Black White Trees

Tipy pro černobílou fotografii

Černobílá fotografie

Lidé znovu přicházejí na chuť černobílé fotografii, i když ve skutečnosti tu s námi byla pořád. Co stojí za její neutuchající popularitou?

Černobílá­stromy

© Rafał Szmidt

Černobílá fotografie má jistý nádech nostalgie. Nejde ale jen o snímky ze starých časů, lidem připomíná také černobílou televizi. Tento druh fotografie se skvěle hodí, pokud chcete zvýraznit tvary a tóny nějakého objektu. Dokáže to totiž o dost působivěji, než by se to povedlo v barvě.

Abychom vám pomohli černobílou fotografii pochopit, podíváme se v tomto kurzu na tato témata:

  • Zimní krajina
  • Portréty
  • Městská krajina
  • Fotografování v noci
  • Filtry
  • Černobílý pohled
  • Fotografování snímků typu JPEG a RAW

Zimní krajina

Zimní krajina si o černobílou fotografii přímo říká. V tomto ročním období není venku tolik barev – žádné zářivé odstíny zelené ani záplava červených nebo žlutých květů. Sněhem pokrytá krajina je už ze své podstaty takřka černobílá. Můžete se tak plně soustředit na tvar opadaných stromů, zdí z kamene nebo budov. Klíčovou roli na snímku přebírají kompozice a kontrast.

Když tu nejsou žádné barvy, které by upoutaly vaši pozornost, bude se vám zvlášť hodit pravidlo třetin. Představte si, že je v hledáčku fotoaparátu vyznačen rastr – dvě svislé čáry a dvě vodorovné čáry vytvářející čtyři průsečíky. Fotografujte tak, aby se váš hlavní objekt nacházel na jednom z těchto průsečíků. Odměnou vám bude působivá kompozice.

Další pomůckou při kompozici jsou vzdalující se linie. Tento jev můžete vidět například na fotografiích vzdalující se cesty nebo kolejí. Linie cesty nebo kolejí vypadají, jako by se sbíhaly, i když je jasné, že jsou rovnoběžné. Tyto linie pak poutají pozornost diváků a „vtahují“ je do snímku.

Fotografie, které lépe vyniknou jako černobílé

Některé typy záběrů jsou pro černobílou fotografii jako stvořené. Podívejte se na následující příklady.

Černobílá­polibek

Portréty

Spojení černobílé a portrétní fotografie přináší skvělé výsledky. Částečně to může být proto, že od vynálezu fotoaparátu vznikla spousta legendárních černobílých portrétů a nám pak tyto snímky připadají přirozené. Když navíc portrét zbavíme barev, zůstanou zachovány jen charakter a osobnost. Krásu snímkům dodá zejména boční osvětlení, které zajistí vysoký kontrast mezi tmavými a světlými místy.

Městská krajina

Fotografové architektury často využívají černobílou fotografii, aby zdůraznili tvary budov. Možnost vyššího kontrastu než u barvených snímků totiž budovám obzvláště sluší. Takovéto snímky se obvykle pořizují brzy ráno. Jednak aby na nich nebyly rušivé prvky v podobě chodců nebo aut a jednak aby využily světlo ze slunce, které se teprve vyhouplo nad obzor. Tento typ světla vrhá dlouhé stíny a dokáže poutavě vykreslit kamenné nebo betonové povrchy. Výsledné fotografie pak těží z jednoduchosti a strohosti černobílých odstínů.

Černobílá-stanice

Fotografování v noci

Při noční fotografii se vyplatí vyzkoušet jak černobílé, tak barevné snímky. Žluté světlo pouličního osvětlení často celou scénu oživí. Povrchy a struktury ale zase vyniknou lépe v černobílé.

Důležitost barev

V černobílé fotografii se často vyžívají filtry ke změně nádechu výsledných snímků. Třeba žlutý a červený filtr pohlcují modré světlo, díky čemuž pak modrá obloha působí temněji.

Černobílá-lidé-molo

Filtry

Scéna pak vypadá dramatičtěji a současně se zvyšuje kontrast mezi bílými mraky a oblohou. Filtry podporují všechny fotoaparáty EOS a některé modely PowerShot, jako třeba PowerShot G12 nebo Product_PowerShot SX30 IS. Popřípadě je efekt filtru dostupný v nastaveních stylu Picture Style digitálních fotoaparátů Canon EOS. Pomocí žluté, červené, oranžové nebo zelené barvy můžete změnit černobílé tóny a napodobit tak efekt filtrů. Podrobné informace najdete v návodu k použití fotoaparátu.

Černobílý pohled

Můžete začít tím, že snímky vyfotografujete normálně barevně. Poté je můžete zkopírovat do počítače a tam převést do černobílé podoby. Nezapomeňte ale, že když nějaký záběr vypadá hezky na barevné fotografii, nemusí vyjít hezky v černobílé a naopak.

Třeba červené květy krásně vystupují oproti zelenému pozadí. Pokud ale tento snímek převedete do černobílé, zjistíte, že obě barvy splynuly ve stejný odstín šedé.

Čím více fotografií pořídíte, tím lépe budete „vidět černobíle“. Pomůže vám při tom základní pravidlo. Černobílé snímky vyžadují více kontrastu než jejich barevné protějšky. Vyfotografujte stejný objekt dvakrát – jednou barevně a jednou černobíle. Oba snímky pak porovnejte na displeji LCD fotoaparátu.

Fotografování snímků typu JPEG a RAW

Snímky můžete uložit v pestré paletě formátů. Při jejich výběru záleží na tom, co budete chtít dál s fotografiemi dělat.

Černobílá-auto-Paříž

Leonardo da Vinci, © Alessandro Sciascia 2010, Canon EOS 20D

Fotoaparát nyní odstraní velkou část šumu při zápisu snímku na paměťovou kartu. To však fotoaparátu trvá tak dlouho, jako vlastní expozice, takže při dvouminutové expozici se snímek zobrazí na kontrolní obrazovce až po uplynutí dalších dvou minut. Během této doby nebudete moci pořídit další snímek.

Při fotografování v noci je doporučeno fotografovat snímky typu RAW, protože při použití softwaru Digital Photo Professional (DPP) společnosti Canon umožňují provést větší úpravy, než jsou možné u souborů s kvalitou JPEG. Typ RAW také umožňuje ponechat funkci Potlačení šumu dlouhé expozice vypnutou a použít potlačení šumu v softwaru DPP.

Objekty

Nyní, když rozumíte technikám, potřebujete zvolit osvětlení a objekty.

Krátká doba soumraku, těsně po západu slunce, může být velmi působivá. Obloha kolem horizontu je stále osvětlená, přestože slunce už není vidět. Když je slunce na obloze nízko, poskytuje mnohem teplejší světlo, než když je nad hlavou, a z tohoto důvodu spatříte často při soumraku úžasné barvy. Podobné efekty lze také spatřit při svítání, takže pokud není objekt ve správné poloze pro využití soumraku, zkuste vstát časněji a zjistěte, zda není fotografování se sluncem na opačné straně lepší.

Ve městech se fotografovaným objektem často stanou světla. Experimentujte s fotografováním neonových reklam, umělého osvětlení a osvětlených budov. Fotografujte s různými expozičními hodnotami, abyste viděli všechny možné výsledky. Fotografování bezprostředně po bouři zdvojnásobí poutavost, protože světla se odrážejí od mokrých ulic a v kalužích.

Skvělým objektem je také ohňostroj. Standardním postupem je nastavit nízkou rychlost závěrky, aby byly zachyceny stopy a exploze. Nastavte fotoaparát do ručního režimu (M) a zvolte clonu od f/8 do f/16 a rychlost závěrky od 5 do 10 sekund. Rychlost závěrky bude do značné míry záviset na frekvenci, s kterou ohňostroj exploduje.

Ačkoli je možné, že fotoaparát bude schopen zaostřit automaticky, může dojít k potížím ve tmě, takže je nejlepší nastavit objektiv na ruční zaostřování (MF) a zaostřit na nějaký objekt, který se nachází ve stejné vzdálenosti jako ohňostroj.

Všechny digitální fotoaparáty Canon umí ukládat snímky typu JPEG. Fotoaparát během jejich zpracovávání odstraní všechna nepotřebná obrazová data. Soubory JPEG můžete otevřít a upravit v softwaru dodaném spolu s fotoaparátem Canon. Můžete třeba převést barevný snímek na černobílý. Při úpravách ale nebudete mít k dispozici všechna data a vaše možnosti budou omezené.

Pokud budete chtít se svými fotografiemi dále pracovat v počítači, vyplatí se spíše fotografovat snímky typu RAW. Fotografování snímků typu RAW umožňují všechny fotoaparáty EOS a některé modely PowerShot. Zachovají se tak všechna fotoaparátem pořízená data a odměnou vám bude pestřejší paleta dostupných úprav. Můžete přidat efekt červeného, žlutého nebo zeleného filtru a zvýšit tak kontrast, nebo dokonce dát snímkům sépiový, modrý či růžový nádech.

Vstupte do galerie

Příležitosti k černobílé fotografii najdete na každém rohu. Teď když jste si přečtli rady v tomto kurzu, popusťte uzdu své kreativitě a pořiďte krásné snímky. A pak se jimi pochlubte v naší galerii. Příští měsíc třeba právě vaši fotografii vybereme mezi nejlepší.