Changing City Horse

Městská fotografie s digitální jednookou zrcadlovkou EOS

Kurz pro fotoaparáty EOS

Fotografování lidí ve městech fotoaparátem EOS
Digitální zrcadlovky Canon EOS jsou dostatečně flexibilní pro focení měst, lidí i detailů, takže určitě oceníte jejich všestrannost. Města ze své podstaty překypují horečnou aktivitou. Ale i v těch největších metropolích pozdě v noci nebo brzo ráno ruch utichá. Tato denní doba si však žádá mistrné zvládnutí focení za slabého osvětlení. Přeloženo do fotografické terminologie, musíte se umět popasovat s nižší rychlostí závěrky, vyšší citlivostí ISO a stabilním umístěním fotoaparátu.

Hemžení harlemského metra objektivem Ericha Poola

Základním pravidlem při focení za slabého osvětlení v automatickém režimu je vypnout blesk. K tomuto účelu slouží režim Bez blesku nebo Noční scéna z ruky.

Režim Bez blesku: Otočte volič režimů fotoaparátu do režimu Bez blesku. Fotoaparát pak využije své schopnosti, aby vypnutí blesku kompenzoval. Zvýší citlivost na světlo (ISO), sníží rychlost závěrky a víc otevře clonu.

Nežádoucí rozmazání způsobené rozhýbáním fotoaparátu

Za slabého osvětlení se fotoaparát během pořizování snímků nesmí hýbat. Rozhýbání fotoaparátu způsobí nežádoucí rozmazání a zkazí výsledné fotky. Fotoaparát tedy položte na zem, zábradlí nebo jinou stabilní položku. Pomoci může třeba i to, když se s fotoaparátem pevně opřete o zeď. A nezapomeňte využít stabilizátor obrazu.

Tip: Režim Bez blesku také využijete v muzeích a na jiných místech, kde se s bleskem fotit nesmí, nebo tam, kde by blesk zkazil atmosféru.

Režim Noční scéna z ruky

Tento užitečný režim pořídí rychle za sebou čtyři snímky, které poté zkombinuje do jednoho, a minimalizuje tak dopad rozhýbání fotoaparátu. Mnohá města navíc přijala vyhlášky zakazující focení se stativem, takže za slabého osvětlení je tento režim vítaným pomocníkem.

Snímky lidí

Režim živého náhledu vám umožní nepozorovaně pořizovat přirozené fotky lidí. Vše pak ještě víc usnadňuje otočný displej LCD fotoaparátů EOS.

New York objektivem Eddyho Hilbrinka

Věděli jste to? Když si najdete to správné místo k focení města, stačí často už jen na krásné snímky počkat. Sledujte okolní objekty, světlo a stíny a počkejte, než se aktéři vašich fotek objeví v pravý čas na pravém místě. V městě se to fotografy jen hemží. Pokud budete nehybně stát nebo nenápadně čekat na svou příležitost, snížíte riziko svého „odhalení“.

Využijte malý objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností a vynikající světelností

Skvělým společníkem i za slabého osvětlení vám bude Canon EF 50mm f/1.8 STM nebo podobný objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností a vysokou světelností. Tento malý, lehký a nenápadný objektiv se vyznačuje ostrými snímky vynikající kvality. Nabízí také vynikající možnosti práce s clonou a hloubkou ostrosti. Pokud budete chtít z objektivu vytěžit co nejvíce, využijte režim priority clony (Av) ke kontrole hloubky ostrosti nebo režim priority závěrky (Tv) k zachycení pohybu. Ve svůj prospěch můžete využít i nutnost přijít k focenému objektu blíž namísto použití zoomu. Sami uvidíte, že se před vámi najednou otevřou mnohem zajímavější úhly pohledu. K focení měst se hodí také všestrannější modely Canon EF 24mm f/2.8 IS USMCanon EF 35mm f/2 IS USM.

Lidé objektivem Mattea Cianiho Bassettiho

Buďte připravení fotografovat za všech okolností

Mějte fotoaparát neustále připravený na focení. Při své procházce městem neustále sledujte, jak se mění světlo. Když se začne stmívat, začněte zvyšovat citlivost ISO nebo víc otevřete clonu. A když začne světla přibývat, tak citlivost ISO snižte nebo clonu víc zavřete. Fotoaparát tak budete mít alespoň přibližně nachystaný, abyste mohli pohotově reagovat na okolní dění.

Tip: Pokud městu dominují výškové budovy, tak po očku sledujte, jak propouštějí světlo, abyste ho mohli na svých snímcích zužitkovat. A pokud vám světlo nehraje do karet, zkuste se na dané místo vrátit později.

Černobílá fotografie a filtry

Černobílý styl Picture Style fotoaparátu dokáže pořídit krásné černobílé snímky. Černobílá fotografie je založená na hře světel a stínů, a tak vám černobílý režim pomůže sledovat kontrast. Na displeji LCD se snímky zobrazí černobíle, ale pokud je pořídíte ve formátu RAW, budete jim moct při následném zpracování v počítači vrátit barvu.

Vaše fotky pořízené za ostrého slunce získají ještě dramatičtější kontrast, když v černobílém stylu Picture Style zvýšíte úroveň kontrastu a přidáte efekt žlutého filtru.

New York objektivem Marca Iozziho

Věděli jste to? S připozdívajícím se dnem se prodlužují stíny a prudké slunce vykresluje nejkontrastnější stíny.

Časosběrný režim

I když jste ve městě jen na skok, zkuste jeho rychlé životní tempo zachytit na časosběrných snímcích. Některé fotoaparáty EOS jsou vybavené měřičem intervalů a dokážou tak fotit v nastaveném intervalu. V naší nabídce najdete také ovladač s časovačem TC-80N3, který vám umožní pořídit řadu snímků za sebou.

Nezapomeňte fotoaparát umístit na pevný stativ. Zajímavý portrét města od úsvitu do soumraku pořídíte jen tak z ulice nebo i z okna svého hotelového pokoje.

Melbourne objektivem Ralfa Kaldenhoffa

Pokud nastavíte kratší interval, získáte více fotek a další časosběrný snímek. Kratší interval je lepší nastavit, když máte na focení jen několik hodin, protože v případě potřeby stále můžete výsledný film během střihu zrychlit.

Zašlete svůj snímek do naší galerie

Pokud jsme vás inspirovali k zachycení měnící se tváře města během jednoho dne, podělte se s námi o své snímky v galerii služby You Connect. V této galerii vystavujeme a sdílíme naše oblíbené snímky odeslané členy komunity Canon. Nahrajte své fotky.