Fotografování pohybu s digitální jednookou zrcadlovkou EOS

Kurz pro fotoaparáty EOS

K zachycení pohybu na fotografiích je nutné zvolit zmrazení akce NEBO umožnit kreativní rozmazání, které na fotografiích vyjádří představu pohybu. Směr, kterým se vydáte, závisí na tom, co chcete fotografií divákům říci. Zachycení emocí na obličeji tenisty ve zmrazeném okamžiku předá odlišné poselství než snímek, jenž ukazuje rozmazaný pohyb přes celý kurt. Oba přitom mohou být stejně působivé.
Ať používáte jakýkoli fotoaparát, existuje řada technik pro efektivní zachycení pohybu, vyjádření kreativity a sdělení příběhu prostřednictvím fotografií. Brian Worley, lektor společnosti Canon, vysvětluje, jak co nejlépe využít schopnosti fotoaparátu. Odkrývá také užitečné tipy pro snímání pomocí videokamery LEGRIA a vysvětluje, jak lze tisknout dynamické snímky plné pohybu pomocí tiskárny PIXMA.

Techniky pro zachycení pohybu pomocí fotoaparátu EOS

Existuje několik technik pro pořízení dynamických snímků pohybujících se objektů pomocí digitální jednooké zrcadlovky EOS. Patří mezi ně:

Použití nízkých nebo vysokých rychlostí závěrky
Sledování pohybujícího se objektu fotoaparátem
Fotografování násobných expozic

Pohyb-velociped-závod

© Francesco Maria Garbugli – licence Creative Commons – Attribution, No Derivative Works

K zachycení pohybujících se objektů je také třeba použít vhodné režimy automatického zaostřování. Často je rozumné použít kontinuální režim řízení, který umožňuje rychle pořídit sekvenci snímků.

Začínáme:

Nastavení rychlosti závěrky

Způsob zachycení pohybu na fotografiích závisí především na zvolené rychlosti závěrky. Vyšší rychlosti závěrky zmrazí pohyb, zatímco pomalejší rychlosti závěrky způsobí, že pohyb bude zachycen jako rozmazaný. Je však důležité vybírat rychlosti závěrky podle rychlosti objektu. Ke zmrazení pohybu závodního auta je vyžadována mnohem vyšší rychlost závěrky než pro osobu pohybující se rychlostí chůze.

Doba, po kterou je závěrka otevřená, se měří v sekundách nebo častěji ve zlomcích sekund. Pokud je závěrka otevřena po kratší dobu, fotoaparát zaznamená pohybující se objekt, jako kdyby v čase zamrzl.

Rychlost závěrky lze zvolit, pokud je fotoaparát nastaven do režimu priority závěrky (Tv), a také v ručním (M) režimu.

Otočte volič režimů fotoaparátu na digitální jednooké zrcadlovce EOS do polohy pro režim Tv (nebo M) a poté pomocí hlavního ovladače fotoaparátu, který se nachází vedle tlačítka spouště, vyberte zvolenou rychlost závěrky.

Za vysoké rychlosti závěrky jsou typicky považovány hodnoty 1/500 sekundy nebo nižší. Fotoaparáty EOS mohou poskytovat rychlosti závěrky až 1/4000 s nebo dokonce 1/8000 s.

Pokud je vaším záměrem zachytit pohyb objektu jako rozmazaný, pak je třeba nastavit nízké rychlosti závěrky. Nízké rychlosti závěrky typicky začínají od 1/30 sekundy, ačkoli fotoaparáty EOS mohou nabídnout rychlosti závěrky až do 30 sekund.

Pohyb-sníh-holub

Phil Chiorean – Zima – licence Creative Commons – Attribution, No Derivative Works

Seznámení s režimem Sport

Režim Sport, s nímž se setkáte u fotoaparátů EOS a mnoha dalších fotoaparátů značky Canon, je ideální pro zmrazení pohybu rychlých akcí a automatické fotografování sportu.

Změní výchozí nastavení fotoaparátu, zoptimalizuje je pro zmrazení pohybu, zajistí sledování pohybujících se objektů a kontinuální snímání.

Při fotografování vzdálených objektů se pro sporty s rychlým pohybem často používají objektivy s delšími ohniskovými vzdálenostmi. Po výběru režimu Sport fotoaparát automaticky zoptimalizuje zvolené rychlosti závěrky pro použitý objektiv.

Užitečné tipy pro použití režimu Sport

Při použití režimu Sport fotoaparát nezablokuje zaostření po stisknutí tlačítka spouště do poloviny. Místo toho bude sledovat objekt, když se bude přibližovat nebo vzdalovat nebo když se bude pohybovat v záběru.

Optimální sledování objektu fotoaparátem zajistíte nejlépe tak, že se před zahájením fotografování pokusíte dostat objekt doprostřed rámečku v hledáčku.

To také pomůže řádně zahájit sledování předtím, než objekt zaujme ideální místo ve scéně.

Objektivy s velkou ohniskovou vzdáleností

Objektivy s delší ohniskovou vzdáleností jsou objektivy, které zachytí obraz s užším zorným úhlem, než jaký má lidské oko. Tyto objektivy se běžně používají pro fotografování sportu a divoké přírody. Objektivy s delší ohniskovou vzdáleností zvětšují vzdálené objekty v záběru a umožňují přiblížit se k akci. Objektivy s ohniskovou vzdáleností větší než 70 mm jsou označovány jako objektivy s velkou ohniskovou vzdáleností nebo teleobjektivy.

Používejte rychlou velkokapacitní paměťovou kartu.

Při zachycování pohybu pomocí fotoaparátu EOS je rozumné fotografovat kontinuálně, abyste nezmeškali nejlepší záběr. Zde je několik užitečných tipů:

Výběrem rychlého kontinuálního režimu řízení nastavte fotoaparát pro pořizování sekvence snímků po dobu přidržení stisknutého tlačítka spouště.

Používejte velkokapacitní paměťové karty s vysokými rychlostmi zápisu, které zajistí, že fotoaparát může pořídit více snímků během jednoho kontinuálního snímání.

Nastavte fotoaparát tak, aby pořizoval snímky typu JPEG kontinuálním snímáním po nejdelší možnou dobu.

Sledování pohybujícího se objektu – pohybování fotoaparátem společně s objektem

Sledování objektu fotoaparátem se označuje jako panning nebo švenkování. Jedná se o dovednost, jejíž zvládnutí trvá určitou dobu, takže se ji snažte pravidelně procvičovat.

Pohyb-kolo

Dennis van Zuijlekom – Sprint – licence Creative Commons – Attribution, No Derivative Works

Pokud chcete vypilovat své dovednosti, mohou se užitečnými pohybujícími se objekty stát cyklisté. Ideální snímek pořízený sledováním pohybujícího se objektu zachytíte, pokud se fotoaparát bude pohybovat stejnou rychlostí jako hlavní objekt. Ten pak bude na snímku zmrazený a pozadí bude rozmazané v důsledku pohybu. Při fotografování vozidel budou kola vypadat, že se pohybují, nicméně vozidlo bude ostré oproti jemně rozmazanému pozadí.

Sledování pohybujícího se objektu lze také použít k zachycení řady pohybujících se objektů, jako jsou automobily na závodní dráze. Kombinace ostře zachyceného automobilu a rozmazaného pozadí dodává snímku skutečný pocit rychlosti.

Pro objekty pohybující se nižší rychlostí zkuste použít režim priority závěrky (Tv) a vyberte rychlost závěrky sami.

Vyzkoušejte něco nového: vytvoření dojmu pohybu pomocí rozmazání zoomem

Zoom efekt neboli rozmazání zoomem je fotografický efekt doslova nabitý pohybem. Můžete jej snadno vyzkoušet pomocí digitální jednooké zrcadlovky EOS, objektivu se zoomem a volitelného stativu.

Pohyb-abstraktní-barva

© Doug Wheller – Tapeta se zoom efektem –Attribution-NonCommercial-ShareAlike – nebyly provedeny žádné změny

Efekt zahrnuje přiblížení nebo oddálení scény, zatímco budete pořizovat fotografii pomocí dlouhé expozice, což způsobí rozmazání snímku od středu směrem ven.

Snímek bude buď nabitý pohybem, nebo získá abstraktní vzhled – záleží jen na tom, jak jej pořídíte. Nejlepších výsledků lze dosáhnout experimentováním s časováním. Prozatím vám však prozradíme, jak začít:

Na digitální jednooké zrcadlovce EOS vyberte režim Tv a zvolte rychlost závěrky kolem 1 až 4 sekund.

Plně přibližte objekt a zaostřete na něj. Zablokujte zaostření stisknutím tlačítka AF-ON na fotoaparátu.

Pokud nemáte k dispozici stativ, o něco se opřete, abyste udrželi fotoaparát ve stabilní poloze.

Nyní oddalte scénu, aniž byste změnili zaostření, do nejširšího úhlu, který chcete zachytit.

Stiskněte tlačítko spouště a přibližujte scénu, dokud objekt znovu nezaplní záběr. Snažte se měnit nastavení zoomu co nejplynuleji.

Pořídili jste snímek rozmazaný zoomem, o který byste se chtěli podělit? Odešlete jej do galerie.

Vyzkoušejte níže uvedené objektivy Canon:

EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM

Kompaktní teleobjektiv, který vás přiblíží k akci. Image Stabilizer brání rozmazání snímků způsobenému pohybem fotoaparátu. Technologie STM přináší plynulé, tiché zaostřování při snímání filmů.

EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Díky pokročilé technologii stabilizátoru obrazu (IS) s rozsahem 3 EV je objektiv EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM ideálním teleobjektivem pro snímání při slabém osvětlení a pomalé rychlosti závěrky, aniž by se projevily otřesy fotoaparátu.

TIPY PRO POKROČILÉ

Priorita závěrky (Tv) nebo ruční expozice

Pokud jste zkušenými uživateli pokročilých funkcí svého fotoaparátu EOS, zkuste experimentovat s režimem priority závěrky (Tv), který umožňuje zmrazit nebo kreativně rozmazat pohyb objektu.

Pohyb-kolečkové-brusle

Fred Mancosu – Roll n’ Rock – licence Creative Commons – Attribution, No Derivative Works

Režim ruční expozice (M), který vám poskytne úplnou kontrolu nad expozicí, je někdy upřednostňován profesionálními fotografy. Nejlepších výsledků dosáhnete, když vyzkoušíte několik nastavení a zjistíte, která jsou vhodná pro váš styl fotografování.

Režim 2 stabilizátoru obrazu pro snímky pořizované sledováním pohybujícího se objektu

Mnoho objektivů od společnosti Canon s velkou ohniskovou vzdáleností je vybaveno více režimy stabilizátoru obrazu. Je-li to možné, zvolte při sledování pohybujících se objektů pomocí přepínače na boční straně objektivu režim 2. Zapamatujte si:

Pohybující se objekt můžete sledovat v libovolném směru, vodorovném nebo svislém.

Nejlepší je zahájit sledování pohybujícího se objektu před stisknutím tlačítka spouště a udržovat pohyb ještě krátce po dokončení expozice. Tím zajistíte konzistentní rychlost pohybu fotoaparátu při pořizování snímků sledováním pohybujících se objektů.

Pokud používáte objektiv se stabilizátorem obrazu, nemusí být opatřen přepínačem pro výběr režimu. V takovém případě objektiv obvykle automaticky zjistí směr sledování pohybujícího se objektu a přepne na režim 2 stabilizátoru obrazu.

Snímky pořízené násobnou expozicí

Řada nejnovějších fotoaparátů EOS, jako jsou EOS 7D Mark II a EOS 5D Mark III, je také vybavena funkcí násobné expozice. Tu lze ve spojení s režimem kontinuálního snímání použít k zachycení více fází akce v jednom snímku.

K co nejlepšímu využití interní násobné expozice fotoaparátu pomůže, pokud je pozadí scény pro tmavý objekt světlé nebo pro světlý objekt tmavé.

Časosběrné fotografování

Pohyb nemusí vždy znamenat vysoce rychlou akci. Časosběrné fotografování zachytí určitý počet snímků v pravidelných intervalech, čímž vytvoří efekt zrychlení pohybu nebo času. Při přehrávání časosběrné sekvence se budou například mraky rychle pohybovat po obloze. Časosběrné fotografování zkrátka zrychlí pomalu se pohybující objekty a scény.

Při časosběrném fotografování je třeba pořídit dlouhou sekvenci snímků v pravidelných intervalech. Pořizování snímků lze řídit třemi možnými způsoby:

K pořízení časosběrné sekvence snímků v pravidelných intervalech lze použít software EOS Utility, a to připojením fotoaparátu přes kabel a ovládáním závěrky pomocí počítače PC nebo Mac.

S některými fotoaparáty EOS lze použít ovladač s časovačem Canon TC-80N3, který uvolňuje závěrku v naprogramovaných intervalech.

Fotoaparát EOS 7D Mark II obsahuje v nabídce funkci intervalového snímání, takže můžete nastavit fotoaparát tak, aby pořizoval snímky v předem definovaných intervalech.

Po pořízení časosběrné sekvence statických obrazů je nutné převést statické obrazy do filmového klipu. K pořizování časosběrných snímků jsou obzvláště vhodné níže uvedené objektivy Canon:

EF 70-200mm f/4L IS USM

Kompaktní, dobře ovladatelný a lehký. Objektiv EF 70-200mm f/4L IS USM je teleobjektiv s vysoce kvalitní optickou technologií řady L, který poskytuje vynikající optický výkon a možnosti ovládání.

EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

Objektiv EF 70-200mm f/2.8L IS II USM je spolehlivý teleobjektiv se zoomem určený pro profesionály. Vyznačuje se robustní odolnou konstrukcí, stabilizátorem obrazu s rozsahem 4 EV a speciálními prvky objektivu.

Odešlete své snímky do naší galerie

Pokud jsme vás inspirovali k zachycení života v pohybu, neváhejte a podělte se o své snímky s ostatními. Odešlete je do galerie.