemně působit i portrét, na kterém bude osvětlena tvář a pozadí bude výrazně tmavší.

Night-Rooftops
Vein of light- Jeroen Bennink
Údaje o právech: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Vyzkoušejte odlišnou perspektivu

Naprostá většina fotografií je pořízena z úrovně očí dospělého člověka. Kreativnějšího pohledu ale dosáhnete, pokud umístíte fotoaparát níž nebo výš.

Když fotografují děti, ukazují výsledné snímky dospělým jiný úhel pohledu na svět; budovy, stromy, rostliny i dospělí vypadají z fotoaparátu nacházejícího se nízko mnohem větší.

Pokud máte fotoaparát vybavený otočným displejem LCD nebo umožňující připojení ke smartphonu prostřednictvím Wi-Fi, můžete fotoaparát při komponování snímků položit na zem. Podobně zajímavě působí pohled ze střech budov nebo z fotoaparátu drženého nad hlavou.

Používejte přirozené orámování scény

Zkuste do kompozice snímku zahrnout přirozené orámování. Při pořizování snímku se dívejte, jak okraje snímku rámují váš hlavní objekt. Na orámování snímku se velmi dobře hodí dveřní otvory nebo okna, protože tmavší okraje pomáhají přitáhnout pozornost na světlejší prvky na scéně. K orámování pohledu na město můžete například použít vstup do hotelu nebo apartmánu. Je vhodné okno či dveře otevřít, aby nedocházelo k problémům s odrazy na skle.

Surfer-Wave
Snagging barrels – Chris Kuga
Práva: https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/

Dokonalejší využití pravidla třetin: spirály

Technika kompozice označovaná jako zlatý řez (někdy označovaná Fibonacciho spirála) je přirozený kompoziční přístup umožňující vytvářet působivé fotografie. Kolem roku 1200 našeho letopočtu si italský matematik Fibonacci jako první všiml, že se objekty v přírodě, které jsou lidem příjemné na pohled, vyznačují určitým poměrem. Tento přístup se často zjednodušuje do pravidla třetin, ale ve skutečnosti se jedná o poměr 1 k 0,618 k 1.

Principem je, že pokud se vám podaří na snímku dosáhnout kompozice obsahující linii, která povede pohled diváka po spirále k hlavnímu objektu, bude působivější. Tato teorie platí pro řadu různých snímků, od krajin až po portréty i další typy.

Trojúhelníky

Pokud budete při komponování snímků využívat myšlené trojúhelníky, dosáhnete lepších fotografií. Zkuste zachytit linie ulice ztrácející se v dáli a vzniklé trojúhelníkové výseky po stranách snímku. Dokonce i když budete pořizovat portrét u stolu, můžete požádat fotografovanou osobu, ať položí ruce na stůl s doširoka rozloženými lokty a podepře si rukama bradu tak, aby vznikl trojúhelníkový tvar. Kompozice bude působit daleko estetičtěji.