Jak na působivější portréty

Náročné světelné podmínky

Fotografování portrétů v noci může být ošemetné. Při nedostatku světla se asi neobejdete bez blesku. Okolní světlo ale dokáže portrétům dodat nezaměnitelnou atmosféru a vyplatí se ho při fotografování využít.

Better-Portraits-Woman-Night

Leo Hidalgo – Cold Night
Práva: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

Režim Noční portrét změní způsob, jakým fotoaparát pracuje, a vše vám tak usnadní. Použije buď vestavěný blesk, nebo blesk Speedlite na sáňkách pro blesk a s jeho pomocí osvítí fotografovanou osobu. Současně pak dá okolnímu světlu dost času na to, aby vykreslilo scénu. Toho fotoaparát dosáhne tím, že sníží rychlost závěrky a automaticky upraví časová nastavení blesku. Může se vám zdát, že je pozadí osvětleno jasným světlem, to bude ale pravděpodobně mnohem tmavší, než se zdá. Nasměrujte fotografovanou osobu tak, aby ji spíše než okolní světlo osvětloval blesk. A pak použijte stativ, který zamezí rozhýbání fotoaparátu. Požádejte danou osobu, aby se během fotografování nehýbala.

Příliš mnoho světla může zvýšit kontrast portrétu nad ideální mez. Při fotografovaní v jasném protisvětle se může hodit blesk. Pokud máte blesk Speedlite, zasuňte ho do sáněk pro blesk, nebo použijte vestavěný blesk fotoaparátu. Fotoaparát vyváží denní světlo a blesk a vytěží z jejich kombinace mnohem působivější snímky, na kterých bude fotografovaná osoba v dokonalé rovnováze s pozadím.

Použijte správný objektiv, s nímž portrétované osoby vyniknou

Nasaďte na fotoaparát EOS objektiv s vysokou světelností, který krásně oddělí fotografovanou osobu od pozadí. Takovéto objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností v rozmezí 50 až 100 mm jsou pro portréty přímo stvořené. Pro portréty se stejně jako pro detailní záběry hodí i makroobjektivy. Pokud chcete z vysoké světelnosti vytěžit co nejvíc, použijte režim priority clony (Av) nebo ruční režim (M). S udržením expozice ve správných mezích by pak mělo pomoct automatické nastavení citlivosti ISO. Přepněte na jeden AF bod, který se ideálně nenachází ve středu záběru – při fotografování s nízkými clonovými čísly bude třeba přesné ostření. Dobrou volbou bude také jednosnímkový režim, který zablokuje zaostření a umožní vám doladit kompozici podle potřeby.

Dosáhněte přirozených snímků s využitím smartphonu

Mnohé fotoaparáty Canon můžete ovládat na dálku pomocí rozhraní Wi-Fi a smartphonu s aplikací Canon Camera Connect.

U některých modelů můžete navíc sledovat na dálku živý náhled, jako byste se koukali přes hledáček, a poté fotografovat pouhým klepnutím na displej telefonu. Umístěte fotoaparát na pevný povrch a namiřte ho na fotografovanou osobu. Poté sledujte živý náhled na smartphonu a v pravou chvíli pořiďte snímek. Když se nebudete na danou osobu koukat přes hledáček, snáze se při fotografování uvolní.

Promyšlené fotografování portrétů

Portréty si přímo říkají o vytisknutí a zarámování. Nejprve se ale zkuste zamyslet nad tím, jakého efektu chcete fotografiemi dosáhnout, a mějte to na paměti při fotografování i tisku. Pokud se chystáte vytisknout obrázek složený z několika fotografií, zapřemýšlejte nad jednotícím prvkem, který by je spojoval. Můžete třeba zkusit vyfotografovat tři portréty kamarádky, jednou jak se dívá vlevo, podruhé přímo do objektivu a potřetí vpravo. Až poté fotografie vytisknete, budou svým stylem ladit. Pokud se rozhodnete pro černobílý tisk, měly by být černobílé všechny tři snímky. Popřemýšlejte, jak výtisky naaranžovat, aby podtrhly výraz portrétované osoby.

Better-Portraits-Woman-Series

Max Khokhlov – Just be yourself
Práva: https://creativecommons.org/licenses/by-nd/2.0/

Zkuste natočit videoportrét

Zachytit celou osobnost člověka na jedné fotografii je složité. Video ale nabízí možnost zpodobnit někoho z různých úhlů. Začněte příběhem, který chcete o daném člověku vyprávět. Pomůže, když si alespoň načrtnete nějakou osnovu. Budete potřebovat širokoúhlé záběry, které osobu zachytí v přirozeném prostředí, i detailní záběry jejího úsměvu, očí, rukou, oblečení a dalších rysů. Z těchto záběrů pak sestavíte svůj příběh. Využijte otočnou obrazovku a natočte záběry z různé výšky. Nezapomeňte také sledovat, jak daná osoba při natáčení od země nebo od stropu působí. U některých modelů můžete také experimentovat se zpomalenými záběry a zdůraznit tak pohyb nebo dodat videoportrétu zasněný nádech.

Tip: Během střihu měňte záběr po dvou až třech sekundách a snažte se udržet celkovou délku videa pod 90 vteřinami. Tímto způsobem vystihnete ve svém krátkém filmu jen ty nejdůležitější vlastnosti daného člověka.